Gå til innhold

Test: Mist 650 W


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Teapo er etter hva PSU-ekspertene ellers på nettet sier, helt kurante å bruke i strømforsyninger. Interessant å se en MIST-test igjen etter så lang tid siden sist.

 

Edit: Står ikke hvem som har produsert denne for Microplex, men regner med det er ATNG som vanlig?

Endret av Smirnoff
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Bra å se at en kritisk forbruker på forumet fikk microplex til å ta i bruk bedre kvalitets komponenter. :thumbup:

Selv om microplex "talsmannen" var frekk og arrogant. Nå må han ete sine egne ord :p

 

Har du i det hele tatt lest tråden? :ohmy:

Microplex ble ikke "tvunget" til å ta ibruk bedre "kvalitets-komponter" utifra en forumstråd.

De gjør valg underveis i ett produkts livsløp mtp hvilke leverandører som blir brukt og hvilke kompontenter som benyttes.

En del PSU'er produsert i en periode ble dessverre levert med dårlige kondensatorer/dårlig elektrolytter.

 

PS/edit:

Du har dog rett i at Microplex valgte en noe uheldig tilnærming i tråden i de første tilsvarene. :)

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Er det meningen at Teapo (som i test-produktet) på et senere tidspunkt skal erstattes av japanske kondensatorer?

 

Den siste tiden har det blitt diskutert en del rundt valg av kondensatorer på Mist-strømforsyninger, og hvorvidt kvaliteten på disse er god nok. Japanske kondensatorer er sett på som det beste, mens kinesiske, slik som Teapo, fort kan gi opp under hardt press. Vi har fått vite at Microplex nå skal gå over til en japansk produsent av kondensatorene.

 

Eller hvordan skal dette utsagnet tolkes?

Lenke til kommentar
Bra å se at en kritisk forbruker på forumet fikk microplex til å ta i bruk bedre kvalitets komponenter. :thumbup:

Selv om microplex "talsmannen" var frekk og arrogant. Nå må han ete sine egne ord :p

 

Har du i det hele tatt lest tråden? :ohmy:

Microplex ble ikke "tvunget" til å ta ibruk bedre "kvalitets-komponter" utifra en forumstråd.

De gjør valg underveis i ett produkts livsløp mtp hvilke leverandører som blir brukt og hvilke kompontenter som benyttes.

En del PSU'er produsert i en periode ble dessverre levert med dårlige kondensatorer/dårlig elektrolytter.

 

PS/edit:

Du har dog rett i at Microplex valgte en noe uheldig tilnærming i tråden i de første tilsvarene. :)

 

Sist gang jeg sjekket så var topicen i tråden mist psu mindre bra kondensatore på? Noe micro"complex" duden hoho den satt bra gitt sverget på at det var goe ting så det trenges ikke å skifte. Men så kommer HW og tester en mist psu og i testen kan det leses at microplex kommer til å ta i bruk nye kondesatorer etter det har blitt "diskutert". Ikke ver naiv ;)

Lenke til kommentar

Her er tråden: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=955038

 

Mist har vunnet flere tester, dette er kanskje ikke så rart da komponentene i PSU`en MIN* var godt dimensjonerte, men dette hjelper svært lite i lengden når MIN* Mist enelukkende benyttet seg av det desidert værste merket som finnes av elektrolyttkondensatorer Fuhjyyu

 

Edit: Leste opp navnet høgt og måtte le litt, sier seg selv at de er mindre bra når det heter Fuhhh(k) yyu(o) :!:

Endret av HWBruker
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Sist gang jeg sjekket så var topicen i tråden mist psu mindre bra kondensatore på? Noe micro"complex" duden hoho den satt bra gitt sverget på at det var goe ting så det trenges ikke å skifte. Men så kommer HW og tester en mist psu og i testen kan det leses at microplex kommer til å ta i bruk nye kondesatorer etter det har blitt "diskutert". Ikke ver naiv ;)

 

Naiv ja. <check> :)

Må dog le litt jeg og.

Det var mye derfor jeg gikk litt hardt ut i den tråden for å vise hvordan "myter"/"historier" oppstår.

Nå har tom en vettug kar som Jørgen fått det til å bli en "sannhet" at en tråd på forumet har fått MP til å endre valg av komponenter i en serie som i skrivende stund har vært i produksjon en stund.

Dersom HPF kan bekrefte det utsagnet skal jeg dog gi meg.. ende over. :)

Lenke til kommentar
Kjekk test.

 

Det som under meg er hvorfor man i det hele tatt har 4 12V linjer, da man tilsammen ikke kan trekke mer enn 600/12 = 50A fra 12V railen. 4*20A = 80, 3*20= 60. Så man burde jo iallefall klart seg med 3.

Det er jo kjekt å ha litt fleksibilitet, slik at man ikke må sette i gang med finbalansering for å få ut all effekten fra strømforsyningen. Så lenge hver av linjene kan levere 20 A så er det jo bare en fordel å ha mange av dem.

 

Men er det noen som vet om Mist sine 12 V linjer virkelig er adskilt, eller er det bare på papiret? Dvs. kan man uten problemer trekke all den tilgjengelige 12 V-strømmen fra en av kanalene?

Endret av dravisher
Lenke til kommentar
Kjekk test.

 

Det som under meg er hvorfor man i det hele tatt har 4 12V linjer, da man tilsammen ikke kan trekke mer enn 650/12 = 54A fra 12V railen. 4*20A = 80, 3*20= 60. Så man burde jo iallefall klart seg med 3.

Det er jo kjekt å ha litt fleksibilitet, slik at man ikke må sette i gang med finbalansering for å få ut all effekten fra strømforsyningen. Så lenge hver av linjene kan levere 20 A så er det jo bare en fordel å ha mange av dem.

 

Men er det noen som vet om Mist sine 12 V linjer virkelig er adskilt, eller er det bare på papiret? Dvs. kan man uten problemer trekke all den tilgjengelige 12 V-strømmen fra en av kanalene uten problemer?

 

Flere linjer hørres for meg ut som mer arbeid med balansering enn 3. Spesielt når de samtidig ikke kan levere mer enn 13,5A.

 

Det eneste jeg kan tenke meg er at strømmen fordeles ut på flere kabler og at man dermed forhindrer varmgang i kontakter.

Lenke til kommentar
Flere linjer hørres for meg ut som mer arbeid med balansering enn 3. Spesielt når de samtidig ikke kan levere mer enn 13,5A.

Vet ikke helt hvordan du kommer fram til at det er mer arbeid. La oss si at du har 100 linjer på 20 A (som vel er maks tillatt i ATX-standarden?), maks strøm til sammen er da selvfølgelig mye mindre enn 2000 A. Da trenger du i prinsippet aldri tenke på balansering i det heletatt. Du gir hvert skjermkort en kanal for seg selv, harddisker en kanal for seg selv, den store og lille hovedkortskontakten en hver osv. Om du når du er ferdig har 95 kanaler igjen så medfører jo det ingen problemer? Hvis du derimot bare har 3 så må du tenke på om du vil ha to skjermkort på samme kanal, koble både harddisker og et skjermkort på den ene etc. Altså må du tenke på linjefordelingen når du har få linjer å rutte med (unntaket er selvfølgelig når det bare er 1 gigantisk linje som står for all strømleveransen).

Endret av dravisher
Lenke til kommentar
Flere linjer hørres for meg ut som mer arbeid med balansering enn 3. Spesielt når de samtidig ikke kan levere mer enn 13,5A.

Vet ikke helt hvordan du kommer fram til at det er mer arbeid. La oss si at du har 100 linjer på 20 A (som vel er maks tillatt i ATX-standarden?), maks strøm til sammen er da selvfølgelig mye mindre enn 2000 A. Da trenger du i prinsippet aldri tenke på balansering i det heletatt. Du gir hvert skjermkort en kanal for seg selv, harddisker en kanal for seg selv, den store og lille hovedkortskontakten en hver osv. Om du når du er ferdig har 95 kanaler igjen så medfører jo det ingen problemer? Hvis du derimot bare har 3 så må du tenke på om du vil ha to skjermkort på samme kanal, koble både harddisker og et skjermkort på den ene etc. Altså må du tenke på linjefordelingen når du har få linjer å rutte med (unntaket er selvfølgelig når det bare er 1 gigantisk linje som står for all strømleveransen).

 

Med balansering tenker jeg på "noenlunde lik" last på hver linje (selvfølgelig gjelder dette hvis linjene er fysisk skilte inne i PSU, noe vi ikke vet).

 

Enten du på denne forsyningen hadde hatt 3 eller 4 linjer ville man ennå hatt maks 20A per linje, du kan altså verken koble mindre eller mer til hver linje. En må huske at en "linje" ikke er det samme som kontakter, man kan ha så mange kontakter man vil på hver linje.

 

Hvis linjene derimot ikke er fysisk skilte i PSU er jeg enig med deg, men da snakker du egentlig bare om antall kontakter, der kontaktpunktene tilfeldigvis er satt på PSU kabinettet.

Lenke til kommentar

Jeg har hatt mist og har bare dårlig erfaring med dem.

De er ikke verdt problemene du får.

Akkurat nå roper alle sikkert hurra, ny strømforsyning fra mist, men senere på året, kommer dette garantert, F*** for noe J**** dritt, Mist suger.

Noen som kjenner seg igjen?

Gå for Corsair hvis du skal ha en stabil strømforsyning.

Endret av Mr_tranquilizer
Lenke til kommentar
Sist gang jeg sjekket så var topicen i tråden mist psu mindre bra kondensatore på? Noe micro"complex" duden hoho den satt bra gitt sverget på at det var goe ting så det trenges ikke å skifte. Men så kommer HW og tester en mist psu og i testen kan det leses at microplex kommer til å ta i bruk nye kondesatorer etter det har blitt "diskutert". Ikke ver naiv ;)

 

Naiv ja. <check> :)

Må dog le litt jeg og.

Det var mye derfor jeg gikk litt hardt ut i den tråden for å vise hvordan "myter"/"historier" oppstår.

Nå har tom en vettug kar som Jørgen fått det til å bli en "sannhet" at en tråd på forumet har fått MP til å endre valg av komponenter i en serie som i skrivende stund har vært i produksjon en stund.

Dersom HPF kan bekrefte det utsagnet skal jeg dog gi meg.. ende over. :)

 

Skal du bend over and touch your toes sier du? :D

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...