Gå til innhold

Sony med baklengs CMOS-brikke


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jammen dette skjønner jo selv bestemor at man burde gjort med en gang? Hvorfor tok det så lang tid? Hehe neida.. men huff det virker jo skummelt logisk.
Ja, skjønner ikke at de laget den sånn i utgangspunktet...

For min del trodde jeg nesten av det var sånn allerede, hvem i all verden er det som har laget dette skrappelet jeg har kjøpt meg?? :)

Lenke til kommentar

Jeg har nå håpet i fler år at megapixel hysteriet skal ta slutt. På ren trass kjøpte jeg et kamera som har 6MP og en stor fotosensor/brikke. Et kamera så nære dSLR man kommer, uten å gå helt dit.

 

Mitt inntrykk er at 6MP er nok for de aller fleste bruksområder og at deretter er det optikk og sensor som er viktig og at lavere MP gir bedre kvalitet siden MP og sensor ofte ikke står i stil med hverandre.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Jammen dette skjønner jo selv bestemor at man burde gjort med en gang? Hvorfor tok det så lang tid? Hehe neida.. men huff det virker jo skummelt logisk.

 

Fordi det er en hel del utfordringer for å få det til. Man må polere ned waferne til de er ekstremt tynne (Figuren er ganske misvisende, sa metall/oksyd laget over substratet er svært tynt sammenlignet med selve substratet), deretter må de gå igjennom ytterligere lito trinn for fargefilterne og kanskje også ekstra dopingtrinn etter de er polert ned (Normalt gjøres siste polering etter alle lito trinn er ferdige så steppere og annet utstyr er ikke ment for så tynne wafere.

Lenke til kommentar
Jammen dette skjønner jo selv bestemor at man burde gjort med en gang? Hvorfor tok det så lang tid? Hehe neida.. men huff det virker jo skummelt logisk.

 

Fordi det er en hel del utfordringer for å få det til. Man må polere ned waferne til de er ekstremt tynne (Figuren er ganske misvisende, sa metall/oksyd laget over substratet er svært tynt sammenlignet med selve substratet), deretter må de gå igjennom ytterligere lito trinn for fargefilterne og kanskje også ekstra dopingtrinn etter de er polert ned (Normalt gjøres siste polering etter alle lito trinn er ferdige så steppere og annet utstyr er ikke ment for så tynne wafere.

 

Det ante meg at det fantes en god forklaring på problemstillingen. Takk.

 

Hvordan er det med CCD? Er prosessen der mye enklere ?

 

Tom

Lenke til kommentar
Det virker som de har undereksponert den til venstre med vilje for at den skal se dårligere ut.

Tror heller det er et forsøk på åvise hvor mye lys den nye sensoren fanger i fohold til den gamle hvis alle andre parametre er det samme. Bildet til høyre ser ut til å være ca. 1 EV lysere enn det andre , Og det stemmer vel bra med hva som skal være forbedringen.

 

Tom

Lenke til kommentar
Jammen dette skjønner jo selv bestemor at man burde gjort med en gang? Hvorfor tok det så lang tid? Hehe neida.. men huff det virker jo skummelt logisk.

 

Fordi det er en hel del utfordringer for å få det til. Man må polere ned waferne til de er ekstremt tynne (Figuren er ganske misvisende, sa metall/oksyd laget over substratet er svært tynt sammenlignet med selve substratet), deretter må de gå igjennom ytterligere lito trinn for fargefilterne og kanskje også ekstra dopingtrinn etter de er polert ned (Normalt gjøres siste polering etter alle lito trinn er ferdige så steppere og annet utstyr er ikke ment for så tynne wafere.

Regnet også med at det var en god forklaring på det, mitt innlegg var en delvis spøk og det man ofte hører fra folk som ikke vet hva de snakker om ;). Men det var meget interesant å høre hvorfor det faktisk er slik.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...
Jeg vil bare legge ved et bilde tatt av den nye brikken som jeg fant på Hjemmesiden til Sony

 

Vanlig sensor til venstre. Den med baklengs til høyre.

Er det bare meg eller er bildene på Sonys hjemmeside fullstendig ut av fokus, detaljløse og grøtete?

Når Sony legger ut en "press-release" på noe så "nytt og revolusjonerende", ja så bør de ikke legge ut bilder som jeg kunne tatt med mitt aller første "Argus" 640x480 kamera. (Har dessverre rotet bort alle bildene fra det kameraet, men på "high resolution extra fine" ble "bildet" 45kb).

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...