Gå til innhold

Spillskjerm fra Eizo


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Sitter med en 22Tommer CRT fra Eizo nå og når jeg eventuelt skal skaffe ny skjerm så hadde det vært artig med en ny Eizo som er større enn den jeg har :)

 

Har ikke samme problemet med etterslep på godegamle strålerøret så jeg skulle gjerne ha testet Lcd skjermer før jeg går til innkjøp.

 

Hvordan hver enkelt person opplever skjermen er jo også veldig forskjellig.

 

Hadde vært fint med en skikkelig god spillskjerm til en relativt rimelig penge.

 

Kan da vel ikke være så stor prisforskjell ved å bruke litt raskere elektrisitet? :hmm:

Lenke til kommentar

Et utdrag fra den store LCD-testen del 1:

Samsung 173T er TCO 03 og ISO 13406-2-sertifisert, og har disse spesifikasjonene:

 

* Paneltype: VA

* Responstid: 25 ms

* Kontrast: 700:1

* Lysstyrke: 250 cd/m2

* Synsvinkel: 170 grader på både horisontalt og vertikalt.

* Èn D-sub- og èn DVI-tilkobling.

 

Når det gjelder spill er Samsung 173T også meget bra. Den har fått en del ris i andre tester, men vi påpeker at vi hadde store problemer med å spore etterslep på denne modellen. Igjen på grunn av den store kontrasten kom den meget godt ut i mørke omgivelser. Derfor vil denne skjermen også komme med i betraktning i spillernes valg. Og ettersom denne er basert på et VA-panel er det meget imponerende at den kriger med noen av de raskeste TN-panel baserte skjermene.

Vi skal unngå å gå for teknisk inn i denne skjermen, men med en slik juvél er det vanskelig å ikke la seg rive med.

 

Konklusjon

Dette er en skjerm som vi med begge hendene på hjertet kan anbefale. Det er nesten så vi ikke tør å skrive mer positivt, i frykt for å bli mistenkt om at vi er kjøpt og betalt. Ikke bare er skjermen helt overlegen på fargegjengivelse og bildekvalitet. Den egner seg absolutt til alle bruksområder. Skulle vi påpeke noe som kunne vært bedre, er det at kablene kunne vært bedre skjult på baksiden. Vi bøyer oss i støvet for denne skjermen!

 

Karakter: Best i test!

Merk: 25ms måltes alltid etter metoden sort-hvitt-sort før denne grå-grå-responsen ble innført. Responsen var likevel rask nok til å at testerne hadde store problemer med å spore etterslep i spill.

 

Eizos 16ms sort-hvitt-sort og 6ms grå-grå behøver altså ikke være dårlig til spilling selv om jeg ser en del er skeptiske her.

Lenke til kommentar
Eizos 16ms sort-hvitt-sort og 6ms grå-grå behøver altså ikke være dårlig til spilling selv om jeg ser en del er skeptiske her.

 

Synes fortsatt det er litt merkelig. Den testen er jo over 4 år gammel, så man hadde vel ikke helt de samme kravene den gangen.

 

Dessuten så jeg litt på de andre skjermene eizo lager i prisguiden, og de lfeste andre skjermene deres så også ut til å ha oppgitt rundt 6 ms i gtg responstid.

 

Eizo har jo ikke vært kjent for å lage skjermer rettet mot spill før, så virker jo litt rart at de plutselig sier at denne er det, uten at de ser ut til å ha endret noe serlig.

 

Tviler på at denne responstiden kommer til å bli noe stort problem i praksis, men om du skulle kjøpt en sportsbil og hadde valget mellom en som var "rask nok", og en som var enda mye raskere, er det jo ikke tvil om hvilken de fleste ville valgt.

Lenke til kommentar
spillskjerm med 16 ms ? :p

6ms grå-grå er det som kan sammenliknes med hva Samsung, Asus osv oppgir. Det er "ærlig" av Eizo å oppgi svart-hvit-svart. Men allikevel, 6ms høres litt vel slappt ut til å kunne kalles spillskjerm...

 

Jeg vil si at det er en god responstid jeg. :)

 

Særlig med tanke på hvilket panel du får. :)

 

Alt under 8ms er spillbart, som regel da.... Det har også litt å gjøre med hvilke teknologier som blir brukt. :)

Lenke til kommentar
Eizo har jo ikke vært kjent for å lage skjermer rettet mot spill før, så virker jo litt rart at de plutselig sier at denne er det, uten at de ser ut til å ha endret noe serlig.

 

Tviler på at denne responstiden kommer til å bli noe stort problem i praksis, men om du skulle kjøpt en sportsbil og hadde valget mellom en som var "rask nok", og en som var enda mye raskere, er det jo ikke tvil om hvilken de fleste ville valgt.

 

Men om sportsbilen i tillegg til å kjøre i 200 også kunne brukes til andre ting, la oss si foto-redigering etc. Hva ville du da valgt?

 

Har selv en Eizo her, hatt den i 3-4 år nå, og er stort sett fornøyd. Nå spiller jeg helst FPS-spill, og var en gang nazi på å aldri bytte til LCD fra CRT. Husker ikke hva min er oppgitt med, men etterslep har jeg kun observert med bubble bubble.. (Mest for å faktisk se etterslepet jeg spilte dette.. )

 

De har sikkert funnet ut at markedet for "spillskjermer" er verdt å komme seg inn i, lager en ny skjerm med samme panel som i andre skjermer, og markedsfører den som "spillskjerm". Jeg tviler på den er dårligere enn andre skjermer fra konkurrenter. (Igjen, jeg har Eizo selv, har lurt andre til å kjøpe det, og er lang på vei inhabil her:) )

Lenke til kommentar

Mente ikke at det var en dårlig skjerm på noen måte, men syntes bare det var merkelig at de kalte denne spillskjerm.

 

En spillskjerm burde jo være laget for folk som først og fremst skal bruke skjermen til spill. Og når Eizo kommer trekkende med en skjerm som koster dobbelt så mye som andre 24 tommere, har høyere responstid og ser traust ut, er det vanskelig å se hva de har tenkt. Er helt enig i at problemene i spill vil være minimale, og at den sikkert eier de andre i skrivebordsbruk og film og bilderedigering og alt mulig annet. Men det er jo ikke det som er poenget med en spillskjerm.

 

PS: har forresten selv en Dell 2007FP, den har 8 ms gtg og 16 ms i svart til hvit. den er knallgod, og har ingen problemer med å bruke den i spill, men synes fortsatt ikke den burde kalles en spillskjerm.

Endret av watercool:)
Lenke til kommentar

Det finnes jo folk som spiller som har ikke-idiotiske krav til en skjerm.

 

Hvorfor mener folk at begrepet «spillskjerm» må bety en glorete drittskjerm med TN-panel, ikke-eksisterende farger, en lav oppgitt responstid (men gjerne input-lag eller stor reell responstid, for all del)?

Endret av CAT-scan
Lenke til kommentar

Tn paneler er generelt de raskeste, og har alltid vært det, selv om responstiden lyver noe. Det finnes selvsagt unntak, men dette gjelder vel for de fleste.

 

Såvidt meg bekjent forekommer input lag først og fremst hos VA panaler (har funnet det på min skjerm), og har ikke hørt om det på andre paneler.

 

Men det med glorete og ikke eksisterende farger har du nok rett i.

 

Men en sportbil er gjerne glorete og har gjerne ikke-eksisterende bagasjerom, uten at noen bryr seg. Blir vanskelig å forestille seg en ferrari stasjonsvogn.

Lenke til kommentar

Uff, dumt at folk henger seg opp i spesifikasjoner som er sterkt misvisende.

 

Denne skjermen har utvilsomt bedre responstid i praksis, dvs. mindre etterslep, enn skjermer med 5 ms TN-panel. Grunnen er at sistnevnte ikke har RTC (response time compensation). Jeg vet ikke om det har kommet noen 24" TN med RTC enda (kjennetegnes ved 2-3 ms oppgitt responstid).

 

Altså er 6 ms GtG bedre enn 5 ms. Ikke så lett for spillere å velge skjerm...

Endret av EasyRaider
Lenke til kommentar

For de som lurer på om 16ms er bra nok til spilling, har jeg et enkelt regnestykke:

(Tallene jeg bruker og utregningene er grove overslag, kun for å illustrere hvilken størrelsesorden vi snakker om. Man kunne sikkert skrevet hovedoppgave om dette)

 

Litt enkelt forklart gir 16ms responstid ca 62Hz, dvs at du kan vise 62 forskjellige skarpe bilder pr.sekund. Tenk deg at du bruker ett sekund på å dra musa over skjermen (i mitt tilfelle 1280 pixler). Det vil altså si at hver piksel blir dratt ut ca 1280/62 = 20 piksler. Og dette med en relativt treg bevegelse. Hvordan i all verden går det an å påstå at dette ikke er etterslep?

 

Til og med de raske skjermene på 2ms (rundt 6ms svart-hvit-svart?) vil slite med å gjengi alle pikslene skarpt, så fort du beveger deg over skjermen raskt, si f.eks på et halvt sekund. Det vil tilsvare ca 2.5 pikslers slep. Kvart sekund -> 5pixler, osv osv.

 

Det skal nevnes at det som regel ligger andre begrensninger i spillskjermene, f.eks 75Hz oppdateringsfrekvens. Dette betyr at musepekeren kun skifter plassering idet skjermen oppdateres, og resultatet blir faktisk at den kun dukker opp på enkelte punkter (ca. hver 35. piksel, hvis du bruker et halvt sekund over skjermen). Bare prøv å dra musepekeren over skjermen selv, det er ikke så utrolig fort, og bevegelser i fps-spill er som regel mye raskere enn det.

 

Jeg håper at OLED-skjermer bringer med seg nye standarder som muliggjør 200Hz+, men håpet er svakt, da dette antakelig er mest for spesielt interesserte.

Lenke til kommentar

Det skal jo dog også nevnes at øyet vårt kun oppfatter ca 25 bilder pr sekund. Som jo betyr at 24 Hz er nok i utgangspunktet.

 

Hvis vi kunne se 62 fullstendige bilder pr. sekund, ville jo det vært flott, men problemet er at pikselen da vil holde på å skifte hele tiden. Det vi oppfatter som som etterslep er ikke at vi sitter og venter på at pikslene skal bli ferdig med å vise ett bilde, men at de under en rask bevegelse er i en fase der de holder på å skifte farge en stor del av tiden, og dermed gir et uklart bilde.

 

Hvis vi så hadde tenkt oss at denne skjermen brukte litt mer enn 16 ms, kanskje 20ms på en spesielt vanskelig endring, ser vi at dette blir omtrent halvparten av den tiden vi bruker på å oppfatte ett bilde (25 Hz <=> 40 ms), og dermd vil halvparten av øyets "eksponering" skje mens pikselen skifter, og vi vil da, hvis mange slike endringer skjer fort, registrere et etterslep.

 

Men som man ser, er det bare i svært raske og store endringer i bildet for at vi skal få et slikt problem, selv om skjermen ikke har et lynraskt TN panel.

 

Dette emd frekvenser synes jeg egentlig ikke har så enorm betydning, ihvertfall ikke så lenge du ikke har en CRT. Der trengte du høy frekvens for å få et rolig bilde, men på en LCD holder 60Hz til det aller meste. Det er jo ca. dobbelt så rakst som det vi kan oppfatte, så tviler på at det blir noe stort problem.

 

Det har vært noe snakk om at 100Hz LCD skulle gi mindre etterslep ved at pikslene fikk en mer trinnvis endring og at endringene ble ihverksatt raskere, men det er først og fremst responstiden som skaper problemer.

Endret av watercool:)
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...