Gå til innhold

Test: Tar SSD med ro


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-p4PIYwb6

Hvor er testen? :hmm: Jeg gikk inn på denne tråden da jeg trodde det var en test av en SSD-disk :/

 

 

Juke: Jeg tenker på overskriften i denne tråden.

Endret av Slettet-p4PIYwb6
Lenke til kommentar
Vi er skeptiske på grunn av prisen, ikke teknologien.

 

Og må jeg vente til neste år på en 2TB-disk? :(

Jeg tror vi må vente ennda en stund før vi bryter barieren på 1TB på disker...

For virker som produsentene er mer opptatt av raskere disker, mindre disker (fysisk) mindre strømkrevende disker, SSD Lagring....

For slik jeg ser det er 2,5" disken på god vei mot samme nivåer som 3,5"

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

Hadde prisene vært litt mer overkommelig hadde jeg kjøpt ssd til min neste bærbar uten å tvile..

 

ssd tåler vel litt mer juling enn en vanlig disk også..noe som burde være positivt i bærbar.

 

Noen som vet om det er mulig å bytte disk i en macbook uten å sende den inn ?

Lenke til kommentar

Ikke rart Seagate er tilbakeholden. De har mye å vinne på å strekke ut æraen for platebaserte disker. Det er bare å forvente at de strategisk legger seg i etterkant i stedet for forkant av SSD-utviklingen. Dette er også grunnen til at de siterer negativitet om "skepsis blant kundene". Seagate er likevel ikke dumme. De skjønner at de må hoppe på SSD-toget før det er for sent. Det er natulig å starte med de kundene som trenger mest bearbeiding: Servermarkedet.

 

Har ikke hardware.no selv påvist at energiforbruket på SSD ikke er noe lavere enn på vanlig 2,5" disker? Eller har jeg misforstått noe? :)

Det stemmer, men det var ikke all verden med tallmateriale å konkludere ut i fra. Det kan tenkes at andre 2,5" SSD er mer energieffektive. I tillegg har man jo stasjonære PCer og der slår vel SSD samtlige 3,5"-disker ganske grundig på energieffektivitet.

 

Og må jeg vente til neste år på en 2TB-disk? :(

Det ser sånn ut ja. På den lyse siden så tror jeg 1,5 TB-disker er like rundt hjørnet.

Lenke til kommentar
"men den har allikevel funnet noen nisjer grunnet høy energieffektivitet og..."

 

Har ikke hardware.no selv påvist at energiforbruket på SSD ikke er noe lavere enn på vanlig 2,5" disker? Eller har jeg misforstått noe? :)

 

Det finnes eksempler på SSDer som bruker like mye som tradisjonelle strømgjerrige harddisker ja, men selv du finner ett og annet eksempel så betyr jo det på ingen måte at det samme gjelder for hele teknologien.

 

-Stigma

Lenke til kommentar
Tror ssd kommer til å bryte 10TB først. Platelagring må jo hennge etter Mors lov nå. Til neste år kommer jo 256GB ssd så det nermer seg noe.

Moores lov om transistorer per areal er ganske irrelevant for harddisker.

 

Når det er sagt så antar jeg at du feilaktig tenkte på moores lov når du tenkte på lagringskapasitet. Lagringskapasiteten på harddisker har doblet seg omtrent hvert år de siste 20 årene og det er ikke noe som tyder på at det vil stoppe de nærmeste årene. SSD er basert på flash og de har hatt en brattere økning i lagringskapasitet de siste 10 årene. Tar man med pris også i betrakningen og regner seg fram til et krysningspunkt der SSD vil bli billigere per GB enn harddisker så får i hvert fall jeg ca 2013-2018 som svar. Altså om ca 5-10 år med lineær regresjon med henholdsvis SSD-optimistiske og harddisk-optimistiske tall. Selv tror jeg at lagringstettheten på harddisker vil fortsette å øke jevnt i samme tempo som før mens tettheten på flash vil få en slakere stigning etter hvert som man nærmer seg slutten på nodekrympinga. Min gjetning er dermed at tidsspennet forlenges til 2013-2023. I det tidsrommet tror jeg SDD vil overta også på faktoren kr/GB.

 

Gleder meg til prisene blir lavere.. Er det sånn at SSD bruker SATA kabler, eller må jeg bruke annen ledning?

Vanlig SATA-kabel.

 

I bærbare er det vanlig SATA-tilkobling som gjelder for SSD.

Lenke til kommentar

Fra artikkelen:

 

Seagate har aldri vært spesielt positive til SSD, men det ser altså ut til at selskapet ikke tar noen sjanser på å henge etter.

 

Tja ... Men de henger jo etter nå, mener jeg. Som jeg har uttrykt tidligere, er jeg redd for at andre aktører får et fotfeste som Seagate får problemer med å ta igjen. Det er noe viktig som heter kundelojalitet, og som Seagate ikke skal kimse av. SSD-produsenter som Mtron og OCZ kan hale i land leveringskontrakter i et marked der Seagate, Western Digital og andre tradisjonelle harddiskleverandører ikke er tilstede. Disse kontraktene skaper kontakter og tillitsforhold som er verdifulle for fremtidige leveranser. Seagate har ikke råd til å miste noen kunder.

 

Nei, jeg tror Seagates påstand om at markedet ikke er modent ennå bare er en unnskyldning som de har begynt å tro på selv, fordi de ikke har teknologien ennå til å lage bra SSD-disker.

Endret av Prognatus
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...