Gå til innhold

Test: Nokia 3120 Classic


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Var innom og sjekket ut en dummy i dag. De hadde pokker ikke noen inne, så ynglingen bak disken fant ut de kunne ta vekk dummyen. Vel, det jeg fikk se, var en smekker, elegant sak, med herlig tastatur og navigasjonsknapper. Kameralinsen var ikke beskyttet, men lå litt nedsenket i bakdekslet. Dessverre ikke nedsenket displayglass. Gleder meg til de får inn en som kan testes!

Endret av CellularDude
Lenke til kommentar

Takker for interessant test!

 

Noe jeg savner:

 

- Hva med mottak/antennefølsomhet?

- Savner mer om musikkspilleren.

- Det samme om kameraets instillingsmuligheter.

- Oppstarts- og responstid av kamera

- Hvordan kameraet takler motiv i bevegelse.

- Radioen har RDS. Dette står på Nokias produktside.

- Antennefølsomhet radio.

 

 

 

Øvrige spørsmål:

 

Er det problemer med susing ved musikk- og radioavspilling? Har opplevd dette på flere nokiatalefoner.

Er det samme elendigheten med lite bass ved radioavapilling? Dette er ikke noe problem på SE-telefoner.

Lagrer kameraet bilder med filnavn som 'Bilde 001... 002 osv'?

 

 

EDIT:

 

Kjøpte telefonen i dag, og den overgikk forventningene. Det er en stund siden jeg hadde en nokiatelefon med S40 operativsystem, og her var det en del gledelige nyheter. Dessuten er jo denne splitter ny, og spesielt på radio- og musikkspillersiden var det flere nyttige funksjoner. Men kke alt er bare fryd og gammen.

 

 

Kameraet er ikke mer enn det må være. Innstillingsmulighetene gjøres i menyer, og det ser ikke ut til å være mye man kan gjøre via hurtigtaster. Som ventet, lagres bilder som 'Bilde 001' osv, ikke som dato. Kameraet starter kjapt, og lagring av bilder i 2 MB oppløsning går ganske raskt. Billedkvaliteten ser ok ut, og jeg tenker Amobils tester har forklart og vist dette på en dekkende måte. Kameralinsen er senket en snau millimeter ned i bakdekslet, og med forsiktig bruk og lagring av telefonen, er det kanskje nok til å unngå riper. Derimot kan det nok lett bli riper i det blanke pynte-området rundt kameraet.

 

Radioen gledet stort. Antennefølsomheten virker å være bra, og det er bra med bass, selv om det er et stykke til SE-telefonene. Radioen finner tilgjengelige kanaler, enten ved autosøk/-lagring eller man laste ned kanalinnstillinger for det området man befinner seg i. I tillegg kommer Visual Radio, som ikke støttes i særlig mange land. Dessverre kan man ikke slå på høyttaler uten å måtte gå inn to nivåer i en meny. Radioen pauses/mutes vha egen pauseknapp. I manualen står det at radioen har RDS, og hvordan man kan slå denne av og på, men jeg fant ikke det valget i rette menyen. Det vises heller ikke stasjonsnavn. Dette må man i så fall legge inn manuelt.

 

Musikkspilleren ligner nå mer på SE sine, og det er bare positivt! Blant annet har man tatt bort volumkontroll via blatasten, og erstattet dem med snarvei til musikknemyene eller snarvei til den mappen/albumet man har åpen. Spilleren har selvsagt equalizer. Den har også støtte for visning av albumcover. Lyden i spilleren er meget god, og den har ikke bakgrunnssus, slik jeg har opplevd på en del nokiatelefoner. En litt skjult mulighet er at man kan kan få vist og spilt av alle sangene under en artist, dersom man trykker valg og så spill av. Da vises og spilles alle sangene til artisten, uavhengig av album-mappe. Spilleren spiller høyt nok, og vel så det, men volumkontrollen er på kun 10 trinn. Savner SE-telefonenes 20-trinns volumkontroll. Lyden i spilleren er meget god, men bra bass. Synes også trommene får et ekstra bra punch. Med for mye bass blir lyden noe ullen, men en tur i equalizeren fikser det.

 

 

Tekstmeldinger er mye kjekkere å jobbe med, og selv om jeg i det siste har brukt mye SE, synes jeg denne telefonen ikke var så verst. Har det siste året kun brukt S60 smarttelefoner fra Nokia, pluss SE-telefoner.

 

Handsfreehøyttaleren duger, men heller ikke mer. Den kunne godt gitt litt mer lyd fra seg.

 

Displayet er flott og skarpt, men lyses skrus for raskt av. 10 sekunder er ikke sprekt. Dette gjelder spesielt nå man leser av eller skriver meldinger. Dermed må man trykke på navi-tasten "hele tiden", noe som gjør at man flytter seg på den siden. Det er nemlig laget til slik at det ikke trengs et eget tastetrykk for å aktivere lyset. At "lyset går" etter 10 sekunder, kan for en del bli et stort irritasjonsmoment! Men det sparer i hvertfall batteri. Det er ikke noen mulighet å justere hvor lange lyset skal være på, slik som på S60-telefonene.

 

Nokia er ikke raus med utstyr i esken. Dumt det ikke følger USB-kabel med telefonen, men det går greit med Bluetooth, dersom man ikke skal laste over en masse sanger. Men det hadde jo vært greit, da, også med tanke på firmwareoppgradering. Minnekort mangler også, men det er kanskje like greit. Da kan man kjøpe et som passer til behovet, til en rimelig penge. Minnekortplassen ligger under batteridekslet, som er litt knotete å ta av. Men heldigvis går det an å løfte opp den bakerste delen, slik at man akkurat slipper til kortplassen, så man slipper å dra av hele dekslet.

 

Tastaturet er meget behagelig, men talltastene sitter såpass langt nede at det går litt på bekostning om grepet om telefonen. Den blanke kanten på navi-tasten er noe hard, og gir fra seg en klar klikkelyd, så det går ikke lydløst for seg.

 

Telefonen er slank og lett, og dekslet er for det aller meste i matt plast. Dermed vil ikke fingeravtrykk være noe problem. Det måtte i så fall være på displayglasset som selvsagt tiltrekker seg fingeravtrykk. Dessverre er glasset ikke senket ned, så det sitter utsatt til. Jeg skal følge med framover på www.skalshop.se og se om de får inn beskyttelesefolie til denne modellen. Overflaten på dekslet gir et godt grep.

 

Telefonen kommer i en liten, søt eske, sikkert mye på grunn av at det ikke er USB-kabel med. Dessuten er instruksjonsboka mindre enn den vi er vant med, i areal. Men det gjør ikke noe, så lenge de har laget den tykkere. På den måten har man beholdt innholdet i samme format som før, slik at man ikke plutselig må bruke forstørrelsesglass. Bra!

 

SAR-verdien er på edruelige 0,86 W/kg, og man får heller ikke belastningsskader på grunn av telefonens vekt. Den er ganske så lett.

 

Så litt om WAP/internett og java; telefonens største skuffelse Jeg har ikke prøvd 3G, fordi One Call ikke har dette. Men skitt au; jeg bruker ikke en ikke-wlan-telefon til å laste ned masse data, for det blir dyrt. Mens vi er inne på One Call, har det ikke lykkes meg i å laste ned wap- pg internettinnstillinger som fungerer. Driiit, ass!! Etter mye knot har jeg lykkes i å manuelt opprette forbindelse. Men så var det mer problemer. Gmails mobilklient (java-program) støtter ikke denne telefonen. Dermed må jeg vente og se om jeg kan finne mer ut av det. Det er heller ikke mulig å gå inn på Nokias wapsider og laste ned diverse. Det er svakt! Er telefonen så spesi??

 

Nokia er det merket jeg prosentmessig har opplevd klart mest feil med, og denne føyer seg inn i rekken. Ved radioavspilling låste den seg delvis. Jeg kunne ikke skifte kanal. Etter et minutt eller to gikk skjermen i svart, men så livnet den til igjen. Jeg var da sendt ut i stand-by, men radioen var fremdeles påslått.

 

Etter omtrent en ukes bruk er det knirkelyder i batteridekslet, samt i høyre valgtast. Ikke så pent å høre på, men ok, det finnes jo knirkelyder av andre telefoner også.

 

Dette er altså en telefon med Nokias proprietære S40 operativsystem. Den kan ikke kjøre flere oppgaver på en gang, men kan kjøre radio eller musikkspiller i bakgrunnen. Ofte er det tilstrekkelig. I motsetning til smarttelefonene med S60 operativsystem, har den nedtellingstidtaker og stoppeklokke. Derimot må man gi avkall på mer enn en klokkealarm, men dette kan løses med kalenderen. Kalenderen er for øvrig den beste man finner på en telefon med proprietært operativsystem. At den viser avtaler i stand-by og under hver dato i månedsvisning, er flott. Hvis ikke, kan det jo velges vekk. Når det gjelder kalendervarsling, kan denne utsettes, og varslingen er god. Klokkealarmen kan innstilles i hvor mange minutter den skal utsettes. Flott!. I tillegg har telefonen lydprofiler som kan tidsinnstilles. Dette er det vel bare Noas S40-telefoner som har. Programvareversjonen er V06.20 RM364 29-02-08. Det er pr i dag ikke noen oppgradering å hente fra Nokias oppdateringstjeneste. Produktkoden er 0555309.

 

OK, nå har jeg visst skrevet en liten test av denne telefonen. Det var ikke meningen, men jeg tenkte at det kan jo være en del som lurer på ting og tang. Det er nemlig mange denne telefonen kan være passende for. Den er rimelig, og inneholder likevel mange funksjoner. Som Amobil helt riktig er inne på, er den et meget godt valg.

 

Dette innlegget er redigert en rekke ganger, og oppdatert etter som jeg er blitt bedre kjent med telefonen. Vurderer å legge inn denne postingen som en lesertest når jeg har fått testet telefonen mer.

 

Sist redigert 28.05

Endret av CellularDude
Lenke til kommentar
Ikke autofokus? Kan det stemme?

 

Nei, her er det kun et klikk, så tas bildet. Man kan legge inn snarvei for kameraet slik:

 

- Blant ikonene øverst i snarveimenyen

- Som snarvei under venstre eller høyre softtast

- Som en av snarveiene som kan tilegnes venstre softtast (altså i en hurtigmeny)

- Man kan velge det som en av snarveiene til bla-tasten

Lenke til kommentar
CellularDude, har du testa batteritiden med 3G skrudd av?

 

 

Nei, egentlig ikke. I motsetning til SE-telefonene er det ikke mulig å se hvor mange prosent batterikapasitet som gjenstår. Dessuten lader jeg telefonen hver dag. I begynnelsen brukte jeg litt radio og mp3, men det sto fullt på batteriindikatoren. Ved et tilfelle gikk det halvannet døgn, men det viste fremdeles fullt.

 

Det virker som nokiatelefonene viser fullt batteri kanske lenge, mens det hos SE vises ganske snart at det ikke er fullt. Men jeg tror ikke kapasiteten er noe bedre på Nokia for det. Totalt sett tror jeg batterikapasiteten er helt grei på 3120.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 2 måneder senere...

Har noen spørsmål til, CellularDude, dersom du fortsatt har telefonen:

 

* ble det noe ordning på internett / wap og gmail programmet?

* er det mulig å surfe med operamini eller bruke andre javaprogrammer mens man snakker?

* fikk du tak i beskyttelsesplastikk til displayet? Er skjermen fortsatt i orden, siden den sitter utsatt til som du skrev.

Lenke til kommentar
SAR-verdien er på edruelige 0,86 W/kg, og man får heller ikke belastningsskader på grunn av telefonens vekt. Den er ganske så lett.

Programvareversjonen er V06.20 RM364 29-02-08. Det er pr i dag ikke noen oppgradering å hente fra Nokias oppdateringstjeneste.

 

Nå har jeg kjøpt en slik telefon, V7.16 firmware.

Telefonen er også RM364 og ifølge sar.nokia.com har denne modellen 0.98 W/kg :ermm: Hvilken modell er da RM365 som har 0.86 W/kg?

Endret av mandela
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Disse høye SAR verdiene, er de ved bruk av 3G?

 

Jeg synes 0,98 er forholdsvis høyt. Har sett at telefoner uten 3G har lavere SAR verdier.

SAR verien til min SE 810i er på hele 1,31 og bekymrer meg litt.

 

Vurderer 3120 til erstatning for min utgamle Siemens C65 som jeg fortsatt bruker.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg har nå oppgradert firmwaren til versjon 09.41. Det står ikke et kvekk i Nokias firmwarenyheter om denne versjonen, ei heller at det er ny FW-versjon til min Nokia N85, for den saks skyld.

 

Noen som vet hva som er forbedret/endret i FW-versjon 09.41?

 

Jeg har brukt 3120'en min lite de siste månedene, fordi jeg har E71 og N85. Men jeg liker den godt fremdeles. Hater at bakgrunnsbelysningen slukkes etter 10 sek. men ellers er det en bra telefon. Kameraet er faktisk mer givende enn det på E71 og N85. E71 har en skandale av et kamera, mens N85 er en del bedre (skal ikke mye til). Det jeg liker med kameraet på 3120 er at det er kjapt og mer lyssterkt enn på de to andre.

 

Da jeg var på ferie i sommer, hadde jeg med E71 til mail og tekstmeldinger, mens mobilbilder til å sende MMS hjem ble tatt på 3120. Til andre bilder brukte jeg et Casio Exilim-kamera, som for øvrig skuffet stort.

 

Som jeg skrev tidligere i tråden, var det en del knirkelyder i telefonen, noe som i hovedsak kommer fra batteridekslet. En liten papirlapp ble brettet det nødvendige antall ganger og lagt mellom batteri og deksel, og så var det meste av knirkingen borte.

Endret av CellularDude
Lenke til kommentar
Jeg har også denne telefonen og er ganske så fornøyd med den. Det jeg har merket etter fw oppdateringen er at batteriet varer tilsynelatende en dag lenger og at snooze-alarm buggen er borte.

 

På tide at Nokia begynner å gi ut firmware changelogs.

 

Flott at det allerede ålreite batteriet varer ennå lenger! Hva går forresten snooze-alarm-buggen ut på? Jeg tror ikke jeg har hatt problemer med det, men greit å vite.

 

Nokia har vært flinke til å legge ut changelogs i forbindelse med oppgraderinger:

http://europe.nokia.com/A4577225

 

 

Men det forundrer meg at det har kommet oppdateringer uten at dette er publisert. Som jeg skrev ovenfor, er det altså kommet oppdateringer til både 3120 Classic og N85, og det kan jo være kommet til flere telefoner enn det. Siste publiserte oppdateringer på ovennevnte nyhetsside (se linken) er E66 og E71, datert 10. november. Oppdateringene til 3120 og N85 er nyere enn det, for jeg sjekker ved jevne mellomrom.

 

Er Nokia begynt å bli sløve her?

Lenke til kommentar
Den device software news siden virker først og fremst å være rettet mot E og N modeller, men det skal visstnok komme en ny versjon av software updater hvor endringer i firmware blir presentert brukeren.

 

Snoozen funka ikke rett og slett: http://discussions.europe.nokia.com/discus...ding&page=1

 

 

OK, takk for opplysningene! :)

 

EDIT:

 

OK, jeg har ikke brukt 3120 på en stund, men i dag oppdaterte jeg den og senere tok jeg like godt og la inn en del musikk. Musikkspilleren er meget god, og enkel å betjene. Så tok jeg noen bilder i stua, som krever sitt av lysfølsomhet av et kamera. OK, jeg har E71 og N85, men nå skal jeg kose meg med 3120. Den er ikke noen supertelefon, men den er jammen ikke helt på jordet heller. Og så enkel å betjene!

Endret av CellularDude
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Nokia 3210 er aventert hos expert en god stund nå til 598,-

Noe jeg synes er grei pris til en tlf med: 3g, 2mp kamera, musikk+

Har hatt nokia 3410 og 5300 tidligere av nokia og 3410 tålte alt, men 5300 var elendig og ikke noe bra kvalitet av.

 

Noen spm:

*Har 3120 mulighet til og spille musikk som en walkman mobil?

*Hvordan er batteriet på den? (lengde under litt spilling, sms og ringing)

*Går det av og sette den på kant og filme, eller må den støttes opp for og holde seg stødig?

*Funker overgangskontakt fra 2.5mm til 3.5mm jackput, slik at jeg kan bruke vanlig headsett?

*Klarer mobilen mere en 700sanger i mediabiblioteket? (klarte og presse inn 700sanger på n5300 og da klikket tlf)

*Mulighet for og laste ned en del spill?

 

 

 

Mvh Jonas :)

 

 

 

Spørsmåls linken min ;)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

"Vi måtte lade 3120 Classic annenhver dag under testperioden, så ikke glem lader når du skal være borte lenger enn et døgn. "

 

Har hatt denne mobilen i 2 dager nå og sjekket ut alle funksjoner, spill o.l. og batterinivåindikatoren har ikke rikket seg. Jeg har riktignok slått av 3G funksjonen, men det ser ut som om det er vesentlig bedre batterikapasitet enn det testen konkluderer med

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...