Gå til innhold

Anmeldelse: Boom Blox (Wii)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Må ha meg dette. Fått veldig god mottagelse hos de aller fleste sider. Håper trege Elkjøp har fått det inn her i området nå.

Tror nok jeg står over... Vet ikke helt hva som er målgruppen her? Gameplayet ser ut som om det er mest for barn, men EA er jo også flink til å bruke Steven Spielbergs navn i reklamen.

Målgruppen er alle ...

 

Det er Steven Spielberg som kontaktet EA om dette. Idêen fikk han mens han fikk testet Wii Sports på E3 i 2006 i lag med Shigeru Miyamoto. Spielberg skal ha fulgt nøye med på utvklingen.

 

Spielberg jobber også med to andre prosjekter, men uklart om hvilken plattform disse er for.

Endret av TCi
Lenke til kommentar

Hehe, litt morosamt at ikkje bare karakteren, men også argumentane for kvifor det er dårlig, som går imot andre omtalar. :-)

 

Frå VG:

 

"I bunn og grunn er det likevel to ting som gjør «Boom Blox» til en av de beste festspillene tilgjengelig på Nintendo Wii.

 

For det første er fysikkmotoren imponerende. På «tenkebrettene» uten tikkende klokker, kan man intuitivt løse oppgavene uten å måtte prøve først - blokkene oppfører seg nemlig som de ville gjort i virkeligheten. Alternativt kan man ta et par prøvekast for å finne svake punkter i kontruksjonen.

 

Det andre området «Boom Blox» imponerer på, er selve kontrollen. Ikke en eneste gang kunne jeg med hånden på hjertet skylde på Wii-kontrolleren da jeg rev ned en haug minuspoeng-bokser."

 

Viss eg ikkje husker feil, skrev Innholt at det blei for lite utfordrande pga. at du kunne ta "prøvekast"? Bjerring, som anmeldte BB for VG, skrivar indirekte at det er bra.

 

Innholt skrev vel også at kontrollen ikkje var nøyaktig nok, så det heile kjentes litt tilfeldig?

Her er dei faktisk heilt ueinige:

"Ikke en eneste gang kunne jeg med hånden på hjertet skylde på Wii-kontrolleren da jeg rev ned en haug minuspoeng-bokser."

 

Frå DBs omtale:

"Kombinasjonen av taktikk, forsiktighet og noen porsjoner flaks er essensiell på de vanskeligere brettene, der løsningen ikke gir seg selv."

 

Kanskje han er dårligare til å spele spel enn Innholt? :p

 

Dette er ikkje meint som kritikk, men det er morosamt at anmeldare kan ha så forskjellige meiningar.

Lenke til kommentar
Viss eg ikkje husker feil, skrev Innholt at det blei for lite utfordrande pga. at du kunne ta "prøvekast"? Bjerring, som anmeldte BB for VG, skrivar indirekte at det er bra.

Det er helt essensielt for spillet at man kan ta prøvekast. Det jeg reagerer på, er at opplevelsen føles litt lemfeldig og uinteressant, og at prøvekastene understreker dette ved å la deg kunne pløye alle muligheter. Utviklerne burde ikke fjernet muligheten til å kaste mange ganger, men de burde gjort selve utfordringene mer interessante.

 

Innholt skrev vel også at kontrollen ikkje var nøyaktig nok, så det heile kjentes litt tilfeldig?

Her er dei faktisk heilt ueinige:

"Ikke en eneste gang kunne jeg med hånden på hjertet skylde på Wii-kontrolleren da jeg rev ned en haug minuspoeng-bokser."

I mange av modusene er kontrollene glimrende. Et par av dem demonstrerer imidlertid litt uheldig design.

 

1.) Skal du dra i klosser vil de etter en liten stund begynne å skjelve av seg selv, noe som gjør deg avhengig av å flytte blokker fort - som igjen gjør at du lettere kommer i skade for å gjøre noe galt. Men verre er det at 3D-verdenen gjør det vanskelig å vite nøyaktig hvordan drabevegelsen vil bli, siden man jo drar i et 2D-plan (peker på skjerm).

 

2.) Den andre kontrollen som er unøyaktig er selve kastemekanikken. Jeg har ikke funnet noen pålitelig måte å gjenprodusere andre typer kast enn de aller hardeste. Dessuten føles kastingen som en litt suboptimal interaksjonsmetode på mange av brettene den brukes. (Best fungerer den når du skal kaste ball mot blokker for å få blokkene til å treffe en blink.)

 

Bare for å nevne en mulig forbedring ift. kastingen: Mange av oppgavene ville fungert bedre om man rett og slett hadde en ballkanon i stedet, som automatisk gav ballen maks hastighet. Dette hadde gitt en mer forutsigbar respons, og en mer umiddelbar mestringsboost.

Lenke til kommentar
1.) Skal du dra i klosser vil de etter en liten stund begynne å skjelve av seg selv, noe som gjør deg avhengig av å flytte blokker fort - som igjen gjør at du lettere kommer i skade for å gjøre noe galt. Men verre er det at 3D-verdenen gjør det vanskelig å vite nøyaktig hvordan drabevegelsen vil bli, siden man jo drar i et 2D-plan (peker på skjerm).

Nå er jeg ikke sikker på hvordan dette er satt opp i Boom Blox, men pekefunksjonen leser faktisk i 3D-plan.

Lenke til kommentar

Du kan bevege objekter i spillene i 3D-rom ved hjelp av pekeren. Sensorbaren har to IR-dioder som gjør at den merker om du flytter fram og tilbake kontrollen. Om Boom Blox bruker denne teknikken vet jeg ikke. Rart om ikke. Fant det ikke i butikken i dag dessverre.

Lenke til kommentar
Du kan bevege objekter i spillene i 3D-rom ved hjelp av pekeren. Sensorbaren har to IR-dioder som gjør at den merker om du flytter fram og tilbake kontrollen. Om Boom Blox bruker denne teknikken vet jeg ikke. Rart om ikke. Fant det ikke i butikken i dag dessverre.

 

Den har selvfølgelig denne teknikken bygget inn. Har spilt det i noen timer og syntes det var ganske så arti. Sikkert enda artigere med venner og noen øl. Syntes 5 var ufortjent. Dette er egentlig ikke et en-player spill. Dette er et spill man skal spille med enner. Hadde det ikke vært flerspiller hadde jeg vært enig med karakteren. Som flerspiller mener jeg karakteren bør ligge rundt 7 eller 8. Grunnen tilat den ikke får toppscore fra med er at det muligens fort kan bli litt repeterende.

 

Men da drar man frem mariocart og allt er bra igjen. :p

Lenke til kommentar

Jeg er ikke en Wii fan og har ikke Wii, men jeg leser som regel omtaler. Og det er en ting som har stusset meg flere ganger, men nå begynner jeg virkelig å lure; hvorfor blir så mange Wii spill slaktet på gamer når de kommer seg mye bedre gjennom andre steder?

Endret av hodesleng
Lenke til kommentar

Jeg er ikke helt sikker på hvilke spill du sikter til, men om vi gir lavere karakter enn andre sider, kan det komme av to faktorer.

 

For det første bruker vi et strengere karaktersystem enn mange andre nettsteder -- hos oss er 5/10 virkelig middels, greie spill som klarer å underholde, mens alt fra 7/10 og oppover er å anse som klare anbefalinger.

 

For det andre er vi av og til rett og slett uenige med andre nettsteder.

 

Her har du en liste over Wii-spill sortert på karakter -- som du ser er det masse knallgode spill på maskinen.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...