Gå til innhold

Mobilen kan få 13 megapiksler


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hørest helt utrolig unødvendig ut, er nok laget for å selge godt med idiotene med mye penger og ingen peiling på fotografi.

Helt enig. Det med å få nok lys inn på hver pixel er ikke den eneste utfordringa de vil møte. For å ta det først så er det kjempefint at de øker lysmengden per pixel. Både Kodak og Sigma har sensorteknologi som kunne hjulpet ytterligere. Det skal sies at det å øke antall megapixler gjør lysmengden per pixel mindre og gir dermed mer kornete bilder med dårligere kontrastforhold.

 

Den andre utfordringen de vil møte er å få optikken stor nok til at megapixlene kan utnyttes. Dersom optikken og bildebrikken er for liten så vil bildet miste mye detaljer på grunn av en fysisk begrensning som heter diffraksjon. Det er en uunngåelig begrensning som kommer av størrelsen. Skal man ha flere megapixler så må også bildebrikken og optikken bli fysisk større for at det skal gi mening. Mobilkameraer som er mindre enn en sukkerbit møter sin fysiske begrensning omtrent rundt 3 megapixler etter mine beregninger. Flere megapixler vil altså ikke gi flere detaljer (kun mer diffuse overganger) uten at størrelsen økes.

 

Den fysiske begrensningen bør taes på alvor og i stedet for å øke antall megapixler til meningsløse nivåer (med tanke på detaljnivå) så bør de holde antall megapixler konstant og bruke slik teknologi til å minke korn i bildet og øke kontrasten. Altså gjøre at kameraet kan ta bedre bilder i sollys, bedre innendørsbilder osv.

 

Det er synd at alt for mange kun ser på antall megapixler uten å ha en fjerneste aning om hvilke kompromisser som inngås for å få det til. Hadde de vist det ville folk heller kjøpt mobilkameraer som tar bedre bilder under de aller fleste lysforhold fremfor megapixler som ikke gir noe bedre detaljnivå.

Lenke til kommentar

Ja denne artikkelen tar jeg med ufattelige mengder salt, langt utover anbefalt årsdose. Slike hokuspokus produkter har en lei tendens å tryne i den virkelige fysiske verden der vi andre dessverre befinner oss. For øvrig, 13 megapiksler, hvem i granskauen vi ha disse bildefilene på mobilen sin?

Lenke til kommentar

Jeg liker å ha et kamera i mobilen, for det er den jeg har med meg. Mitt småkamera et Pentax Optio A30 med 10MPX har jeg bare ikke plass til. Har bare 2 lommer.

Så jeg liker veldig at det er kamera på mobilen. Men da er det nettop kvaliteten som er dårlig. Men ingen liker større mobiler. Mobilprodusentene må balansere, og fremdeles er det nok MPX som selger.

Lenke til kommentar

Som så mange andre sier. Flere antall megapiksler betyr ikke automatisk at man får bedre bilder. I mange tilfeller snarere tvert imot. For å få til så mange megapiksler i så liten optikk må man, som Simen1 sier, gjøre en rekke kompromisser. Ettersom disse kompromissene sannsynligvis går utover bildekvaliteten vil man fortsatt få relativt dårlige bilder, til tross for at antall megapiksler er økt. Kort fortalt betyr det at mobilbrukerne nå kan skrive ut de støyete og kornete bildene sine på A2-ark. :)

Lenke til kommentar
Gjest member-101642

Megapiksler er for meg helt uinteressant. Gi meg heller skikkelig optikk. Det er definitivt et salgstriks fra produsentenes side. Mange ignorante kjøper mobil og kamera ut fra hvor mange megapiksler de har, ikke de faktiske kvaliteten som produktet innehar.

Endret av member-101642
Lenke til kommentar

YES! Flere megapixler!! :D Så jævlig nyttig, gleder meg rått til jeg kan ta bilder med telefonen som har dobbelt så høyoppløsning som kompaktkameraet mitt, da må jo bildene bli dobbelt så bra?

 

:wallbash:

 

Nei, dra nå til he***** med denne megapixelhypen da, generelt på alle kameraer og spesielt på mobiltelefoner med mikroskopisk plastoptikk som er omtrent like lyssterk som sortmalte bilruter. Jeg har skrudd ned oppløsningen på kompaktkameraet mitt til 5 mpix, og høyere er det jaggu pokker svært liten vits å gå i forhold til både visning på skjermer og fremkalling. Kommer ALDRI til å tapetsere en vegg med et bilde tatt med mobilkamera uansett, før den tid må de fokusere på de tingene som betyr noe!

Lenke til kommentar

Jeg er mer interessert i nyheten "Mobilen kan få fullformats CMOS-brikke". :)

Er det for mye forlangt å kreve prismesøker?

 

 

Generelt er jeg uansett litt lei av begrepet "kameramobil" og hvor bra kameraene på mobiler visstnok skal være. Inntil de finner ut at megapiksler ikke er alt, øker sensorstørrelsen og setter på bedre optikk, er jeg veldig fornøyd med mobilkameraet mitt. To megapiksler (hvor jeg har satt den på 0,307) og ingen autofokus.

Endret av Dradd
Lenke til kommentar
Er ganske fornøyd med kameraet mitt i denne sammenhengen. Den justerer ned hvor mange megapiksler den skal bruke etter hva jeg tar bilde av. For eksempel tar den full oppløsning på bilder som krever mye detaljer, f.eks et nærbilde av en fjellgrunn.

De fysiske pixlene på bildebrikken vil uansett være av samme størrelse og dermed gi de samme problemene når man vil vil at programvaren på mobilen skal skalere ned bildet og lagre det med lavere oppløsning.

 

Hvor mange skriver ut et mobilbilde i A3 eller større, og trenger mer enn 5MP kamera på mobilen? Nei, om man først skal ha et skikkelig kamera på mobilen holder 5MP mer enn nok. Bruk heller tid og penger på å gi oss optisk zoom og skikkelig optikk.

Jepp, heller 3 megapixler med brukbar kontrastnivå og brukbart støynivå enn et tåkete 5 megapixler bilde med dårlig kontrast og mye bildestøy.

 

Mobilbilder egner seg til utskrifter inntil ca 10*15cm format eller til visning på nettsider (nedskalert oppløsning) eller på skjermen til mobiltelefonen.

 

Bedre optikk er jeg helt enig i. Men optisk zoom er jeg litt mer lunken til. Jeg tror det kan gå ut over bildekvaliteten mer enn ønskelig på grunn av de ørsmå størrelsene som må til. Fotzoomen vil gi bedre bilder. (Gå nærmere eller lengre bort fra det man skal ta bilde av)

Lenke til kommentar
Jeg er mer interessert i nyheten "Mobilen kan få fullformats CMOS-brikke". :)

Er det for mye forlangt å kreve prismesøker?

Noe slikt?

post-3851-1213137728_thumb.jpg

:p

 

Veldig unødvendig? ja

Hjelper teknoligien vidre? ja

Det spørs. Dersom de bruker den potensielle forbedringen til å øke antall megapixler i stedet for å øke kontrastfølsomheten og bedre støyegenskapene på gode gamle 3-5 megapixler så mener jeg ikke de har tilført noen bedring.

 

Er helt enig, totalt unødvendig. Men det sa de sikkert og når hardisker på 1 Gig skulle komme og

Økt lagringsplass har ikke gitt negative konsekvenser. Megapixler i vill galopp har gitt negative konsekvenser.

 

Men tilbake til optikk. Jeg skulle gjerne sett flere modeller med noe slikt:

 

post-3851-1213138113_thumb.jpg

samsung_sph_v7800_3.jpg

 

Det ville nok gitt betydelig bedre bilder, på bekostning av plass, men da får man også et reellt valg om hvor mye man vil prioritere bildekvalitet på mobilen.

 

Dessverre ser kameraene i de nesten alle kameramobiler ut slik i dag:

fluid-lense.jpg

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...