Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Worklog \ showcase - BMW E30 318i Cabriolet, update 3/5-14


Anbefalte innlegg

Showcase \ worklog: BMW 318i Cabriolet. 1991 modell.

Og da var det på tide å bytte bil igjen, fikk innkallelse til militæret for kort tid siden, og fant da ut at det var på tide å skaffe seg en litt billigere bil, så da falt valget på en rød E30 318i Cabriolet.

Bilen ble lagt ut på Finn.no kl 21:45 mandag 28.mai. Litt senere hadde jeg sendt en epost til selger og avtalte møte neste dag for en titt, bilen stod ca 3km unna der jeg bor, så det var en kort tur.

Dro fra jobb kl 19:00 mandag og rett på visning av bil. Fikk prøvekjøre den en tur, hadde den på bukk og fikk undersøkt den nøye under, alt så bra ut. Oppdaget også noe som ikke var opplyst om i salgsannonsen, det sitter (om jeg ikke har tatt helt feil) sportsunderstell samt noen røde og fine H&R senkefjører påmontert! Bilen ligger forøvrig som klistret til vegen. Så heller ingen antydning til rust under, hjulbuene er også veldig bra. Dette kan ha noe med at bilen ble importert i 2004, og har etter det blitt brukt som pendlebil fra Brandbu-Oslo (konebil).
Dro så hjem til selger, og sa ifra at bilen var solgt. Skrev salgsmelding, ordnet bankoverføring og tegnet forsikring om morgenen på Tirsdag før jobb.

På onsdag var det polering, full shining av bilen! Den var nesten rosa, og jævlig ripete og fæl. Ca 5-6 timer senere var jeg ferdig. Tatt direkte fra bilpleietråden:

1: Vask med vaskevott og Citrus Wash and Gloss
2: Tørk med Dehydrator (diiger mikrofiberhåndkle)
3: Riccardo Clay med CG Quick Detailer.
4: Vask med rent vann og vaskevott
5: Polering med Lake Country Orange Pad og Menzerna 106FF
6: CG EZ Cream Glaze med foampad for hånd
7: CG 5050 Limted Edition Paste Wax

Wheelman

"Hvis jeg engang gikk til butikken for å kjøpe en random sjokolade, plukket med meg en tilfeldig, for så å finne ut at den liknet på bilen din - da hadde jeg pakket den pent tilbake i plastikken og funnet en måte og bevare den på"

icon_mrgreen.gif


Velvel, fra historie over til litt harde fakta:


Rullet ut fra fabrikken til BMW i mai 1991 (E30 Cab ble produsert frem til 1993!)
Importert og førstegangsregistrert i Norge i 2004. Kun to eiere før meg.

"Brilliantrot" (rød) farge (originallakk)
El-vinduer foran og bak.
CD-spiller med radio (Sony Xplod jallamekk)
Sportsstoler
M-ratt
205/55-15" dekk
Splitter nye dekk i år.
Byttet kam, ventilløftere og registerkjede, i fjor, samt at hele eksosanlegget er nytt.
EU godkjent i Januar, kun en feil, og det var lyset over skiltholderen bak, men det ble fikset før salg!


Teknisk

1991 modell
156.000km
113 hk
1,2 tonn
ca litern på mila.


Skal gjøres

<!--SPOILER BEGIN--><div class="spoilertop" onClick="openClose('0bb82f0ac709c63ef4da101bef0d60ce')" style="font-weight: bold">Klikk for å se/fjerne spoilerteksten nedenfor</div><div class="spoilermain" id="0bb82f0ac709c63ef4da101bef0d60ce" style="display:none"><!--SPOILER END-->

Fikse løst panel ved pedaler
Bytte rute bak i kalesjen
Bytte plugger
Bytte olje
Bestille girkule
Bestille girmansjett
Bestille gulvmatter
Bestille kalesjepleie
Bestille grøftelys
Bestille nye solskjermer
Bestille nye BMW-emblemer
Bestille 4 propper til BMW-emblemene
Bestille nye senterkopper
Bestille ny antenne
Bestille nytt askebeger foran
Bestille nytt askebeger bak
Bestille ny sigarettenner
Bestille BMW-caps
Bestille nye skiltholdere
Bestille tårnavstiver
Bestille nye elvindu-brytere
Bestille 318 emblem
Bestille "i" emblem
Bestille pedalsett
Bytte alle bremsene rundt om
Bytte alle bremseklossene
Lakkere speil
Fikse eljustering i speil
Fjerne koppholder på dashbord
Fjerne limrester på dashbord
Komplememtere BMW-verktøysett
Vaske
Polere
Vokse
Vaske motor
Vaske felger
Rengjøre innvendig

<!--SPOILER DIV--></div><!--SPOILER DIV-->


MOTTATT OG MONTERT

318is Leppe
BMW emblem foran
BMW emblem bak
Luftfilter
Oljefilter
Plugger
Stabstag
Tåkelys
Hvite blinkers foran
Senterkopper x4 til sommerfelg
Ventilhetter
Solskjermer x2
Girmansjett
Girkule
Giremblem
Skiltholder
2x Brukte el-speil
Lister vf/vb/hf/hb
Pedalsett
Askebeger foran
Askebeger bak
Sigarettenner
Komplett sett bremser + klosser
Vindusheisbrytere x4
Høyttalere x4
Gulvmatter foran og bak
Gummimatter foran
Ny Kalesje
Brukt Hardtop
4x Hjulkapsler til vinterfelger
4x ventilhetter med BMW-logo
Ny konsoll ved håndbrekk

Bilder:

post-53560-1212333580_thumb.jpg
E36`en møter sin nye venn smile.gif
post-53560-1212333584_thumb.jpg
post-53560-1212333587_thumb.jpgpost-53560-1212333595_thumb.jpg
post-53560-1212333597_thumb.jpgpost-53560-1212333600_thumb.jpg

Skal legge ut flere bilder etterpå i dag!

Og her kommer de..

post-53560-1212357132_thumb.jpg
post-53560-1212357155_thumb.jpg
post-53560-1212357167_thumb.jpg
post-53560-1212357197_thumb.jpg
post-53560-1212357212_thumb.jpg

wub.gif

Endret av Mompen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
En kommentar, takktakk :D

 

Jepp, tror jeg gjorde et bra kjøp her, forholdsvis lav kilometerstand, svært lite rust. Ga 39.000 for den.

 

Og ja, E36`en er til salgs, må bare få somlet meg til å legge den ut :)

Mer ordentlig pris for den ja, iforhold til alle de andre E30 som ligger til 60 000 etc og har mye rust etc.

Lenke til kommentar

Update: 4 Juni

 

Pakka fra GS-bildeler ligger på omlastningsterminalen i Oslo, håper jeg får den i morgen! Husker ikke helt hva jeg bestilte derfra, men det var en del saker og ting! :p

 

Update 5 Jun

 

05.06.08 08.18 ANKOMMET POSTKONTOR

 

Update 6. Juni

 

Pakke hentet, der var det propper til BMW-emblemene, 318 emblem, "i"-emblem, 4x elbrytere, pedalsett men ingen BMW-caps.. Mulig de ikke hadde den på lager, men jeg ble ikke fakturert for den.. Får ringe de i morgen og høre.

 

bytteknappic2.jpg

girkuledrittim2.jpg

knapperkuletb7.jpg

 

Litt småsur på GS-bildeler, på bildet er girkula slik.

 

32345.jpg

 

:hmm:

 

Den er ikke lik, og mangler emblemet på toppen. Skal spørre om de kan sponse meg med et slikt et :)

 

Edit: Ringte GS-bildeler i dag, og de skulle sende meg capsen og giremblemet. Kostet ikke mer enn 65kr for emblemet, så det gadd jeg strengt tatt ikke krangle om :p

 

Edit 2: Fikk telefon fra GS igjen nå, han sa at de dessverre ikke hadde capsen i sortimentet, men skulle sende meg giremblemet, gratis! Og det blir sendt med brev, så det kommer fort. Veldig bra gjort av GS!

 

Edit 3: Ringte Schmiedmann og hørte hvordan det gikk med resten av delene jeg trengte derfra, de hadde fått inn antenna, bmw-emblemene, og gulvmattene. Disse ble sendt i dag, så de skal jeg ha like over helgen. Resten (solskjermene og girmansjetten (belg) er det noe lenger leveringstid på.)

 

 

Update 7. Juni

 

Mottatt girkuleemblem fra GS. Kjapp levering :wow:

 

post-53560-1212915483_thumb.jpg

Endret av Mompen
Lenke til kommentar

Var nede en tur i dag og fikk heisa opp bilen og kikka litt på bremsene.. :D

 

post-53560-1213129768_thumb.jpg

 

Hjelpes.. Har nye skiver og klosser liggendes i bilen. For alle fire hjul.

 

Fikk også pakke fra Schmiedmann (Motortechnik).no i dag. Der var det med ny antenne, BMW-emblemer og nye gulvmatter!

 

post-53560-1213129808_thumb.jpg

post-53560-1213129811_thumb.jpg

 

Nye emblemer montert på panser.

 

post-53560-1213129813_thumb.jpg

Gamle mattene, ut med de.

 

post-53560-1213129826_thumb.jpg

post-53560-1213129829_thumb.jpg

 

Inn med de nye.. digg. :)

 

post-53560-1213129820_thumb.jpg

post-53560-1213129823_thumb.jpg

 

Nye emblemer montert bak! Herlig forskjell.

Lenke til kommentar

Enda en pakke kom i dag, ny girbelg og to nye solskjermer! Gjennomført skal det bli :)

 

post-53560-1213445182_thumb.jpg

post-53560-1213445185_thumb.jpg

post-53560-1213445187_thumb.jpg

post-53560-1213445191_thumb.jpg

post-53560-1213445195_thumb.jpg

 

Tok ikke noe nærbilde av girbelgen, men ser såvidt at den er montert på det siste bildet der.

 

Må få tak i ny manual til kalesjen som skal ligge inni plastlommen på førersida.. Om det ikke går ann å få tak i har jeg en del redigering i Photoshop å gjøre ja :mrgreen:

Endret av Mompen
Lenke til kommentar

Da var bremseskivene og bremseklossene byttet, herlig å kjøre uten at det skraper så jævlig :)

Fattern kjente en kar der han jobber som har vært mekaniker før, og han byttet skivene og klossene for meg, 500kr!

 

Starter opp med et lite "glansbilde"

 

post-53560-1213822326_thumb.jpg

 

post-53560-1213822329_thumb.jpg

Nye montert!

 

post-53560-1213822332_thumb.jpg

Gamle skivene (omtrent alle så slik ut)

 

post-53560-1213822338_thumb.jpg

Litt voldtatt kloss :ermm:

 

post-53560-1213822341_thumb.jpg

Så også en litt kul parkering en X5 hadde gjort :)

 

post-53560-1213822335_thumb.jpg

 

Ute og cruisa litt med den andre bilen.. Må selges :(

 

post-53560-1213822324_thumb.jpg

 

:love:

Endret av Mompen
Lenke til kommentar

Standard svart matt sprayboks-farge kjøpt på Torshov bilrekvisita til en 50-lapp tror jeg det var.

Lakkerte også leppa på E36`en med den, har vasket \ spylet den flere ganger uten at det har flasset av. La ikke på grunning, bare vasket skiltholderen nøye, tørket den og sprayet på. La de til tørk på et tørt rom i ca 3 timer og skrudde på igjen. Ble bra :)

 

Neste update blir ny kalesje (ant. på Tirsdag), og neste deretter blir kanskje nye felger..... ;)

 

Mulig jeg slenger på noe lakk på andre svarte områder på bilen, slik som nederst på bakfanger / frontfanger / kanalskjørt.

Endret av Mompen
Lenke til kommentar

Fikk levert bilen i går, og det utartet seg til litt av tur :mrgreen:

 

Ringte først Autopoint (Roald) og sa at jeg ikke kunne levere bilen allikevel på Tirsdags morgen, grunnet at jeg ikke fikk fri fra jobb.

Like etterpå ringte fattern og sa at han nå var i Larvik, og kunne vente der til jeg fikk levert bilen hos Roald og så kunne han kjøre meg opp igjen.

Dro fra jobb kl 19:00, rett hjem, fikk rotet frem en GPS og plottet inn adresse og raste avgårde. Klokka var ca 19:30 når jeg fikk dratt.

Herjet og styret noe fælt på tur nedover, for det første er det et jævlig digert høl i bakruta, og typisk så måtte det begynne å regne som faen, hele veien ned.

Flaks hadde jeg og det kom utrolig nok ikke en eneste dråpe inn i bilen. Kalesjen lakk forøvrig litt her og der.

Videre ned mot Tønsberg skulle jeg gjennom bomstasjonen, og da hadde jeg ikke penger. Krise! Neida, kunne fint betale med kort :p

Da jeg omsider haddde kommet med ned til Larvik var telefonen nesten som for strøm, og jeg var nødt til å få tak i fattern, iogmed at han var der og ventet på meg. Telefonen pep stadig vekk om lavt batterinivå, og jeg hadde ikke lader.. Fikk kontakt med fatters og vi dro videre så inn til Stavern (der Roald holder til).

Da vi kom inn i byen fant selvfølgelig ikke GPS`en veien. Faen. Kjørte rundt og rundt i byen uten hell med fattern på slep. Da klokka nærmet seg halv tolv ringte jeg Roald men det var ikke svar.

Stoppet i veikanten like utenfor byen, begynner å føle at jeg blir skikkelig desperat. Telefonen er forøvrig snart død, og jeg prøver å ringe Roald igjen. Ikke svar. Ringer igjen. Ikke svar.

Like før jeg bestemmer meg for å dra hjem igjen (er jo 3 timer å kjøre..) stopper det en forholdsvis ny VW Touran i busslommen på andre siden av veien.

Jeg går bort til dem og spør om de vet hvor Krokliveien er. "Joda, kjør hit og dit og hit så burde du havne der". Jeg så at de hadde innebygget GPS i bilen, og spurte om de kunne plotte inn Krokliveien og guide oss dit. Joda, det skulle de ordne!

Vi følger etter og finner tilslutt Krokliveien, da begynte klokka og nærme seg midnatt. Takket så mye for hjelpen og parkerte utenfor hos Roald. Gikk bort til huset og skulle ringe på, men der var det mørkt. Tenkte at de hadde gått og lagt seg, og jeg kunne jo heller ikke bare legge igjen nøkkelen utenfor og satse på at alt ordnet seg.

Det var også en regnskyll til på tur, og cab`en kunne jo ikke stå ute uten tak! Krise igjen.

Gikk bort til nabohuset, og der så jeg at det satt ei jente inne som fortsatt var våken. Ringte på og spurte pent om hun kunne ta imot bilnøkkelen og levere den til Roald i morgen tidlig. Det gikk fint. Spurte også om hun hadde litt teip, så jeg fikk teipet igjen vinduet bak, det gikk også fint :p

Da var nøkkel og bil levert, vindu teipet igjen og vi dro hjemover (klokka hadde passert midnatt). Plutselig ringer Roald, og forteller at han hadde duppet av litt :D Fikk fortalt at nøkkelen var levert til naboen og at cab`en stod parkert like utenfor. Idet jeg skal sier hade og legger på dør telefonen, men da var heldigvis alt ordnet. Vi dro oppover igjen og var hjemme rundt 03:00.

Greide selvfølgelig å forsove meg, så jeg kom en halvtime for sent på jobb.

Og etter jobb i dag, skal jeg nedover igjen og hente bilen, men denne gangen skal jeg hive ut GPS`en, lade telefonen og bruke vanlig kart istedetfor :!:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hehe, ble litt surr på turen, men kom da frem til sist :!:

 

Gikk litt lettere på tur ned i går da!

 

Stod en annen E30 hos Roald også.(enten 320 eller 325, som hadde rulla 120.000km og var svært strøken, svart skinninteriør, masse utstyr, var eid av en eldre kar siden den var ny :mrgreen:)

 

Et par bilder av den i spoiler :)

 

 

post-53560-1214376235_thumb.jpg

post-53560-1214376231_thumb.jpg

post-53560-1214376226_thumb.jpg

 

 

 

post-53560-1214376237_thumb.jpg

post-53560-1214376240_thumb.jpg

post-53560-1214376242_thumb.jpg

 

Der var da kalesjen montert, fikk noen tips av Roald til vedlikehold etc (se siste bildet, ankom litt seint så Roald kom ut i morgenkåpa :mrgreen:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...