Gå til innhold

Kulturo: Tolkien vil stoppe Hobitten-filmatisering


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Han solgte de for å få slettet skatte-gjelden så vidt jeg leste.

 

 

Men uansett, håper han står på kravene, er det slik at de skylder familien 750Millioner, så får de hoste de opp.

Greit nok at mange kan bli skuffet om ikke filmen kommer, men rett skal være rett.

Endret av NiXx
Lenke til kommentar
(...) Tolkiens bok av samme navn, men den andre planlagte filmen vil basere seg på de femti årene imellom, blant annet at Bilbo vender hjem og flere begivenheter fra "Ringenes Herre"-bøkene. Denne perioden er fra boken "Silmarillion"
Én gang til..? Nå dekker Sillmarillion 'oppstandelsen' av universet og de to første tidevervene samt begynnelsen av det tredje, til der hvor Isildur overfalles og mister ringen. Dette var lenge før Bilbo vant ringen av Gollum.

 

Sillmarillion har bare en kort oppsummering av noen av hendelsene som senere beskrives mer inngående i LoTR.

Lenke til kommentar
(...) Tolkiens bok av samme navn, men den andre planlagte filmen vil basere seg på de femti årene imellom, blant annet at Bilbo vender hjem og flere begivenheter fra "Ringenes Herre"-bøkene. Denne perioden er fra boken "Silmarillion"
Én gang til..? Nå dekker Sillmarillion 'oppstandelsen' av universet og de to første tidevervene samt begynnelsen av det tredje, til der hvor Isildur overfalles og mister ringen. Dette var lenge før Bilbo vant ringen av Gollum.

 

Sillmarillion har bare en kort oppsummering av noen av hendelsene som senere beskrives mer inngående i LoTR.

Stussa litt over det eg og, kan ikkje hugse å ha sett noko til Bilbo i Silmarillion.

 

I så fall, kva bok er det dei tar utgangspunkt i på den siste filmen om det ikkje er Hobbiten og kun delar av LOTR?

 

Forresten er det ein gjennomgåande feil i artikkelen. Det skrivest hobbiten, ikkje hobitten.

Lenke til kommentar
(...) Tolkiens bok av samme navn, men den andre planlagte filmen vil basere seg på de femti årene imellom, blant annet at Bilbo vender hjem og flere begivenheter fra "Ringenes Herre"-bøkene. Denne perioden er fra boken "Silmarillion"
Én gang til..? Nå dekker Sillmarillion 'oppstandelsen' av universet og de to første tidevervene samt begynnelsen av det tredje, til der hvor Isildur overfalles og mister ringen. Dette var lenge før Bilbo vant ringen av Gollum.

 

Sillmarillion har bare en kort oppsummering av noen av hendelsene som senere beskrives mer inngående i LoTR.

Mener nå det er riktig slik det står i artikkel. Det skrives jo ikke at Silmarillion ikke omhandler mer enn perioden mellom Hobbiten og LoTR.

Perioden mellom Hobbiten og LoTR blir omtalt i Silmarillion, dog i svært korte trekk.

Silmarillion forteller f.eks. kort om da Sauron blir drevet ut av Dol Guldur, som skjedde mellom Hobbiten og LoTR.

 

Dog syns jeg ikke Silmarillion inneholder nok matriale fra den perioden til å lage film av. Antar at de vil bruke noe av det Tolkien skrev som ikke er i hverken Silmarillion, Hobbiten eller LoTR. f.eks. fra Unfinished Tales.

Lenke til kommentar
I så fall, kva bok er det dei tar utgangspunkt i på den siste filmen om det ikkje er Hobbiten og kun delar av LOTR?
Mange av notatane og utkastane til JRR saman med analysar av Christopher har vorte utgitt i The History of Middle-earth, er kanskje her det er henta. Eller so er det ikkje henta frå nokon stad ...
Lenke til kommentar
Eh, ville ikke Tolkien originalt ha en filmversjon av bøkene?

 

Nei, Tolkien mente at hans historier ikke passet til dramatisering, måtte det være teater eller film.

Synd. Nå får jeg nesten dårlig samvittighet for at jeg elsker filmene :(

Vel vel, Tolkien var vel kanskje ikke klar over potensialet i det han hadde skapt. Det er vel få som i dag kan si seg enig i at Ringenes Herre-historien ikke passet til dramatisering.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...