Gå til innhold

Her er Sony Ericssons nye kameramonster


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Heldigvis ser ikke heller ikke de øvrige kameraspesifikasjonene verst ut.

Det står ikke noe om fargedynamikk, kontrastnivå, ISO-støy eller støyfjerning. Dermed er det bare rimelig å anta at dette er verre enn på kameratelefoner med færre megapixler.

 

Bilder:

Disse testbildene med C905i viser akkurat de problemene jeg nevner. Jeg skrev en lengre forklaringhvorfor økning av megapixler betyr dårligere bilder.

Lenke til kommentar

Ikke glem den nye smartkontrast funskjonen som gjør bildene bedre automatisk!!!!

i tillegg har den dnla deling: (Fra sonyericsson):Telefonen har DLNA-støtte slik at du kan koble deg trådløst til andre elektroniske enheter via WiFi. Du kan for eksempel se bildene på TV-en. Bare koble til, sett deg ned og kos deg.

Endret av ugur-alpay
Lenke til kommentar
hmm? er da wifi her?

 

hysj.... La nå Nokiafolket få klage i fred. Det er jo en SE det er snakk om.

 

 

Hehe.. må nå bare flire av deg Poe.. tror ikke du skal uttale deg så veldig mye når det kommer til klaging om andre mobilmerker.. en ting skal du ha.. og du legger ikke skjul på at du liker SE iallefall og hater alt av mobiler som beynner på N og slutter på okia..

Lenke til kommentar
hmm? er da wifi her?

 

hysj.... La nå Nokiafolket få klage i fred. Det er jo en SE det er snakk om.

 

 

Hehe.. må nå bare flire av deg Poe.. tror ikke du skal uttale deg så veldig mye når det kommer til klaging om andre mobilmerker.. en ting skal du ha.. og du legger ikke skjul på at du liker SE iallefall og hater alt av mobiler som beynner på N og slutter på okia..

 

Neida. Har hatt, og har Nokia nå også, men til daglig bruker jeg en P1i. Jeg hater ikke Nokia, men måten amobil favoriserer dem på. Det er to forskjellige ting ;)

 

Huff og huff, enda en latterlig mobil fra SE. Kamerakonge hehehe. Kongen over innlevert service tipper jeg!

 

...men så blir du neppe millionær med det første heller...

Lenke til kommentar
hmm? er da wifi her?

 

hysj.... La nå Nokiafolket få klage i fred. Det er jo en SE det er snakk om.

 

 

Hehe.. må nå bare flire av deg Poe.. tror ikke du skal uttale deg så veldig mye når det kommer til klaging om andre mobilmerker.. en ting skal du ha.. og du legger ikke skjul på at du liker SE iallefall og hater alt av mobiler som beynner på N og slutter på okia..

 

Neida. Har hatt, og har Nokia nå også, men til daglig bruker jeg en P1i. Jeg hater ikke Nokia, men måten amobil favoriserer dem på. Det er to forskjellige ting ;)

 

Huff og huff, enda en latterlig mobil fra SE. Kamerakonge hehehe. Kongen over innlevert service tipper jeg!

 

...men så blir du neppe millionær med det første heller...

 

Vel.. du mener det ja.. er ikke det utrykket du gir her på forumet.. ikke slik jeg ser det iallefall..

 

kan ikke si amobil favoriserer noen egentlig.. en test er jo alltid subjektiv.. da folk har sine meninger uansett, og skulle skrive en fullstendig objektiv tekst er vanskelig.

Så utifra det så favorisirer de så absolutt ikke Nokia.

Men uansett hva som blir skrevet om nokia her i forumet, så ser man at du slenger dritt.. og når man sier noe negativt om SE, så slenger du dritt tilbake..

Slik ser jeg det.. og når folk oppfører seg slik sliter jeg med å ta de seriøst..

Lenke til kommentar

La nå denne tråden handle om C905i.

 

Debatt rundt hvem amobil favoriserer eller ikke favoriserer kan tas i Tilbakemeldinger til Amobil, og personkonflikter kan dere ta om PM.

 

Denne posten skal ikke kommenteres. Brudd på det nevnt over blir belønnet med advarselsøkning.

Lenke til kommentar

Så mye styr for 8.1 Megapixler. Er ikke så stor fan av detta pixel kjøret - som riktignok har roet seg litt ned i det siste -, men rett skal være rett; Samsung lanserte jo for ett par år siden en 10 megapixel....riktignok i Asia, men så ligger de noen år før oss på teknologi da.

Lenke til kommentar
Så mye styr for 8.1 Megapixler. Er ikke så stor fan av detta pixel kjøret - som riktignok har roet seg litt ned i det siste -, men rett skal være rett; Samsung lanserte jo for ett par år siden en 10 megapixel....riktignok i Asia, men så ligger de noen år før oss på teknologi da.

Jeg vil ikke si at den Samsung-telefonen (SGH-600) ligger foran oss i teknologi, men ved siden av oss. Forskjellen er at Samsung utstyrte SGH-600 med langt bedre optikk og sannsynligvis mye større bildebrikke. Teknologien er kjent og har stor utbredelse i Europa også, bare ikke integrert i en mobiltelefon ennå. F.eks er sensoren anslagsvis 3,1 ganger så stor som i SE c905.

 

samsung_sgh-b600.jpg

 

Hadde SE c905 fått noe tilsvarende så hadde de fått skryt av meg for å ta kameraet på alvor. Vekker det ikke mistanke og skepsis hos folk når antall megapixler øker uten at kameraet øker tilsvarende i størrelse? Tror folk at megapixlene vil runde 10, 20, 30 .. 100 osv gitt nok antall år, i en så liten pakke uten at det får negative konsekvenser for bildene? Når tar hvermansen hintet om at megapixelhysteriet har gått for alt for langt?

Lenke til kommentar
De bildene Simen1 viser til kan jeg være tilbøyelig til å kalle dårlig. Ja, jeg vil nesten kalle det elendig.

 

Det kan jeg si meg enig i.

 

Jeg synes også 3,2 - 5 mp holder lenge i en mobiltelefon. Jeg er utvilsomt enig med dere i at det finnes ting de heller burde fokusert på enn antall megapiksler. Man skulle også tro at en telefon må være litt lubben hvis den skal ha plass til brukbar optikk, og i så måte stiller vel denne sluggeren fra SE sterkere enn de slanke modellene på under en cm.

8 mp høres dog litt ekstremt ut, så det hadde vært interessant å se hva de hadde fått til av bildekvalitet med en annen brikke...

 

Jeg er likevel av den oppfatning at mobilkameraene begynner å ta brukbare bilder. Men da mener jeg altså brukbare bilder til en utskrift på 10 x 15(13?) eller epost, webalbum osv.

 

Skal man bruke bildene til større utskrifter, profesjonelle trykk osv, blir kravene naturligvis noe annet, og man bør bevege seg opp på speilrefleks.

 

Ta i betraktning at de aller fleste kun tar bilder (på automatprogram) for å vise til vennene på pc-skjermen, så tror jeg de aller færreste klager over kvaliteten på bilder tatt av de beste mobilkameraene i dag. Fordelen med å kun trenge ta med seg en dings, mobilen som man uansett har med, veier da sterkere enn den forbedringen vi ser med et lite kompaktkamera.

 

Det jeg savner mest med min mobil i forhold til min lille ixus er optisk zoom, og videre hastigheten. Setter man seg ned og fingransker bildene fra en mobil kan man naturligvis klage på en litt for lys fargenyanse her og der, noe kornete i kantene, osv. Men jeg mener altså at det generelt er brukbart nok for å fange øyeblikket.

 

Det vil alltids finnes noen av oss som skal ha det absolutt beste, mens mannen i gata kan leve med noe middelmådig. Jeg synes jo ipod finnes i lomma på annenhver nordmann, en spiller som vistnok i følge "ekspertene" har middels til helt ok lyd. Men legg merke til at de aller fleste går rundt med de bedritne hodetelefonene som følger med spilleren, til tross for at sikkert 75% ville nikket annerkjennende og fornøyd hvis du hadde gitt de bare noen litt bedre til 150 kroner, for ikke å snakke om noen riktig fine til 500 ++

Jeg innbiller meg sånn sett også at mer enn halvparten av de som eier en ipod ikke aner hva en equalizer er.

 

Med noen fine reklamekampanjer vil derfor denne 8mp-telefonen selge i bøtter og spann, uansett hva noen forståsegpåere sier om at et digitalt speilrefleks tar to tusen ganger bedre bilder :)

Lenke til kommentar
Tror folk at megapixlene vil runde 10, 20, 30 .. 100 osv gitt nok antall år, i en så liten pakke uten at det får negative konsekvenser for bildene? Når tar hvermansen hintet om at megapixelhysteriet har gått for alt for langt?

 

Haha, ja jeg tror faktisk at hvermansen ikke aner at det er en sammenheng mellom størrelse på bildebrikke, optikk osv. Jeg tuller ikke, han der hvermansen er ikke så opplyst. Han tror nemlig at 3g = videotelefon.

Det tar derfor lang tid før han forstår at megapikselhysteriet har gått for langt. Det tar nok et par store artikler med sammenligningsbilder i vg, på vg.no og i se og hør, samt på facebook før han forstår det ;)

 

Og som det der samsungkamerat/mobiltelefonen, så er det jo mer et kompaktkamera med ringefunksjon.

Hadde dog vært spennende å se en ordentlig mobil med en tilsvarende kameraløsning, se hvor lite de hadde klart å gjort det med stadig ok skjermstørrelse, godt tastesett og samme optikk og bildebrikke.

Lenke til kommentar
Jeg synes også 3,2 - 5 mp holder lenge i en mobiltelefon. Jeg er utvilsomt enig med dere i at det finnes ting de heller burde fokusert på enn antall megapiksler. Man skulle også tro at en telefon må være litt lubben hvis den skal ha plass til brukbar optikk, og i så måte stiller vel denne sluggeren fra SE sterkere enn de slanke modellene på under en cm. 8 mp høres dog litt ekstremt ut, så det hadde vært interessant å se hva de hadde fått til av bildekvalitet med en annen brikke.

Ut i fra det jeg har sett og vurdert til nå så tipper jeg bildekvaliteten blir omtrent den samme som på de beste 3 megapixel-mobilene. Kanskje en litt bedre dersom forskjellen i sensorstørrelse er stor.

 

Å sammenligne en tykk kameramobil med de skikkelig tynne ser jeg på som å sammenligne kameraet med en klasse lavere kameraer. Det kan ikke bli noen god sammenligning. Strengt tatt så har vel tykkelsen på mobiler generelt sunket de siste årene så å gå tilbake til så mye som 1,8 cm er ikke noe nytt men gjenopptak av god gammel tykkelse for å få best mulig kvalitet. Ser vi bort i fra de tynne mobilene så har ikke tykkelsen økt i nærheten av nok for å møte økningen av megapixler.

 

Jeg er likevel av den oppfatning at mobilkameraene begynner å ta brukbare bilder. Men da mener jeg altså brukbare bilder til en utskrift på 10 x 15(13?) eller epost, webalbum osv.

Helt enig. Merk at alle disse formålene greier seg i lange baner med 2 megapixler. De resterende megapixlene er altså ikke bare overflødige i slike bruksområder, men i veien. Selv til disse formålene kunne man bedret fargene drastisk om man hadde redusert antall megapixler på sensoren og heller brukt de siste årenes framskritt på lyssensitivitet til å bedre fagene. Forskjellen ville vært stor, men det blir vel som du sier med hodetelefonene, at folk ikke skjønner forskjellen før de får sammenlignet de direkte selv.

 

Skal man bruke bildene til større utskrifter, profesjonelle trykk osv, blir kravene naturligvis noe annet, og man bør bevege seg opp på speilrefleks.

Ja, men merk at det ikke bare er på grunn av megapixlene. Det er også på grunn av fargene. Hadde Canon, Nikon osv gjort de samme store kompromissene som mobilprodusentene hadde vi i dag hatt speilreflekser med 100 megapixler og detaljfattige bilder med elendige farger.

 

Ta i betraktning at de aller fleste kun tar bilder (på automatprogram) for å vise til vennene på pc-skjermen, så tror jeg de aller færreste klager over kvaliteten på bilder tatt av de beste mobilkameraene i dag. Fordelen med å kun trenge ta med seg en dings, mobilen som man uansett har med, veier da sterkere enn den forbedringen vi ser med et lite kompaktkamera.

Jepp, det er en utvilsom fordel. Har man flaks med motivet og kommer hjem så blir i hvert fall jeg dessverre unødvendig ofte skuffet. Bildene egner seg knapt til web og postkort på grunn av dårlige farger.

 

Det jeg savner mest med min mobil i forhold til min lille ixus er optisk zoom, og videre hastigheten. Setter man seg ned og fingransker bildene fra en mobil kan man naturligvis klage på en litt for lys fargenyanse her og der, noe kornete i kantene, osv. Men jeg mener altså at det generelt er brukbart nok for å fange øyeblikket.

Optisk zoom er kjekt å ha, men det har også sin pris. Siden vi prater om tekniske konsekvenser av ulike valg så må jeg bare få nevne at optisk zoom vil få noen konsekvenser det også:

- Mer plasskrevende optikk

- Mer uskarpheter på grunn av at linsene skal tilpasses flere ulike brennvidder og man må gjøre et kompromiss for å unngå at noen blir horrible.

- Lavere lysstyrke på optikken (f.eks f/2,8 -> f/4-5,6)

- Ca doblet diffraksjons-uskarphet

- Økte lukkertider som gir et problem med å holde kameraet i ro når det er middelmålige til dårlige lysforhold

- Økt dybdeskarphet

- Mindre behov for autofokus (= raskere)

 

Skulle man hatt flere brennvidder på en kameramobil ville jeg foretrukket å ha flere eksemplarer av fastoptikk. F.eks en vidvinkel, et normalobjektiv og en tele. Helst med f/2,8 hvis det er mulig. Disse burde man kunne skyve over sensoren med en liten skyveplate.

 

Når det gjelder hastighet så er jeg helt enig. Vi vet at prosessorene i mobilene har begrenset regnehastighet og er optimalisert for alt mulig, ikke bare bildebehandling. Prosessorene er en flaskehals når det kommer til hastigheten. Samtidig vet vi at en dobling av megapixler gir dobbelt så mye å regne på og dermed dobler tida det tar før kameraet er klart igjen. Hadde man f.eks halvert antall megapixler ville kameraet blitt dobbelt så responsivt.

 

Det vil alltids finnes noen av oss som skal ha det absolutt beste, mens mannen i gata kan leve med noe middelmådig. Jeg synes jo ipod finnes i lomma på annenhver nordmann, en spiller som vistnok i følge "ekspertene" har middels til helt ok lyd. Men legg merke til at de aller fleste går rundt med de bedritne hodetelefonene som følger med spilleren, til tross for at sikkert 75% ville nikket annerkjennende og fornøyd hvis du hadde gitt de bare noen litt bedre til 150 kroner, for ikke å snakke om noen riktig fine til 500 ++

Jeg innbiller meg sånn sett også at mer enn halvparten av de som eier en ipod ikke aner hva en equalizer er.

 

Med noen fine reklamekampanjer vil derfor denne 8mp-telefonen selge i bøtter og spann, uansett hva noen forståsegpåere sier om at et digitalt speilrefleks tar to tusen ganger bedre bilder :)

Ja, det er ikke for ingenting uttrykket lykkelig uvitende finnes. ;)

 

Folk bedrar seg selv og foretrekker å forbli uopplyst.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...