Gå til innhold

Nytt flaggskip fra WD


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nå synes jeg det er helt riktig at du skriver VelociRaptor. Men ifølge den nye regelen til HW. (Som faktisk er 1 mnd gammel må jeg rette på det)

 

Så du sier at jeg skal poste i tråden som tilhører artikkelen. Bare for å være _helt_ sikker på at jeg forstår hva du mener, og at ingen andre (jeg kommer til å poste dette sammen med feilen) kommer til å kommentere det.

Ja, det er det jeg sier. Tilbakemeldinger på artikler hører best hjemme i tråden om artikkelen :-)

 

Velociraptor.

Lenke til kommentar

Litt SOT (Semi Off/On Topic)

Platene rotere med 7200rpm uansett hvor leserhode er plassert, kunne det da ikke vært mulig å legge inn flere hoder på hver plate? Slik at de kunne beveget seg uavhengi av hverandre?

 

Da ville du jo fått:

- access tid som en harddisk på 15000rpm (hvis det var to hoder på hver plate side, hadde en sloppe å ventet på en hel rotasjon, men heller en halv)

- skrive leser hastighet som ett RAID oppsett

- liten reduksjon av hastighet ved multi tasking (mens nå stresser jo harddisken maksimalt om en skal feks kopiere en stor fil, mens den gjør en annen jobb som leser en stor fil osv)

 

bare en liten tanke..

 

Ellers, hvor blir det av disse diskene som skulle lagre dataen/magnetene vertikalt for å tidobble kapasiteten?

 

ok.. kanskje det var heilt OT.. uansett, 32MB cache.. kjekt!

Endret av keramikklampe
Lenke til kommentar

Jeg får ønske Western Digital velkommen etter til kombinasjonen 1TB og 7200rpm. Ett år etter konkurrentene. (WD Green-serien er 5400rpm)

 

Hvor store er platene i denne disken?

Jeg fant ut at den har 6 lesehoder og 3 plater a ca 334 GB.

Den på 750GB har 5 lesehoder, 3 plater og 300 GB per plate.

 

Synes det er på tide vi får se disker over en tb jeg.

Jeg tror den første 1,5 TB-disken kan annonseres hvert øyeblikk nå. Men trolig av Hitachi, Seagate eller Samsung. Ikke fra Western Digital.

Lenke til kommentar
Platene rotere med 7200rpm uansett hvor leserhode er plassert, kunne det da ikke vært mulig å legge inn flere hoder på hver plate? Slik at de kunne beveget seg uavhengi av hverandre?

Det er en teknisk sett god idé og har vært prøvd på en serie SCSI-disker fra Seagate midt på 90-tallet. Diskene var ingen suksess. Jeg tror det kom av høy feilrate, høy pris, unormal formfaktor (mye lengre enn vanlig).

 

Hvorfor øker ikke cachemengden på hardisker i takt med flash og ram priser? Cache på disker har vel noe å si på ytelsen ettersom noen produsenter har produsert hybrid disker(var det det het).

Øker prisen på flash og ram? :p

 

Jeg skjønner hva du egentlig mener. Cachen er laget av vanlige DRAM-brikker (SDR, DDR eller DDR2). Cachen øker nok i takt med størrelsen på de minste brikkene. Det kommer av at dagens størrelser ikke gir noe særlig bedre ytelse. Øker man fra 32 til 64 og får 0,1% økt ytelse så er det lite vits å bruke penger på det. Behovet for cache øker ikke i takt med størrelsen på harddisken. Det er nesten bare avhengig av rotasjonshastigheten og den vært uendret i mange år.

 

Ellers, hvor blir det av disse diskene som skulle lagre dataen/magnetene vertikalt for å tidobble kapasiteten?

De har kommet og teknikken har økt kapasiteten med rundt 2-3 ganger hittil. Det teoretiske potensialet i det lange løp var 10 ganger økt kapasitet så det er ennå mer å hente ut fra den teknikken.

Lenke til kommentar

Høy intensitet på platene lover bra for ytelsen til disken. Rotasjonshastighet og intensitet er to store faktorer som spiller inn på ytelsen, og så vet vi godt hvordan en 10000rpm høres ut.

 

Jeg drømmer om ny arbeidsmaskin med 4x SSD i RAID0 til operativsystem og muligens noen raske disker i RAID5? eller noe slikt. Ja de penga...

Lenke til kommentar
Hvorfor øker ikke cachemengden på hardisker i takt med flash og ram priser? Cache på disker har vel noe å si på ytelsen ettersom noen produsenter har produsert hybrid disker(var det det het).

Etterhvert som man øker mengden cache så øker man også mengden data som kan gå tapt hvis harddisken mister strøm. Det kan visstnok også skje at filsystemet blir korrupt hvis man er uheldig, så store mengder cache på vanlige forbrukerdisker uten innebygd batteribackup er nok litt skummelt. Uansett er vel ikke ytelsesøkningen så veldig imponerende heller.

Lenke til kommentar
Høy intensitet på platene lover bra for ytelsen til disken. Rotasjonshastighet og intensitet er to store faktorer som spiller inn på ytelsen, og så vet vi godt hvordan en 10000rpm høres ut.

Intensitet -> Tetthet/densitet ;)

 

WD sine gp disker har vel både 5400 og 7200 vel? De står oppført med 7200 over alt.

WD skjuler informasjon om rotasjonshastigheten fra sine sider. Det er nok mange som i mangel av informasjon har ført opp 7200rpm på grunn av antagelser. Etter det jeg har lest av tester er de 5400rpm.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...