Gå til innhold

Anbefaling: Programmer til Linux


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Pusler man med koding (f.eks HTML, PHP, eller C, Python Perl) finnes det også gode programmer, som f.eks Bluefish. Det samme gjelder bildebehandling, noe som kanskje burde vært tatt med.

 

Forøvrig vil jeg få lov til å si at jeg er imponert over antallet og kvaliteten på Linux-artiklene her på HW i det siste, og det er vel aller mest takket Robin Heggelund Hansen. Du gjør en flott jobb, og den må jeg vel si at jeg misunner deg litt.. ;)

Lenke til kommentar
Pusler man med koding (f.eks HTML, PHP, eller C, Python Perl) finnes det også gode programmer, som f.eks Bluefish. Det samme gjelder bildebehandling, noe som kanskje burde vært tatt med.

 

Forøvrig vil jeg få lov til å si at jeg er imponert over antallet og kvaliteten på Linux-artiklene her på HW i det siste, og det er vel aller mest takket Robin Heggelund Hansen. Du gjør en flott jobb, og den må jeg vel si at jeg misunner deg litt.. ;)

 

Kan ta en nærmere titt på HTML-editorer og bildebehandlingsprogrammer i en eventuell "oppfølger".

 

Takk for rosen, betyr VELDIG mye :) Og ja, er litt sjalu over jobben min selv jeg... Fint det er jeg som har den ;)

 

Til dere to andre. Jobbes det fortsatt med Listen, mener den ikke har vært oppdatert på år og dag. Og ja, "nok en" Ubuntu artikkel, men bare fordi Ubuntu var installert på forhånd. Men så har det ikke stort å si for denne artikkelen uansett, siden alle disse programmene finnes i de aller fleste Linux-distribusjoner (og mac/windows)

Lenke til kommentar

Fin artikkel igjen. Men nå må snart dette skrytet av amarok ta slutt, den har tusen funksjoner ja, men den har et helt horribelt GUI og ser totalt på trynet ut. Alt i alt ender amarok ironisk nok opp som den mest ubrukelige og utilpassbare avspilleren. Eneste grunn til at den blir brukt mye er at det ikke finnes bra nok medieavspillere til linux. (Det gjør det ikke i windows eller osx heller).

 

Jeg har prøvd omtrent alle avspillere som finnes i min søken og til nå har vel listen! vært nærmest, men den er buggy, treg og mangler litt funksjonalitet. Med litt flaks finnes det noe som kan brukes uten mengder av irritasjon om noen år. Hvis ikke skal jeg begynne på min egen avspiller da.

 

Robin: Hva med en litt mer basic-artikkel med test av terminaler og forskjellige skall? Gå litt utenfor nybegynnerflaten.

Nå som interessen øker for linux kunne det også vært interessant med en innføring i tekstredigeringsverktøyenes himmel; vim. Og for all del, i emacs for de som enda ikke har tatt steget :p

 

Innføringer i filbehandling via skall og andre effektiviseringsmetoder kunne vært interessant og på sikt.

Lenke til kommentar

flott anbefaling det her. flott å få en oversikt de programmerene man trenger mest :D

 

har du har sittet å laget disse videoene natten ? det sto 02:00 og 05:00 på videoene :p

 

tips til neste artikkel. hvordan installere X-fi driver ( kom 32-bit beta 16. april)og AD1988B driver på ubuntu. Sliter voldsomt med det :p

Lenke til kommentar
Pusler man med koding (f.eks HTML, PHP, eller C, Python Perl) finnes det også gode programmer, som f.eks Bluefish. Det samme gjelder bildebehandling, noe som kanskje burde vært tatt med.

 

Forøvrig vil jeg få lov til å si at jeg er imponert over antallet og kvaliteten på Linux-artiklene her på HW i det siste, og det er vel aller mest takket Robin Heggelund Hansen. Du gjør en flott jobb, og den må jeg vel si at jeg misunner deg litt.. ;)

Støtter den.

KDevelop har jeg brukt ganske mye til C/C++, kan på det varmeste anbefale det.

XBMC har en egen kdevelop-fil til alle dere der ute som har tid til overs :p

 

*edit*

Hva med media centre? Finnes jo en hel drøss av de til linux. Mythtv, elisa, entertainer, og xbmc bare for å nevne noen.

Endret av nisselue
Lenke til kommentar

Flott artikkel. I en eventuell oppfølger kan du legge vekt på programmer for:

- bilde og video redigering

- brenning av CD/DVD (HD/Blu-ray?)

- bittorrent

- office?

- utviklingsverktøy

- lyd og webcamera verktøy

Kommer ikke på mer i farten, så det får holde.

 

Ellers kunne du nevnt sære programmer som wine-doors som gjør livet lettere for de som er glad i å spille windows spill.

Lenke til kommentar

Hva med programmer for videoredigering, bildebehandling og mediecenterfunksjonalitet ?

 

Har flere ganger prøvd Linux, men har aldri funnet noe tilsvarende Pinncale studio, men det er ikke sikkert jeg har funnet alle.

Blir da ofte rådet til dualboot, men trenger jeg Windows til bare 1 program, så er jo hele poenget med gratis OS borte. Poenget mitt er å slippe å betale for Windows.

Skal bygge meg en HDPC etter hvert, og testet i den forbindelse Kbuntu med Linux MCE, men som vanlig lot det seg ikke installere på min hardware (hverken stasjonær pc eller laptop).

Lenke til kommentar

Herlig artikkel! Var ikke så veldig nyttig for meg ettersom jeg selv har testet alle programmene du testet (og enda flere) for å finne ut hva som var best for meg, men morsom lesning, og titting, var det jo. En slik artikkel vil garantert være svært nyttig for de som er helt nye i linuxverden.

 

Eneste jeg savnet var musikkprogrammet Sonata. Det er utvilsomt den beste musikkavspilleren jeg har prøvd uansett operativsystem.

Lenke til kommentar

Anbefaling fra meg:

EasyTAG er et veldig kjekt program å ha om en har behov for å redigere tags i musikkfiler, særlig dersom man må gjøre dette med hele album i store mengder. Dette er det ikke så bra støtte for i musikkavspillerprogrammene. Har spart MYE tid med EasyTAG. Programmet støtter de aller fleste vanlige filtypene (selv APE, som det ikke engang er støtte for i bl.a. gstreamer-bibliotekene) og gjør omtrent alt en trenger, men fungerer ikke som filbehandler, så om en f.eks. vil endre mappestrukturen må man heller benytte standard filbehandler.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...