Gå til innhold

Nybegynner kamera, Nikon D40?


Anbefalte innlegg

`Heisann!

 

Jeg Liker å ta bilder, men blir så irritert når jeg ser resultatet kompakt kameraet jeg har nå gir.

Derfor har jeg lenge vurdert speilrefleks, og i dag titta jeg litt rundt.

Nikon D40 var kameraet jeg la ekstra godt merke til. billig, og gode test resultater.

 

Så er dette et fint kamera for meg som er helt ny innenfor dette omeråde?

http://japanphoto.no/product/digital-speil...8-55-og-55-200/

 

Robert

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hei hei, jeg som er den "berømte" kameraten til Ascubal her :)

 

Jeg kjøpte meg D40 for ett par dager siden å er utrolig fornøyd med det, tar gode bilder etter min mening:)

 

her er noen bilder (bilden er riktignok skalert ned så blir ikke samme kvalitet)

 

 

post-119911-1212094719_thumb.jpg

post-119911-1212094739_thumb.jpg

post-119911-1212094759_thumb.jpg

på det siste bildet sitter Ascubal med Sigma linsa si ;)

Lenke til kommentar
`Heisann!

 

Jeg Liker å ta bilder, men blir så irritert når jeg ser resultatet kompakt kameraet jeg har nå gir.

Derfor har jeg lenge vurdert speilrefleks, og i dag titta jeg litt rundt.

Nikon D40 var kameraet jeg la ekstra godt merke til. billig, og gode test resultater.

 

Så er dette et fint kamera for meg som er helt ny innenfor dette omeråde?

http://japanphoto.no/product/digital-speil...8-55-og-55-200/

 

Robert

 

Jeg var i samme situasjon som deg i fjor vår - jeg var mektig lei av de grøtete bildene fra kompakten min og den trege responsen. Jeg kjøpte D40 og har hatt masse gøy med den. Lett og bruke og super bildekvalitet. Jeg har skrevet ut plakater på 50 x 70 cm, de så flotte ut men "kun" 6 megapixler. Det eneste du eventuelt bør vurdere, er om du tror du kommer til å ha behov for noe av den gamle opikken til Nikon. Mange krem-objektiver (35mm, 50mm, 85mm) får du ikke autofokus på med D40. Jeg vurderte det dithen at jeg ikke ville ha behov for disse, og har angret litt i etterkant. Det får bli en vurderingssak for deg. Uansett: knallkamera, sjekk bildene mine for eksempler.

Lenke til kommentar
Hva liker du å ta bilder av?

Og tror du dette kommer til å bli en hobby du etterhvert kommer til å drive med mer seriøst?

 

D40 er et finfint nybegynnerkamera.

D40x med 18-55 VR er i mine øyne et bedre tilbud, så kan du jo finne ut om du trenger telezoom etterhvert.

D40 er et flott begynnerkamera ja, 6 megapixler holder i massevis!

Lefdal selger den i dag for 2495 med 18-55 (ikke VR)

Det er en billig inngangsbillett, så kan du kjøpe f.eks en 16-85 VR senere som er fantastisk allround objektiv!

Edit: Lurer på å kjøpe en til sønnen min faktisk, men kan han bruke de gamle manuelle linsene mine på Manuell, slik jeg kan på min D70s?

Ellers kan han jo overta min, og jeg få meg en etterlengtet D200...

Men det blir 5000 dyrere, da kjøper vi heller D40'en og en 50-200 begge kan bruke for halvparten...

Endret av kjelldell
Lenke til kommentar

VR-versjonen har bildestabilisering, som gjør at du kan ta stødige bilder med lenger lukkertid. Det er fint når du tar bilde av ting som står stille, og verdiløst når noe beveger på seg.

 

Jeg mener også å ha lest et eller annet sted at den er bedre optisk sett.

 

Til trådstarter: D40 er fint om du skal snapshotte, men om fotografering skal bli en halvseriøs hobby så kjøper du D80 med en gang. Du sparer prisforskjellen fort inn på å kjøpe brukt AF-optikk. :)

Lenke til kommentar

Jeg har en D40 og er en veldig fornøyd nybegynner, men som jpsalvesen sier, så kan det være lurt å anskaffe seg et D80 med en gang siden du slipper å måtte betale for autofokus-motor for hvert eneste ekstra objektiv du kjøper, da dette er innebygd i alle Nikon-modellene bortsett fra D40(x) og D60. (rett meg gjerne om jeg tar feil her!) :)

Lenke til kommentar
Lefdal selger den i dag for 2495 med 18-55 (ikke VR)

Det er en billig inngangsbillett, så kan du kjøpe f.eks en 16-85 VR senere som er fantastisk allround objektiv!

Edit: Lurer på å kjøpe en til sønnen min faktisk, men kan han bruke de gamle manuelle linsene mine på Manuell, slik jeg kan på min D70s?

Ellers kan han jo overta min, og jeg få meg en etterlengtet D200...

Men det blir 5000 dyrere, da kjøper vi heller D40'en og en 50-200 begge kan bruke for halvparten...

Kjøpte D40 til kona i går, sønnen vår ville heller låne av oss så lenge... Det var bare Lefdal Gulskogen som hadde tilbud, men jeg hadde med avisen og fikk samme pris i Sandvika.

Kona ble kjempeglad, hun har også brukt speilrefleks i mange år tidligere, og vi er helt enig at det er annen "feeling" med en speilrefleks...

Det er god søker, og du jobber automatisk mer med bildene, tenker på hvordan du kan påvirke bildet. Og jeg er veldig imponert over brukervennligheten på menyene!

Testet også en 55-200 på Japan Photo, som de selger for 999,- nå.

Så ut til å være en fin brennvidde til å fotografere barna, får litt arbeidsavstand samtidig som man kan kjapt zoome inn til et portrett. Og den var lydløs og lett og kompakt!

Lurte på om en 70-300 var bedre, men ser ut til å klare meg med 200.

Til den prisen er den helt grei! Gidder ikke betale 4x så mye for VR!

Kjøper heller en bedre senere hvis jeg bruker den mye...

70-205 jeg hadde til de anloge brukte jeg nesten aldri, men den var tung og elendig.

Nå som kona også har Nikon SLR blir det jo litt lettere å handle inn fremover, trenger nok en blitz snart også!

Lenke til kommentar
Gratulerer med kjøp av ett meget godt kamera :)

 

jeg har bare positive erfaringer med det i hvertfall, sleng opp noen bilder når du får tatt noen, det ville jeg satt pris på :)

 

\Pera\

Det er bra :)

Skal nok få opp bilder så fort jeg har tatt noen, hvis været holder seg er det nydelige forhold til å ta bilder også.

 

Uansett,her er noen bilder jeg har tatt med det gamle kameraet! blir deilig å få noe som er bedre! :D

http://i117.photobucket.com/albums/o49/robkill/P1013629.jpg

http://i117.photobucket.com/albums/o49/rob.../Untitled-4.jpg

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...