Gå til innhold

10-tommers Eee lansert


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Asus s5n (s5200n) kom vel i 2003/2004 til 10000 kr. Veide 1.3 kg, 1.3 ghz prosessor, maks 1 gb minne og hadde skjerm på 12.1 tommer. Har en slik fortsatt, og ser ikke helt poenget med å gå ned i romlig størrelse så lenge vekten er den samme. Største oppgraderingen er vel batterilevetiden. Asus s5n ble levert med to batterier. Ett med levetid rundt 7 timer (6-celler) og ett på 3 timer (3-celler). Vekt med 6-celler var 1.55 kg eller deromkring.

 

Så var det sagt.

Lenke til kommentar
Blir det vel ikke

 

Den er jo relativt liten enda. bedre med 10" en lavere

 

Det skal være størrelsen da, som mulig går ned bittelitt. Men tror ikke det heller, ettersom rammen ser stor ut.

Min Dell D430 er jo lettere enn denne PC-en her, og størrelsen tror jeg er den samme. Ikke mange mm forskjell. Større skjerm, men veier mindre. Da ser jeg ikke helt hvorfor jeg skulle gå for en 10".

Lenke til kommentar
Eee 900 med Atom-prosessor, da er jeg med ^^

8,9" er akkurat passe.

Enig!

 

Synes dette gårlitt i feil retning, men på en annen side så var vel kanskje ikke eee rettet mot rike Norge. Det er sikkert noen som kan tenke seg en relativet tjukk 10'' til en rimlig pris.

 

Selv tror jeg ikke den kan erstatte min gamle Dell X1.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke hevet meg på denne bølgen ennå og tenker å vente en stund for å se på konkurrerende produkter som dukker opp.

 

Det jeg er ute etter er en lett PC (ca 1 kg) som har høy oppløsning på skjermen og gjerne 10-12 tommer. God lysstyrke og farger er også et krav. Den må også ha CF og SD kortleser så jeg kan overføre bilder til den når jeg er på tur uten å drasse med meg kabler. Batteritida bør være svært bra. Ytelse og minnemengde bryr jeg meg mindre om. Bare den er kraftig nok til å vise bilder med høy kvalitet og generelt enkelt arbeid.

Lenke til kommentar
Jeg har ikke hevet meg på denne bølgen ennå og tenker å vente en stund for å se på konkurrerende produkter som dukker opp.

 

Det jeg er ute etter er en lett PC (ca 1 kg) som har høy oppløsning på skjermen og gjerne 10-12 tommer. God lysstyrke og farger er også et krav. Den må også ha CF og SD kortleser så jeg kan overføre bilder til den når jeg er på tur uten å drasse med meg kabler. Batteritida bør være svært bra. Ytelse og minnemengde bryr jeg meg mindre om. Bare den er kraftig nok til å vise bilder med høy kvalitet og generelt enkelt arbeid.

Det er kanskje litt mer enn du er ute etter, men jeg har en Lenovo (IBM) ThinkPad X61s som jeg har vært veldig fornøyd med. Det er gode greier. Den har ikke CD- eller DVD-leser, men det trenger jeg normalt ikke og i dokkestasjonen (X6 Ultrabase) er det plass til en grei DVD-brenner (Ultrabay Slim Burner).

Modellen jeg har er UK429NO med dokk - solgt som 766929G hos Amentio når jeg kjøpte i fjor høst, men nå er det andre modeller som gjelder - blant annet med 2 GB minne.

 

Skjermen er 12,1 tommer, vekta er 1,3 kg uten dokk, og jeg kjører SuSE Linux Enterprise Desktop med oppløsning 1024 x 768 etter å ha kastet ut Windows XP som den ble levert med. Max resolution på 2048 x 1536 skal du ikke henge deg opp i, for de presterer å levere maskinen uten DVI-utgang, *også* i dokkestasjonen.

Maskinen fungerer bra, også med SuSE. Ikke alle ekstraknappene virker, men det kan finnes distribusjoner som har bedre funksjonalitet der og jeg lurer på å teste OpenSuSE 11 når den er klar for å se om det er mange forbedringer. I prinsippet skal man kunne få alt til å virke mener jeg etter å ha lest litt på ThinkWiki, men jeg gidder ikke fikle så veldig mye siden det er den maskinen jeg arbeider på.

 

X61 finnes også i en Tablet-modell, men den kjenner jeg ikke til i detalj og aner f.eks. ikke hvor godt den fungerer med Linux som operativsystem - og det er vel det du vil ha :thumbup:

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

flott.. vurderer seriøst å kjøpe en "701" og et harddisk kainett. så setter jeg are en hdd jeg har liggen de inni det og så er lagrings problemet løst :)

 

edit: hvilken ram er det på disse? er det samme som på andre berare? (so-dimm eller noe)

 

det jeg likte aller best med denne PC-en var prisen, så kommer størrelsen rett i helene på den..

Endret av 2ball(s)
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...