Gå til innhold

Intel forteller om Nehalem


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

amd har da drevet med å integrere minnekontroller lenge før opteron?

 

ser i det hele tatt ut som amd kan klage intel inn for plagiat :p

 

eller, amd har luftet tanken om GPU på samme brikka som CPU, men det ser ut til at intel blir først til å faktisk levere...

 

men så spørs det på kvaliteten på nevnte GPU da...

 

hmm, får meg til å tenke på cell egentlig, med tanke på at det nylig har vært snakk om regnebrikker for vitenskapsmaskiner som benytter seg av modifiserte GPU design.

 

http://www.engadget.com/2008/06/16/amds-fi...top-1-teraflop/

 

ser mer og mer ut til at flere, og spesialiserte kjerner er veien fremover ja.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-105082

Nå er ikke jeg så altfor kløpper på hardware og slikt, men ang. integrert grafikk i CPU'en. Kan man da ikke bruke et ekstern grafikk-kort i tillegg?

Lenke til kommentar
Nå er ikke jeg så altfor kløpper på hardware og slikt, men ang. integrert grafikk i CPU'en. Kan man da ikke bruke et ekstern grafikk-kort i tillegg?

 

kommer an på hvordan det hele blir designet vil jeg tro. en har jo slikt som crossfirex fra amd/ati, som jeg skulle tro ville fungert selv om en flyttet brikka fra chipset til cpu.

 

men hvordan det blir med intel og andre kort, vet jeg ikke. skulle ikke forundre meg om det blir på samme måte som med dagens brikkesett med integrert gpu, hvor en velger i bios hva som skal ha prioritet...

Lenke til kommentar
Nå er ikke jeg så altfor kløpper på hardware og slikt, men ang. integrert grafikk i CPU'en. Kan man da ikke bruke et ekstern grafikk-kort i tillegg?

Joda, det går fint. Forskjellen er at den integrerte grafikken flytter fra chipset til CPU.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Nehalem betyr jo ny sokkel så vil Intel også komme med helt nye brukkesett eller blir det en slags Xnn klone uten minne kontroller ?

 

Vi får håpe de er klare med hovedkort med den nye sokkelen tidnok til CPU'en.

Lenke til kommentar
Regner med Nehalem kommer til å bruke samme sokkel en god stund? Tenker meg maskin til høsten med Nehalem, men om de artigere CPU-ene kommer senere hadde det vært greit å kunne sluppet unna med en BIOS-oppgradering, istedenfor å bytte hovedkort i tillegg.

 

På samme måte som Intel 775 så tror jeg Nehalem vil følge samme socket\muligheter hele veien. Om det kommer en versjon som ikke støttes av en bios-oppgradering er litt vanskelig å svare på før den faktisk dukker opp.

Endret av Vakuum
Lenke til kommentar

Nehalem får HELT nye sokler, de er både større og har flere pins enn tidligere, så det er ikke kjangs i havet at det hovedkortet du har idag vil ha støtte for Nehalem, KLIN UMULIG.

 

 

Første brikkesettet som kommer til Nehalem vil være Intel X58 (sikkert etterfulgt av et P55) som ikke vil bare være en "Nehalem ripp-off av dagens Intel X48" men faktisk en litt større forandring etter hva jeg har hørt :)

 

 

 

Når det gjelder integrert GPU så vil jo det bare være på noen få utgaver, sikkert rettet på mindre PC-er og bærbare, om du skal ha et dedikert skjermkort så kan du fint få tak i en Nehalem uten integrert GPU.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC
Når det gjelder integrert GPU så vil jo det bare være på noen få utgaver, sikkert rettet på mindre PC-er og bærbare ...

 

Ja, jeg tenkte også på bærbare, kjekt med integrert GPU i det segmentet.

 

Første brikkesettet som kommer til Nehalem vil være Intel X58 (sikkert etterfulgt av et P55) som ikke vil bare være en "Nehalem ripp-off av dagens Intel X48" men faktisk en litt større forandring etter hva jeg har hørt :)

 

Noen link ?

Lenke til kommentar

Intel sier at Nehalem kommer til å integrare flere komponenter. Det gjenstår å se hav dukker opp, men dette kan føre til store overraskelser i selve CPU-artikturen og muligens slippe en "bombe" som legger dagens CPU i gruss.

 

For nå har Intel kun utdypet en av disse intigrete komponetne, nemlige en intigrert "memory controller", som fører til høyere bandwidth og lavere latency til memory. Intel postår at Nehalem kan levere 25 GB/s for socket til socket communication, og 32 GB/s til main memory. Dvs. her snakker vi om en tre doubling av memory bandwidth i forhold til konkurenten.

Lenke til kommentar
Det forventes at minneytelsen vil bli betydelig forbedret og ifølge nye uttalelser påstås det at prosessoren vil kunne dytte 32 GB/s til minnet vha. Quickpath. Overføringshastigheten mellom prosessorsoklene oppgis til 25 GB/s.

Dette henger ikke på greip. I 1-sokkelsystemer dyttes nøyaktig 0 GB/s til minnet vha Quickpath. I systemer med flere sokler vil prosessorene selvsagt ikke kunne dytte 32 GB/s over en 25 GB/s Quickpath. Det er mulig dette bare er elendig formulert. I så fall bør det redigeres.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...