Gå til innhold

Kampen om DDR3-tronen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Prisene må helt klart ned, men det kan vell fort skje når såpass mange kommer på markedet?

 

Intel Nehalem kommer jo snart også og er jo "DDR3 only" som kan få gjort litt av hvert med prisene :)

 

 

 

Men hvor viktig er tilgangstiden?

Alt jeg har hørt av minnebrikker så er tilgangstiden mer eller mindre det viktigste, og derfor er gjerne et sett med skikkelige DDR2 minnebrikker å foretrekke fremfor svindyre DDR3 brikker?

 

Hva velger man mellom 1800MHz - 7.9ns og 2000Mhz - 9.5ns for eksempel?

Lenke til kommentar

Fin oppbygging av artikkelen :thumbup:

 

Da legger jeg på minnet den nye hastighetsrekorden og håper vi ser 2*2GB-sett med DDR3-1600 CL6 snart til under tusenlappen.

 

Men hvor viktig er tilgangstiden?

Den betyr normalt bare noen få prosent ytelseforskjell. Akkurat som hastigheten på minnet også bare betyr noen få prosent ytelseforskjell.

 

Hva velger man mellom 1800MHz - 7.9ns og 2000Mhz - 9.5ns for eksempel?

Hmm.. 10% høyere klokkehastighet vs 17% raskere aksesstid. Da tror jeg de med 1800 MHz og 7,9ns stikker av med en knepen seier. (Resultatet vil variere mellom de ulike testene og jeg tenker kun på tester som faktisk brukte programmer og spill)

Lenke til kommentar

Det hadde vært fint med en test av ulike DDR2 og DDR3 brikker opp mot hverandre, i flere hastigheter og prisklasser. Det skal vel ikke være så vanskelig å få til på to Intelplattformer med ellers likt utstyr? Kunne til og med hevet med DDR brikker for å ta hele spekteret, man kunne vel klart å slenge sammen et oppsett som likner dagens DDR2 oppsett. Da kunne vi sett hvor mye tilgangstider og hastighet egentlig har å si :)

Lenke til kommentar

Det hadde vært fint å vite driftspenningen ja, antar de må opp mot/over 2,0v over 2,0GHz. Uten kjøleribber ville de vel ikke vart så veldig lenge. Fant ingenting på nettsiden til Kingsbox.

 

Edit: Ahh, man kunne zoome ved å klikke på bildene :)

Endret av -LIKMARK-
Lenke til kommentar

Man kan lese noen spenninger ut fra bildene:

Apacer: 1,8-1,9 V

Adata: 2,05-2,15 V

Kingbox: 1,7-2,1 V

 

1,5 V er standard for DDR3 og JEDEC anbefaler absolutt maksimalt 1,575 V for stabilitets-kritiske DDR3-brikker og at de må overleve 1,975 V i korte perioder selv om de ikke fungerer på den spenningen.

 

Kingbox bruker Micron-brikker. De raskeste brikkene Micron tilbyr for tida er DDR3-1333 med 1,5V og CL9. Modulene i artikkelen er tydelig kraftig fabrikk-overklokket.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...