Gå til innhold

Alt håp ute for Abit?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Synd.

 

 

Men jeg kommer ikke til å føle det helt store savnet.

 

 

Når jeg kjøper hovedkort benytter jeg det jeg har oppkalt "Kjetildoktrinen" etter en kamerat av meg :p

 

 

Han kjøpte bestandig billige hovedkort fra billigprodusenter.

 

De gikk ALLTID i stykker.

 

Så når jeg kjøper hovedkort er det alltid Asus, og aldri til under 1000kr :tease:

Lenke til kommentar
Abit på sin side nekter for at de står i fare for å bli nedlagt.

 

Dette er ingen overraskelse. Dersom de i det hele tatt skal ha sjans til å overleve, er de avhengige av salg, og hvem ønsker vel å kjøpe produkter fra en produsent som etter egen uttalelse er på vei nedenom og hjem? Om man velger å kalle det en taktisk løgn eller bare ønsketenkning, får vel være opp til den enkelte.

 

For øvrig har jeg bare gode erfaringer med Abit hovedkort, og husker dem som stabile, gode overklokkere. Det begynner dog å bli lenge siden jeg hadde noe fra dem nå, så det personlige savnet blir nok ikke så stort om de skulle forsvinne. Grunnen til at de evt. blir borte, er jo at konkurransen i dette markedet er steinhard, og dersom man ikke klarer å være innovative nok, vil man ikke overleve. Sånn sett tror jeg ikke markedet heller vil lide mye uten Abit.

Lenke til kommentar
Abit på sin side nekter for at de står i fare for å bli nedlagt.

 

Dette er ingen overraskelse. Dersom de i det hele tatt skal ha sjans til å overleve, er de avhengige av salg, og hvem ønsker vel å kjøpe produkter fra en produsent som etter egen uttalelse er på vei nedenom og hjem?

Fra artikkelen:

Abit på sin side nekter for at de står i fare for å bli nedlagt.

forøvrig spiller det ingen rolle for Norske kjøpere om de blir nedlagt eller ikke. Vi har fortsatt 5 års reklamasjonsrett på sånne ting.

 

Om man velger å kalle det en taktisk løgn eller bare ønsketenkning, får vel være opp til den enkelte.

 

For øvrig har jeg bare gode erfaringer med Abit hovedkort, og husker dem som stabile, gode overklokkere. Det begynner dog å bli lenge siden jeg hadde noe fra dem nå, så det personlige savnet blir nok ikke så stort om de skulle forsvinne. Grunnen til at de evt. blir borte, er jo at konkurransen i dette markedet er steinhard, og dersom man ikke klarer å være innovative nok, vil man ikke overleve. Sånn sett tror jeg ikke markedet heller vil lide mye uten Abit.

Jeg skjønner ikke den logikken der. Hvis Abit ikke er så innovative som konkurrentene så vil markedet lide når de mister den minst innovative produsenten?

 

Jeg synes det er synd Abit har økonomiske problemer og vil savne de om de forsvinner, men ikke av den grunnen du oppgir der. Jo mindre innovativt et firma er jo mindre mener jeg det fortjener sin plass i markedet. Vi driver jo ikke veldedighet for de som lager dårligst mulig produkter. Derimot synes jeg ikke Abit er noen dårlig produsent. Jeg vil gjerne ha de i markedet for all innovasjonen og sunne konkurransen de tilbyr.

Lenke til kommentar
Synd.

 

 

Men jeg kommer ikke til å føle det helt store savnet.

 

 

Når jeg kjøper hovedkort benytter jeg det jeg har oppkalt "Kjetildoktrinen" etter en kamerat av meg :p

 

 

Han kjøpte bestandig billige hovedkort fra billigprodusenter.

 

De gikk ALLTID i stykker.

 

Så når jeg kjøper hovedkort er det alltid Asus, og aldri til under 1000kr :tease:

Men en gang i tiden var jo Abit Rolls-Royce. Hadde et BH6, og et som var litt nyere (husker ikke modellnavn, men det var til Pentium 3). Begge var utrolig stabile, det ene stabilt på ~150MHz FSB, som var 50% over spesifikasjonen til chipsettet.

 

Men det er vel her de har tapt kanskje, at de ble nettopp en billigprodusent.

Lenke til kommentar
Grunnen til at de evt. blir borte, er jo at konkurransen i dette markedet er steinhard, og dersom man ikke klarer å være innovative nok, vil man ikke overleve. Sånn sett tror jeg ikke markedet heller vil lide mye uten Abit.

Jeg skjønner ikke den logikken der. Hvis Abit ikke er så innovative som konkurrentene så vil markedet lide når de mister den minst innovative produsenten?

 

Jeg synes det er synd Abit har økonomiske problemer og vil savne de om de forsvinner, men ikke av den grunnen du oppgir der. Jo mindre innovativt et firma er jo mindre mener jeg det fortjener sin plass i markedet. Vi driver jo ikke veldedighet for de som lager dårligst mulig produkter. Derimot synes jeg ikke Abit er noen dårlig produsent. Jeg vil gjerne ha de i markedet for all innovasjonen og sunne konkurransen de tilbyr.

 

Jeg skjønner ikke helt hvordan du tolket uttalelsen min må jeg innrømme, men slik jeg tolker deg, er vi helt enige. Jeg kan prøve å omformulere meg:

 

Konkurransen i markedet er steinhard, og lite innovative produsenter overlever ikke. Dersom Abit går dukken, impliserer det altså at de ikke er innovative nok, og dermed vil ikke markedet savne dem så mye heller. (Bortsett fra nostalgiske kunder, kanskje ;))

Lenke til kommentar
Så lenge gigabyte og asus fremdeles kniver er abit ett like stort savn som epox... noen som husker dem? :p

Selvsagt. Sitter på et Epox kort nå.

 

Epox har vist blitt avviklet og det har kommet et nytt selvskap fra tidligere ansatte i Epox som har dannet SUPoX med satsingsområdet er Asia-markedet.

Lenke til kommentar
Konkurransen i markedet er steinhard, og lite innovative produsenter overlever ikke. Dersom Abit går dukken, impliserer det altså at de ikke er innovative nok, og dermed vil ikke markedet savne dem så mye heller. (Bortsett fra nostalgiske kunder, kanskje ;))

 

Pisspreik. Abit lager for tiden meget gode hovedkort, og di har f.eks markedets beste viftestyring. Hvordan kan du da si at di ikke er innovative?

Og hvis di "går dukken" så er det tydeligvis fordi eierene av firmaet ikke er fornøyd med tallene, og legger det ned, ikke fordi di ikke er innovative nok.

Jeg vil si di er mye mere innovativ enn di fleste HK produsenter.

Og hvis di forsvinner nå, vil di ikke bli savna pga nostalgi, men fordi di faktisk har noen 100% gjennomførte hovedkort for tiden. Som ikke er overpriset slik som f.eks Asus sine kort.

Lenke til kommentar

Hvem vil vel betale 5k for http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=347215?

 

Abit har gode hovedkort til en grei pris (2000 for et top-of-the-range-kort med samme speccs og ytelse som ASUS sine kort til 3000 kroner).

 

Jeg hadde et Abit AW9D-MAX til for et par uker siden, og det eneste jeg var plaga med var at FSBen ikke var helt villig. Jeg savner det stort, håper ikke Abit forsvinner... Har hatt abit siden 2003.

 

Åh, ja, µGuru og BIOSen til Abit er det beste jeg har brukt, har ikke sansen for AMIen til ASUS. Phoenix, der er tingen!

Endret av jimmydanny
Lenke til kommentar

Jeg håper ikke at Abit går dukken, de har veldig mange gode hovedkort i alle prisklasser. Deres uGuru er genial, og man slipper å stresse med SetFSB. Uansett kan man stille spenningen real-time. Dette kan man ikke med Asus kort :) Phoenix-BIOS'en føler jeg at er mye mer oversiktelig og bedre enn AMI, men dette er jo en smakssak. Heldigvis har FoxConn også Phoenix på alle(?) hovedkortene sine.

Lenke til kommentar
Abit har ikke hatt noe lanseringsrush av nye produkter nylig akkurat. De har knapt lansert et eneste fristende HK i det siste, det heter QuadGT.

 

 

Tja, jeg vet ikke helt hva Abit skulle lansere med dagens chipset som vil være mer fristende enn iP35 serien eller iX38 da? De kunne jo blinge opp litt mer og slenge på noen fancy navn som Asus gjør, men særlig bedre blir de neppe.

 

Ellers burde vi kanskje fått opp en poll om hva som er mest populært; AMI eller Award. Noen som tar initiativet?

 

 

Ikke noe poeng - Asus brukere/fanboys vil stemme AMI og de fleste andre Award/Phoenix.

Lenke til kommentar

Det er da ikke bare Gigabyte som er en seriøs konkurent til Anus, selv om de små forsvinner. MSI satser mer og mer på entusiastmarkedet, bare se på overklokkings konkurransen som holdes i Nederland nå snart. Foxconn er også en voksende konkurent til Asus monopol. At det er bra med konkurranse er helt klart, men i et bunnlinje fokusert marked styrt av økonomer må man også prestere.

Endret av Tor-K-El
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...