Gå til innhold

Atom på desktopen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

De ser veldig ut til å være Mini-ITX.

 

Har et MSI Fuzzy 945GM2 kort her med pci-express x16 og 3xGbit-NIC :) Fikk det nettop i gang etter lang ventetid på RMA.

Har aldri sett et mini-itx kort med mer enn 2 sata-porter. Hadde jeg sett det så hadde jeg nok kjøpt det :)

Endret av Zerd
Lenke til kommentar

Dette kan ikke bare bli bra tynnklienter men faktisk helt ok tykkere klienter også.

 

Det virker ganske merkelig når prosessoren er mye mindre enn nordbroa.

 

Antall SATA-porter tror jeg ikke begrenses av brikkesettet. Legg merke til at dette kortet ser ut til å ha 2 SATA + 1 eSATA. Om jeg ikke forveksler den porten på IO-panelet med HDMI. Men det må være et bevisst designvalg å ikke ha ekstra SATA-kontrollere på hovedkortene. Så man må nok ty til SATA kontrollerkort for PCI eller PCI express x1 om man vil ha flere SATA-disker.

 

Ellers så legger jeg merke til at ingen av kortene har PCI express x16. Det er nok en begrensning i brikkesettet man ikke kommer så lett unna. PCI express x16 kan være nyttig for å koble til flere skjermer, få bestemte driveregenskaper fra Nvidia eller ATI skjermkort osv. Bedre ytelse enn intels integrerte grafikk kommer nok også godt med selv om det sikkert er overkill å sette inn det nyeste og råeste i et system med Atom-prosessoren.

Lenke til kommentar

Disse kortene tror jeg kan bli en hit om noen lager billige kabinetter i skoeske-størrelse hvor det er plass til DVD-brenner, og harddisk.

 

Da vil man få en maskin som veldig mange hjemme- og kontorbrukere vil bli fornøyd med - ikke minst prismessig.

 

Atom-kortene vil nok raskt komme ned i under 500 kr inkl. prosessor. Med et billig kabinett, DVD-brenner, 1GB ram og 250GB HD har man et greit og stillegående system for kontor, surfing, bilder osv til rundt 1500 kroner.

 

Om ikke alt for lenge (2009?) kan man sikkert få en helt fin komplett Asus EEE Atom-basert PC til en tusenlapp med Linux :-)

Lenke til kommentar
Disse kortene tror jeg kan bli en hit om noen lager billige kabinetter i skoeske-størrelse hvor det er plass til DVD-brenner, og harddisk.

Jeg kunne tenkt meg en 24" skjerm med en "utvekst" på baksiden med plass til et slikt hovedkort. DVD-brenner kunne vært pent plassert med åpning på siden av skjermen sammen med USB-porter og minnekortporter. 2,5" SSD eller harddisk kunne også lett fått plass i "bakhodet" til skjermen.

Lenke til kommentar
Disse kortene tror jeg kan bli en hit om noen lager billige kabinetter i skoeske-størrelse hvor det er plass til DVD-brenner, og harddisk.

Jeg kunne tenkt meg en 24" skjerm med en "utvekst" på baksiden med plass til et slikt hovedkort. DVD-brenner kunne vært pent plassert med åpning på siden av skjermen sammen med USB-porter og minnekortporter. 2,5" SSD eller harddisk kunne også lett fått plass i "bakhodet" til skjermen.

¨

Nye Asus Eee stasjonære har visstnok monitorfeste så du kan hekte den på baksiden av vanlige monitorer, jeg liker tanken på det veldig godt. Dog er den visstnok ikke vifteløs, noe jeg er særdeles misfornøyd med når du har en CPU med så lav effekt.

 

AtW

Lenke til kommentar

Noen som har sett benchmarks på disse i vanlige applikasjoner mot vanlige desktop cpuer? Hadde vært interessant å vite hvor i landet disse lå. Er de feks. kapable til å spille av 1080p materiale uten bruk av et ekstra skjermkort?

 

Edit: Så den anandtech testen. Den klarer mao. ikke å spille av HD. materiale uten å ha et skjermkort som dekoder HD.

Endret av Onanias
Lenke til kommentar
den klarer 720p, men ville ikke satsa på at den klarer 1080p h264 komprimert materiale(uansett skjermkort) den er endel tregere en en celeron [email protected] ghz.

 

det denne vil være bra på er e-post , web , musikk , og litt småtitting av web-tv.

Jepp, men når jeg sier HD tenker jeg worst case scenario(1080p). Er jo kjedelig om man ikke får spilla av alle filene man har. Ser ut som jeg må sette i e2200en jeg har liggende i htpcen snart. Kjører atm. med en p-m@2550mhz og et ati 2400pro. Dette klarer alt av 720p med 1-10% cpu, men 1080p bruker den 9-100% cpu på alt etter hvordan det er kodet. Om skjermkortet får gjort jobben er det som sagt ingen problemer, men av og til er det kodinger på filmene som ligger langt utenfor specs. til hva hw. dekoding klarer og da blir det en heller dårlig opplevelse. Hadde dog håpa å få inn en cpu som kunne klare alle filer uten å ha aktiv kjøling.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...