Gå til innhold

Test: Zalman Reserator XT


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det denne taper på er som artikkelen sier radiatoren. Hadde den hatt en vifte på hver radiator, så luften gikk fra den ene til den andre siden, tror jeg ytelsen brått ville gått opp et par hakk ;)

 

Ellers en veldig god artikkel Nilsen! :thumbup:

Endret av WheelMan
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Dette er *meget* skuffende av Zalman.

Utrolig overpriset mtp ytelse.

Enheten ser jo bra ut, har masse "fancy dill-dall", men det som teller, ytelse har de feilet totalt på. :thumbdown:

 

PS/edit:

Følger opp ATWindsor med at de beste luftkjølerne lett banker en slik overpriset sak.

De er også like bra som bedre vannkjølingskit, gitt luftflyt i kabinettet selvsagt. :)

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Dette var jo rett og slett latterlig dårlig av Zalman. Jeg var på forhånd klar over at vannkjølingen deres ikke akkurat var blant det beste på markedet, men dette var ennå en god del dårligere enn jeg hadde forventet. At et sett til 3000 kroner blir slått ev et enkelt singelradiatorestt som koster en tredel av det er rett og slett flaut for Zalman. Jeg lurer på hvor mye dette vil tape i forhold til et sett med skikkelige komponenter og trippelradiator.

 

Og så litt kritikk til anmeldelsen: så vidt jeg forstår det består cpu-blokken av en blanding av aluminium og kopper mens radiatoren og tanken består av aluminium. Hvis an blander aluminium og bopper i en loop, kan man risikere ganske stygge korrosjonsskader, og det burde absolutt vært nevnt i artikkelen. Spesielt ille kan det bli hvis man for eksempel utvider emd en GPU-blokk i ren kopper. (Alle "skikkelige" vannkjølingskomponenter bruker bare kopper)

Lenke til kommentar
Er det noen nettbutikker her i Norge som tar inn Swiftechs H20-240? -den må jo være et bedre alternativ.

Den er absolutt et mye bedre produkt. I Norge er det dessverre ingen som selger den (i hvertfall etter hva jeg kan se i prisguiden), det eneste er Microplex som selger lillebroren sinnssykt overpriset (1495). Amerikanske Sidewindercomputers selger det derimot til den nette sum av $155.95, som skulle bli i overkant av tusenlappen med frakt og moms.

Endret av Dauemannen
Lenke til kommentar
Tanken og pumpen er laget av hardplast, mens vannblokken er nikkelplatert(rett meg gjerne på det ordet). Ergo blir det ikke direkte kontakt mellom metallene og vannet.

Det trenger ikke være direkte kontakt for at man skal få korrosjon. Det kan være nok å for eksempel ha en aluminuimradiator og en kopperblokk i samme loop for å få ganske heftig korrosjon. Se for øvrig dette nokså pene skrekkeksemplet. Det skal imidlertid sies at destillert vann og et antikorrosjonsadditiv minsker risikoen for korrosjon betraktelig. Så gjør man alt på riktig måte skulle man være sikker. Jeg syns allikevel dette er en temmelig idiotisk måte for Zalman å spare penger på i et såpass dyrt produkt.

 

Og når det gjelder prosessorblokken: er den nikkelplatert inni også? Ut fra anmeldelsen virker det som det bare er på utsiden, mens kommentaren din hinter til at det også er på innsiden. Jeg vet at Zalman tidligere har laget mange blokker av ren aluminium, så hvis de har begynt med nikkelplatering er jo det en klar forbedring.

Endret av Dauemannen
Lenke til kommentar
Zalmans eksterne vannkjølingsserie lever videre – nå som en hybrid.

 

 

 

Les mer

Hei har denne selv var veldig skuffet over temp resultatene selv med org blokka.

Men etter å ha byttet CPU blokka til Zalman ZM-WB4 Plus og OCZ Freeze Extreme kjølepasta så datt tempen ned til 4 grader over vannets temp som er ca 4-5 grader over rom temp lå på rundt 50-60 grader ved ved oppstart med den andre

 

kan hende det hjelper med å kun bytte pasta

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Dersom man leser hele tråden som "Dauemannen" linker til vil man oppdage at enkelte har ett noe "fanatisk" forhold til alu/ikke alu/bare kobber.

 

Gitt at man ikke har en elektrolytt i vannet sitt (les: kalkvann fra springen) går det fint å blande alu, messing, kobber, sølv, gull.. :)

 

De skrekkeksemplene som legges ut er jo nesten som å d**e seg sjøl ut som ett svin.

Dvs. ha i "saltsyre" i loopen. :D

 

Er det mange (av dere som "har lappen"/mekker) som bruker sølevann på radiatoren (bil/MC)?

Eller bruker dere en godkjent kjølevæske?

 

Dvs:

Det er påkrevet å bruke ett godkjent additive (anti-algee/corrosion) i ett vankjølingskit.

Det holder ikke bare med batterivann (destillert vann).

(dvs. det er bra nok i teorien gitt at at det er hermetisk tett/ingen forurensinger kommer til).

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
Dersom man leser hele tråden som "Dauemannen" linker til vil man oppdage at enkelte har ett noe "fanatisk" forhold til alu/ikke alu/bare kobber.

 

Gitt at man ikke har en elektrolytt i vannet sitt (les: kalkvann fra springen) går det fint å blande alu, messing, kobber, sølv, gull.. :)

 

De skrekkeksemplene som legges ut er jo nesten som å d**e seg sjøl ut som ett svin.

Dvs. ha i "saltsyre" i loopen. :D

 

Er det mange (av dere som "har lappen"/mekker) som bruker sølevann på radiatoren (bil/MC)?

Eller bruker dere en godkjent kjølevæske?

 

Dvs:

Det er påkrevet å bruke ett godkjent additive (anti-algee/corrosion) i ett vankjølingskit.

Det holder ikke bare med batterivann (destillert vann).

(dvs. det er bra nok i teorien gitt at at det er hermetisk tett/ingen forurensinger kommer til).

Joda, du har forsåvidt rett. Har man batterivann og en god tilsetning i loopen, skal det skje mye rart før man får korrosjon, selv om man blander metaller. Men bare fordi det vanligvis går helt fint, så betyr det ikke at man bør gjøre det. De aller fleste produsentene på markedet i dag bruker bare kopper, og jeg skjønner ikke hvorfor Zalman absolutt må bruke aluminium. Aluminiumsradiatorer vil selvsagt yte dårligere enn kopperradiatorer og aluminiumsblokker vil tilsvarende yte dårligere enn kopperblokker.

 

Jeg tror Zalman gjør seg selv en bjørnetjeneste her. De sparer sikkert noen småpenger på å bruke aluminium, men dårligere ytelse og korrosjonsparanoia er mer enn nok til å veie opp for det.

Lenke til kommentar

Reserator XT

 

Denne kjøler min Q6600 @ 3.2ghz (1.4v) og 2 x 8800GTX @ 620/1000

Zalman CPU blokken er den som følger med i pakken og for GPUene

bruker jeg Zalman 8800gtx/ultra blokkene.

 

Testen kjørt med XT på auto (mao. laveste ytelse/støy)

 

Arctic Silver 5 på CPU, IC Diamond 7 på GPUene.

 

Idle ligger CPUen på 40~ grader

Idle ligger GPUene på 42~

100% cpu load ligger den på 58-65 grader. (prime95 small FFT 1time)

GPUene på 51~ etter en times spilling av ymse slag (CoD4, UT3, AoC)

 

 

Kan ikke akkurat si jeg er missfornøyd med resultatet, dyr er den

men den er perfekt for nybegyneren, latterlig enkel å sette sammen,

ok ytelse og den ser flott ut. Lite støy er det også, og 0 lekasje.

 

 

ps. jeg bruker bare normalt batterivann fra Hydro/Texaco + zalman

vesken som fulgte med, og har den somregel alltid på laveste

hastighet til vanlig bruk, tempen detter ekstremt lite når man

kjører den på max uansett.

 

edit: gjorde en test da jeg kom hjem fra jobb, justere grader

etter nye målinger. Nå har jeg volten kanskje litt høyt for

denne type klokking, noe som gir litt ekstra varmeutvikling.

Endret av anotherzen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...