Gå til innhold

Samsung annonserer 250 GB SSD


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-Pqy3rC

Nais, det begynner å ligne noe nå. Flere fabrikanter og større disker, teknologien kan etterhvert virkelig ta opp kampen med snurrediskene.

 

Hallo WD, Seagate og Maxtor- Dere vil bli akterutseilt om dere ikke hopper på SSD toget snart!

Lenke til kommentar
? Hva er galt med SATA II ? er vel SATA II disker?

 

Håper de kommer med slike med SLC og at SSD stuuuuper i pris snart. Vil ha...

For å si det slik. Har du en SATA II disk ligger du langt forran resten av verden... det fines ikke :p

 

Uansett gleder jeg meg til framtiden og SSD disker. Levetid på 114år, slå den segate disker! :p hehe...

Lenke til kommentar
Det heter bare SATA, SATA II er en feilbenevnelse. Bare en liten detalj, men feil uansett.

Nå er det vel SATA som er betegnelsen for interfacet.

Mens SATA og SATA II (2) betegner hastigheten på diskene. 150MBps og 300MBps.

Standarden kommer fra SATA-IO (SATA International Organization) som definerte standarden.

 

ON topic: Jeg leste kildene og de sier 160MB/s. Ikke 160GB/s som artikkelen har. :p

Endret av cypherbase
Lenke til kommentar
Nais, det begynner å ligne noe nå. Flere fabrikanter og større disker, teknologien kan etterhvert virkelig ta opp kampen med snurrediskene.

 

Hallo WD, Seagate og Maxtor- Dere vil bli akterutseilt om dere ikke hopper på SSD toget snart!

 

Samsung sine "lanseringer" betyr jo gjerne at prodktet kommer i faktisk salg her til lands om en liten evighet, det kommer til å ta endel år før SSd er oppe på noe i nærheten av samme pris per GB som konvensjonelle harddisker, så jeg tror ikke de andre produsentene har det så fantastisk travelt (i tilegg til at slike aktører gjerne prøver å holde på det gamle om de kan)

 

AtW

Lenke til kommentar

250GB? Det må jo koste en formue. Håper de kommer i langt mindre størrelser med langt mer interessante priser. Jeg sikter meg inn mot 16-32GB til rundt tusenlappen, men da må ytelsen være god.

 

Håper de kommer med slike med SLC og at SSD stuuuuper i pris snart. Vil ha...

Hensiktene med SLC fremfor MLC er ytelse og stabilitet. Når man nå tydelgivis snart får SLC-ytelse med MLC-baserte SSD så ser jeg mindre poeng i å ønske SLC-varianter. Kapasiteten på 250 GB, ikke 256 GB, tyder på kraftig redundans. Altså at diskene blir langt mer stabile og levetiden øker. Hvis man i tillegg får SLC-levetid og stabilitet med MLC-brikker så ser jeg ikke noe poeng lengre i å ønske SLC-varianter.

 

Fordelen med MLC er pris: ca 50-75% billigere. Når ulempene forsvinner så blir klart MLC å foretrekke.

 

Det heter bare SATA, SATA II er en feilbenevnelse. Bare en liten detalj, men feil uansett.
Nå er det vel SATA som er betegnelsen for interfacet. Mens SATA og SATA II (2) betegner hastigheten på diskene. 150MBps og 300MBps. Standarden kommer fra SATA-IO (SATA International Organization) som definerte standarden.

Hardware.no Guide: Ikke mer SATA II

Lenke til kommentar

Alltid mye fornuftig å lære fra deg Simen1. Så lenge levetiden er grei og hastighet ikke lenger er et problem så kan jeg godt se for meg et par 32 eller 64 GB disker av denne sorten i RAID 0 som systemdisk. Men da må prisen ned til ca 1000 kr.

 

Apropos, så leste jeg at Samsung kanskje kommer med spesielle versjoner av disse diskene for bruk i tynne bærbare:

 

The company is also looking to rework the shape of solid-state drives, which until now have been limited into fixed widths (such as 1.8 or 2.5 inches) to fit into existing notebook and desktop cases. The right designs could allow for even thinner notebooks than available today by spreading the data out over a larger area or fitting into unconventional locations.
Endret av tommyms
Lenke til kommentar

En av de vesentlige elementer med en god SSD er "wear leveling" som kan oversettes til noe sånt som "slitasje utjevning".

 

Dette er en funksjon som sørger for at man ikke gjentagende skriver til samme adresse.(som gir høy slitasje over tid)

 

Dersom slik funksjonalitet ikke er innebygget vil "disken" kunne få dårlige områder akkurat som en vanlig harddisk.

 

Det blir spennende å se hva Samsung har funnet på her.

 

Ved SLC er ikke dette problemet i nærheten av MLC, (med dagens teknologi)

SLC kan skrive til samme adresse 2mill ganger mens MLC er begrenset til ca 10.000 ganger.

 

Se artikkel om dette her

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...