Gå til innhold

Linux Mint 5 klar for nedlasting


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Venter på en skikkelig multimedia-distro, dog jeg frykter det blir lenge til det kommer en som tilfredstiller de krav jeg har før jeg installerer Linux på HTPC'en.

 

Hvis noen sitter på en hemmelighet om hvordan feilfritt å spille av HD-DVD og Blu-ray fra HDD, legg gjerne ut en guide :p Mplayer med SMplayer-skin fungerer "litt", men langt ifra godt nok.

Lenke til kommentar
Hvis noen sitter på en hemmelighet om hvordan feilfritt å spille av HD-DVD og Blu-ray fra HDD, legg gjerne ut en guide :p Mplayer med SMplayer-skin fungerer "litt", men langt ifra godt nok.

 

Jeg har ikke noen særlig erfaring med Linux, men hvis du kan leve uten menyer så kan du bruke eac3to for å remuxe video og lyden fra hddvd/Blu-ray inn i en mkv container (og evt. transkode lyd til ac3 eller flac). Denne fila bør være mulig å spille av med en hvilken som helst vc1 eller h264 dekoder så lenge cpuen din er kraftig nok.

 

Merk at eac3to er avhengig av directshow og derfor kun funker på Windows. Jeg har imidlertid hørt rykter om at folk har fått det til å kjøre under Wine.

Endret av _Xorcist
Lenke til kommentar
Hvis noen sitter på en hemmelighet om hvordan feilfritt å spille av HD-DVD og Blu-ray fra HDD, legg gjerne ut en guide :p Mplayer med SMplayer-skin fungerer "litt", men langt ifra godt nok.

 

Jeg har ikke noen særlig erfaring med Linux, men hvis du kan leve uten menyer så kan du bruke eac3to for å remuxe video og lyden fra hddvd/Blu-ray inn i en mkv container (og evt. transkode lyd til ac3 eller flac). Denne fila bør være mulig å spille av med en hvilken som helst vc1 eller h264 dekoder så lenge cpuen din er kraftig nok.

 

Merk at eac3to er avhengig av directshow og derfor kun funker på Windows. Jeg har imidlertid hørt rykter om at folk har fått det til å kjøre under Wine.

 

Menyene kan jeg leve uten, men jeg vil ikke transcode eller remuxe. Som sagt så fungerer det til en viss grad med mplayer, men er svært buggete. Skulle gjerne hatt noe lignende PowerDVD til Linux, men det blir bare ønsketenking.

Lenke til kommentar
Menyene kan jeg leve uten, men jeg vil ikke transcode eller remuxe. Som sagt så fungerer det til en viss grad med mplayer, men er svært buggete. Skulle gjerne hatt noe lignende PowerDVD til Linux, men det blir bare ønsketenking.

 

Bare så du ikke misforsto meg, remuxingen av video er lossless. Videostrømmen blir bare puttet inn i en mkv container i stedet for en EVO eller M2TS. Det gjøres ingen transkoding/komprimering av videoen. Når det gjelder lyd så er jeg usikker på hvorvidt du kan putte alle typer HD audio formater inn i en mkv, men flac er uansett lossless så du vil ikke miste noe kvalitet på lyden. Unntaket for dette er jo hvis du bruker HDMI til forsterker for å få forsterkeren til å dekode HD audio.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke kjempepeiling på hverken Linux, codec'er o.l, men håper på å unngå å måtte "behandle" filene etter at de er rippa til HDD. PowerDVD 7.3 3319a spiller av både EVO og M2TS direkte fra disk, med menyer og alt (og kan faktisk streame de i nettverk fra server) uten noen som helst forhåndsbehandling. Hadde likt å sett at jeg kunne gjøre det samme i Linux, men det nærmeste jeg kommer er Mplayer :(

Lenke til kommentar
Liker ikke MKV da veldig få mediaspillere støtter det.

 

Tenker du på standalone spillere nå? I software avspillere er vel ikke dette et problem? Med forbehold om at jeg ikke kjenner Linux noe særlig så klart, men det virker rart hvis det er få avspillere til Linux som støtter mkv.

Lenke til kommentar
Liker ikke MKV da veldig få mediaspillere støtter det.

 

Tenker du på standalone spillere nå? I software avspillere er vel ikke dette et problem? Med forbehold om at jeg ikke kjenner Linux noe særlig så klart, men det virker rart hvis det er få avspillere til Linux som støtter mkv.

Standalone spillere ja, de kalles mediaspillere selv om de vel nesten kan kalles mediaavspillere. Men det er et problem stort nok for mange som har kjøpt dyre stuespillere for slike formål.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Ok, så satt jeg der da og tenkte at det kanskje var på tide å teste Linux skikkelig.

Har en surfe-laptop som jeg formaterte og installerte mint på.

Installasjonen gikk sinnsykt kjappt i forhold til det man er vant til fra windows.

OS så bra ut, elsker start menyen...meeeen, å få internett på boksen var jo mer en vanskelig.

Knota med dette hele første kvelden, masse kommandoer som måtte til i terminalen osv og fikk det faktisk til, tilslutt. Sto opp morgenen etterpå og skrudde på laptopen og ingen internett, sukk.

 

Er nær ved å gi opp hele greiene pga akkurat det. Får det ikke til å fungere igjen.

Så hvis det er noen linux guruer som enkelt kan forklare hvordan man får til Intel 2200BG kort i Mint, skrik ut :-)

Endret av NeoGeo
Lenke til kommentar

Opprett en egen post du NeoGeo, men husk å søk i forumet først. Den aktuelle kategorien er GNU/Linux. Forøvrig kan det være nyttig å vite at 98% av all dokumentasjonen til Ubuntu kan brukes på Mint også :)

Når du oppretter posten, beskriv hva du gjorde for å få det til å virke første gangen (gjerne med link til guide du har fulgt), så tipper jeg at vi skal få løst det. Det kan høres ut som at problemet er at det er den gamle/feil driver som blir lastet inn når du rebooter, men det er litt tidlig å si sikkert.

 

Håper 2.6.25 løser det meste av trådløskort-problematikken vi har i dag. Er så utrolig unødvendig og irriterende, spesielt for nye brukere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...