Gå til innhold

Ny allroundzoom fra Pentax


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Synd at Chasseur d'Images var på bærtur når det gjaldt værtetting. Tipper de har blanda dette sammen med den spesielle coatinga som er vann og fettavtøtende.

Skal vi gjette på en gatepris på 4500 tre måneder etter levering, og at den detter under 4000 etterhvert?

 

Håper uansett at den virkelig leverer, gjør den ikke det, så skal det godt gjøres at den greier å konkurere med Sigma 17-70/2,8-4. Jeg er virkelig spent på de første brukerrapportene.

 

Den fikk i hvert fall god mottakelse hos Chasseur d'Images. Til tross for at de bomma på værtettinga så er de et velrenomert tidsskrift.

Lenke til kommentar
Skal vi gjette på en gatepris på 4500 tre måneder etter levering, og at den detter under 4000 etterhvert?

 

Tviler sterkt på om 17-70 vil dette ned under eller tett opptil prisen på 16-45, så så veldig mye under 4500 tror jeg ikke 17-70 vil komme.

Lenke til kommentar
Tviler sterkt på om 17-70 vil dette ned under eller tett opptil prisen på 16-45, så så veldig mye under 4500 tror jeg ikke 17-70 vil komme.
Ditt resonnement forutsetter at DA 16-45 produksjonen fortsetter, og at prisen på den ikke ender seg.

Det skulle ikke forundre meg om den daler i pris, for så kanskje fases ut.

Lenke til kommentar
Synd at dette objektivet ikke gir autofokus med K100D, K110D eller *ist-serien. De tidligere SDM-objektivene fra Pentax støtter også skrue-drevet autofokus, men 17-70mm-eren er tydeligvis ikke dyr nok til det.
Klart at dette er dumt for en del.

Men de fant vel ut at det var nødvendig for å holde prisen nede.

Lenke til kommentar

Bare en liten oppfølger når det gjelder værtetting.

 

Chasseur d'Images var vist ikke så på bærtur som jeg trodde. Sannheten skal i følge John Carson hos Pentax USA være at objektivet er utstyrt med en gummipakning i bajonetten. Det gir ikke fullverdig værtetting, men absolutt bedre enn i ingen tetting.

Lenke til kommentar
Tviler sterkt på om 17-70 vil dette ned under eller tett opptil prisen på 16-45, så så veldig mye under 4500 tror jeg ikke 17-70 vil komme.
Ditt resonnement forutsetter at DA 16-45 produksjonen fortsetter

 

I følge Pentax Norge (dvs Fovi) er det ingen planer om å fase ut 16-45, fikk jeg vite da jeg spurte dem. Det er selvsagt en mulighet for at prisen vil synke noe, men det er grenser for hvor billig et objektiv kan bli og fremdeles opprettholde kvalitetskravene, så det er nok ikke all verdens prisfall som er aktuelt for dette objektivet.

 

Sannheten skal i følge John Carson hos Pentax USA være at objektivet er utstyrt med en gummipakning i bajonetten.

 

Det høres bedre ut en ingen ting ja, men hvor mye det hjelper i en reell situasjon er jeg usikker på. Når jeg har et objektiv på kameraet, er føyningen mellom dem såpass tett uansett at jeg ikke er så urolig for det. Da er jeg mer urolig for å bringe vann inn i objektivet via zooming eller fokusering slik at det utvider seg og trekker seg sammen, om det er av den typen. Er kanskje derfor jeg er så glad i objektiver som består av et fast "rør".

Endret av Aetius
Lenke til kommentar
Sannheten skal i følge John Carson hos Pentax USA være at objektivet er utstyrt med en gummipakning i bajonetten.

 

Det høres bedre ut en ingen ting ja, men hvor mye det hjelper i en reell situasjon er jeg usikker på. Når jeg har et objektiv på kameraet, er føyningen mellom dem såpass tett uansett at jeg ikke er så urolig for det. Da er jeg mer urolig for å bringe vann inn i objektivet via zooming eller fokusering slik at det utvider seg og trekker seg sammen, om det er av den typen. Er kanskje derfor jeg er så glad i objektiver som består av et fast "rør".

Om Pentax velger å fase ut 16-45, så vil neppe Fovi få beskjed om det før avgjørelsen er endelig. Ikke et jeg hevder at dette vil skje, men jeg ser altså en mulighet for det. Om både 16-45 og det nye 17-70 selger godt, tviler jeg på at problemstilling blir aktuell.

 

Når det gjelder den pakningen er jeg tilbørlig til å være enig med deg. Bajonetten er lite utsatt for inntrenging av fukt og støv. Ringen har neppe praktisk betydning for beskyttelse av selve objektivet. Samtidig så forsegler det den ene åpningen som gjenstår på komplett forsegling av huset.

Lenke til kommentar

Jeg har nå funnet en kilde som hevder at 17-70 skal erstatte 16-45.

"We are now showing three SLR lenses that will get introduced later, hopefully this year. We have a 17-70 mm one that is considered as a replacement for the 16-45 mm but offering an SDM engine"

John Carson, Product Manager Imaging Systems, Pentax USA.

http://www.letsgodigital.org/en/18496/pentax-interview/

 

Jeg skal ikke påstå at han er bedre informert enn Fovi. Men Pentax USA tenker i hvert fall tanken. Tiden vil vise hva som kommer til å skje.

Endret av fototim
Lenke til kommentar
Jeg har nå funnet en kilde som hevder at 17-70 skal erstatte 16-45.

"We are now showing three SLR lenses that will get introduced later, hopefully this year. We have a 17-70 mm one that is considered as a replacement for the 16-45 mm but offering an SDM engine"

John Carson, Product Manager Imaging Systems, Pentax USA.

http://www.letsgodigital.org/en/18496/pentax-interview/

 

Jeg skal ikke påstå at han er bedre informert enn Fovi. Men Pentax USA tenker i hvert fall tanken. Tiden vil vise hva som kommer til å skje.

Hvis det stemmer bør jo prisen falle ned på samme nivå (eller lavere) enn dagens 16-45mm :)

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...