Gå til innhold

AMDs første 45 nm i oktober?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

AMD har nok ikke noe annet valg enn å selge disse ganske billig.

 

Jeg tipper konkurransen i 4. kvartal 2008 blir omtrent slik:

Deneb 2,5-3,0 GHz ~2000-3500 kr

Yorkfield 2,5-3,2 GHz ~2000-5000 kr

Nehalem 3,0-3,2 GHz ~5000-7000 kr

 

Og i 1. kvartal 2009:

Deneb 2,5-3,2 GHz ~1500-3000 kr

Yorkfield 2,5-3,2 GHz ~1500-3000 kr

Nehalem 2,7-3,4 GHz ~2500-7000 kr

 

Med andre ord ser det ut til at Deneb først og fremst vil konkurrere mot Yorkfield på pris og ytelse. Yorkfield vil trolig være i salg de første 9 månedene etter Nehalem blir lansert akkurat slik Kentsfield ser ut til å være i salg ca 9 måneder etter Yorkfield ble lansert. Altså en god del "overlapping" der Nehalem spiser seg nedover i prisklassene til Yorkfield etter hvert som lagrene tømmes og produksjonslinjene endres over til Nehalem.

Lenke til kommentar
AMD trenger betydelig bedre i forhold til klokkefrekvensen i tillegg til høyere klokkefrekvens. L3-cache, HT3 og DDR3 vil bidra litt til bedre ytelse, men trolig ikke utgjøre noen stor forskjell.

Jeg tror DDR3 kan spille en relativt viktig rolle for ytelsen. Med en god DDR3-kontroller og god tilgang på gode og billige DDR3-moduler om et halvt år tror jeg DDR3 alene kan gi en fin ytelseøkning på rundt 10%. L3 cachen spiller nok mindre rolle for vanlige hjemmebrukere men kan gi god virkning i servermarkedet. HT3 spiller nok svært liten rolle for hjemmemarkedet. Det er mer å betrakte som en generalprøve før det lanseres til servermarkedet.

Lenke til kommentar
AMD trenger betydelig bedre i forhold til klokkefrekvensen i tillegg til høyere klokkefrekvens. L3-cache, HT3 og DDR3 vil bidra litt til bedre ytelse, men trolig ikke utgjøre noen stor forskjell.

Jeg tror DDR3 kan spille en relativt viktig rolle for ytelsen. Med en god DDR3-kontroller og god tilgang på gode og billige DDR3-moduler om et halvt år tror jeg DDR3 alene kan gi en fin ytelseøkning på rundt 10%. L3 cachen spiller nok mindre rolle for vanlige hjemmebrukere men kan gi god virkning i servermarkedet. HT3 spiller nok svært liten rolle for hjemmemarkedet. Det er mer å betrakte som en generalprøve før det lanseres til servermarkedet.

Det blir for øvrig også interessant å se om de øker hastigheten på HT linken/nordbruen/L3 cachen, det vil også gi en viss ytelsesøkning parret med raskt DDR3 minne.

Lenke til kommentar
Men, når det er sagt, så har jo Intel hatt dette over et år i forveien!

 

ja, dog til 6000 kroner ++ pr.stk. såvidt jeg kan se?

 

Forhåpentligvis blir AMD sine mye rimligere

 

Vil nå ikke si at Q9300 koster 6000kr...

Faktisk har vi E7200 her...

 

Nå er jo E7200 verken Quad-core eller >3 GHz som er topic her. Bortsett fra det, er det sikkert en fin-fin prosessor.

Lenke til kommentar
Men, når det er sagt, så har jo Intel hatt dette over et år i forveien!

 

ja, dog til 6000 kroner ++ pr.stk. såvidt jeg kan se?

 

Forhåpentligvis blir AMD sine mye rimligere

 

Vil nå ikke si at Q9300 koster 6000kr...

Faktisk har vi E7200 her...

 

Nå er jo E7200 verken Quad-core eller >3 GHz som er topic her. Bortsett fra det, er det sikkert en fin-fin prosessor.

 

Jau da, hvis man vil over 3GHz med en Quad-Core i dag må man opp i seks lapper...

Lenke til kommentar

Hvis AMD klarer å levere en 3 ghz Phenom i oktober med mer cache og den yter over 5 % bedre per klokkefrekvens vil de faktisk være rimelig konkuransedyktige ovenfor intel til nehalem kommer ut (november?).

 

Litt mer realistisk tviler jeg egentlig på at vi får se 3 ghz med det første. Tipper det blir maks 2.8, noe som vil være for lite.

Lenke til kommentar
Men, når det er sagt, så har jo Intel hatt dette over et år i forveien!

 

ja, dog til 6000 kroner ++ pr.stk. såvidt jeg kan se?

 

Forhåpentligvis blir AMD sine mye rimligere

 

Vil nå ikke si at Q9300 koster 6000kr...

Faktisk har vi E7200 her...

 

Nå er jo E7200 verken Quad-core eller >3 GHz som er topic her. Bortsett fra det, er det sikkert en fin-fin prosessor.

 

Jau da, hvis man vil over 3GHz med en Quad-Core i dag må man opp i seks lapper...

 

Eller man kan bare kjøpe en Q6600 eller en Q9300/Q9450 og klokke den til 3ghz+ noe som er rimelig enkelt!

Lenke til kommentar
Men, når det er sagt, så har jo Intel hatt dette over et år i forveien!

ja, dog til 6000 kroner ++ pr.stk. såvidt jeg kan se?

 

Forhåpentligvis blir AMD sine mye rimligere

Vil nå ikke si at Q9300 koster 6000kr...

Faktisk har vi E7200 her...

Nei, E7200 kom ikke i oktober 2007 og det gjorde heller ikke Q9300. Intels første Yorkfield, QX9650, ble annonsert i oktober 2007 og ble først tilgjengelig i butikkene i november med noe sviktende tilgjengelighet fram til januar 2008. Prisen var rundt 7000 kr.

 

Den kanskje mest interessante firekjernen, Q9450, er faktisk fortsatt vanskelig å få tak i. Dersom AMD starter med levering av prismessig interessante modeller fra første stund så kan det reelle etterslepet på tilgjengelige og interessante 45nm firekjerner faktisk komme ned i rundt 4 måneder.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...