Gå til innhold

AMD lanserer Opteron 1000-serien


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
The Budapest processor is designed for reliability and lifespan. It's built with an expected life span of seven years, versus. Phenom's three-year life expectancy (before the owner upgrades, not before it self-destructs).

Prosessorer varer i utgangspunktet egentlig utrolig lenge. Hovedkort, PSU, harddisker og kjølere ryker nok veldig lenge før selve prosessorene.

 

Ellers så kan sikkert disse bli litt bedre overklokkere enn den vanlige Phenom-serien.

Lenke til kommentar

Vil tro det er kommunikasjonen mellom prosessorene på MP oppsett de sikter til.

 

Artikkelen de har "copy/pastet" fra er litt mer utfyllende: LINK

Edit: leif

 

Edit2: fant linken jeg lette etter: http://connexitor.com/blog/pivot/entry.php?id=191 Den åttende kjernen slukes helt av "administrering" av nettverksdriveren i den andre grafen i dette tilfellet.

Endret av -LIKMARK-
Lenke til kommentar

Skeptisk. Skeptisk til om 1-kjerneprosessorer til servermarkedet er veien å gå nå, skeptisk til at det kommer enda ny prosessor fra AMD på 65nm, og skeptisk til at hastigheten ikke er høyere enn 2,3 GHz på den beste. Jada, jeg vet at hastighet ikke er alt, men vi vet jo at Phenom ikke greier å henge helt med overfor Core 2 og da er det vel heller ikke å forvente at denne kan konkurrere med siste Xeon.

 

Jeg tror AMD heller burde ha satset mer på serverprosessorer med flere kjerner og frigjort produksjonskapasitet i fabrikkene for dette markedet istedet. Nøkkelen til suksess er vel å komme over på 45nm så fort som mulig.

Lenke til kommentar
Vil tro det er kommunikasjonen mellom prosessorene på MP oppsett de sikter til.

 

Artikkelen de har "copy/pastet" fra er litt mer utfyllende: LINK

Edit: leif

 

Edit2: fant linken jeg lette etter: http://connexitor.com/blog/pivot/entry.php?id=191 Den åttende kjernen slukes helt av "administrering" av nettverksdriveren i den andre grafen i dette tilfellet.

Den testen viser at enkelte typer flertrådet software ikke skalerer veldig godt. Det er jo et velkjent fenomen og i noen tilfeller helt umulig å unngå uansett hvor bra hardware en har. Det jeg lurte på var om de hadde fjernet SMP støtten i prosessoren, utover å slå av coherent hypertransport. Jeg kan liksom ikke se helt for meg hva det skal være. MOESI protokollen må de ha uansett siden de har flere kjerner internt i prosessoren. Så da koker det vel stort sett ned til pris og deaktivering av HTT linker.

Lenke til kommentar

@Prognatus:

 

Ut fra det jeg kan lese flere steder er det faktisk brukbart salg av 1-sokkel servercpu-er, det er også en Quad CPU. Faktisk har ikke AMD hatt noen reelle konkurrenter til Intel i dette segmentet på lang tid. De opprinnelige volumselgerene på 1-sokkel server (blad, eller enkelt maskin) fra Intel var vel klokket til 2,13 og 2,4, den nye til 2,5. Så med lavere TDP og ikke så ulik ytelse på serveroppgaver synes jeg dette er et interessant produkt.

 

Men de kommer for seint og er litt for dyre etter min mening. Trolig vil prisen for 2,1 Ghz her i Norge være på nivå med Xeon E3220 og dyrere enn Xeon E3320 for 2,3 Ghz varianten.

 

Personlig har jeg ventet i lengre tid på en energieffektiv Quad til serveren min. Og AMD er primærvalg.

Lenke til kommentar

Det har du jammen rett i - det er en firekjerneprosessor! Jeg tenkte "1-kjerne" der jeg skulle lest "enkeltsokkel" eller "enveis". Så det endrer jo bildet litt. :)

 

Men hvis du er opptatt av energieffektivitet, bør du vel se på 45nm til Intel?

Endret av Prognatus
Lenke til kommentar
Det har du jammen rett i - det er en firekjerneprosessor! Jeg tenkte "1-kjerne" der jeg skulle lest "enkeltsokkel" eller "enveis". Så det endrer jo bildet litt. :)

 

Men hvis du er opptatt av energieffektivitet, bør du vel se på 45nm til Intel?

 

Med 75 Watt TDP virker jo ikke denne serien å stå tilbake for 45 nm Xeon. Trolig har de skrudd ned volten til 1,1 - 1,15 som på Phenom 9100e.

Lenke til kommentar
Det har du jammen rett i - det er en firekjerneprosessor! Jeg tenkte "1-kjerne" der jeg skulle lest "enkeltsokkel" eller "enveis". Så det endrer jo bildet litt. :)

 

Men hvis du er opptatt av energieffektivitet, bør du vel se på 45nm til Intel?

 

Med 75 Watt TDP virker jo ikke denne serien å stå tilbake for 45 nm Xeon. Trolig har de skrudd ned volten til 1,1 - 1,15 som på Phenom 9100e.

Mente forresten å ha lest at AMD oppgir Opterons effektforbruk i ACP, og ikke TDP. I tallene som er oppgitt stemmer vitterlig mer med ACP tallene de viser til enn TDP i følge dette dokumentet. Se side 4: http://www.amd.com/us-en/assets/content_ty...761C_ACP_WP.pdf

Edit leif

Endret av -LIKMARK-
Lenke til kommentar
The Budapest processor is designed for reliability and lifespan. It's built with an expected life span of seven years, versus. Phenom's three-year life expectancy (before the owner upgrades, not before it self-destructs).

Prosessorer varer i utgangspunktet egentlig utrolig lenge. Hovedkort, PSU, harddisker og kjølere ryker nok veldig lenge før selve prosessorene.

 

Ellers så kan sikkert disse bli litt bedre overklokkere enn den vanlige Phenom-serien.

Takk Simen1, dette endrer jo omtrent hele budskapet i artikkelen. Synd artikkelforfatter overså denne lille (men viktige) detaljen.

Lenke til kommentar
Skal tro hva "SMP-overhead" er i denne sammenhengen. Noe mer enn pris? Høres lit rart ut hvis de faktisk tar seg bryet med å fjerne denne funksjonaliteten på singel socket modellene.
Det er vel bare cache coherens som du selv antydet. Med NUMA er performance hit'en minimal med 2-way, så dette er vel et rimelig svakt punkt. Det blir tross alt en helt annen effekt med bandwidth blade fra SGI med Itanium grunnet delt FSB. I det minste får du en uniform topologi innenfor en switch, så det gjør last balansering til en enklere affære, uten at jeg helt ser det som noe stort poeng heller.

 

Jeg benket forresten min 9850BE til drøyt 10GB/s båndbredde på fire tråder med 64-bit Ubuntu 800MHz DDR2 og Pathscale-kompilert stream (litt morsomt at min enslige Phenom banker Woodcrest 2.66GHz noder på de flytintensive kodene jeg har testet så langt). Barcelona oppsett benker båndbredde 15-17GB/s med 667MHz DDR2. Ikke mye å hente på kun en sokkel med andre ord. Til sammenligning gir gammel 2xxx Opteron socket F drøyt 11GB/s med 667MHz DDR2, så minnekontrolleren i Barcelona er kraftig forbedret, men den trenger to tråder pr. sokkel får å gi full sprut (i likhet med Phenom).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...