Gå til innhold

Se VIAs fremstidsplaner


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
"Out of order"-prosessorer er vanligvis mindre energieffektive, men ved hjelp av en strømsparingsteknikk VIA kaller "Adaptive PowerSaver Technology" skal imidlertid effektforbruket bli ytterligere begrenset.

 

Ytterligere begrenset? Skal teknologien hindre at effektforbruket øker for mye eller skal den føre til at fremtidens dual core Isaiah bruker mindre strøm enn dagens single core Isaiah?

Lenke til kommentar

Hvis denne chippen kommer bare litt i nærheten av det intel chippene yter, så er det meget spennende, særlig hvis Via sin løsning kommer bedre ut på effektsiden. Da har vi plutselig 3 mer eller mindre konkurransedyktige aktører på cpu markedet og de vil i så fall alle ha grafikkteknologi tilgjengelig for en eventuell hybrid-chip. Hvis en slik løsning blir populær i framtiden kan det hende Nvidia begynner å slite litt i low-end markedet.

Lenke til kommentar
lurer på hva strømforbruket på denne blir? samt blir den 64bit?

Det blir vist 10-20 watt om jeg ikke husker feil.

Ja, de blir 64bit.

 

Det har vært mye snakk om via prossesorene, men det finnes svært lite tester av de, kanskje det hadde vært på tide med en real roundup av det som finnes?

Jeg så en sammenligningstest for ikke så lenge siden. Det var ganske lovende resultater i form av langt høyere ytelse per klokkefrekvens. Den var litt mer effektiv enn intels Atom per klokkefrekvens (som forventet på grunn av in order vs out of order), men ulempen var at den krevde omkring 10 ganger så mye effekt som Atom. Intel har med andre ord gjort en svært god jobb med Atom. Ytelsen ligger bare litt bak Isaiah. Jeg har dessverre ikke funnet tilbake til artikkelen ennå.

 

Redigert: Her er testresultatet.

Lenke til kommentar
Redigert: Her er testresultatet.

Jeg kjenner ikke til Crystalmark 2004, men siden de kaller resultatene hhv. ALU og FPU så er det vel naturlig å anta at vi snakker om en benchmark med veldig fokus på ALU/FPU throughput, noe som vil si en svært liten løkke. Det er forsåvidt ikke noe galt med en slik benchmark, men en må passe på å ikke lese for mye inn i den. ALU throughput != desktop ytelse. FPU throughput kan være av større relevans hvis den tvinger CPU til å hente data fra RAM, men det er neppe tilfellet her.

 

Dermed vil ikke in-order designet i Atom bli straffet for manglende evne til å håndtere den mer kronglete koden som er mer vanlig på en PC. Sannsynligvis snakker vi her om en benchmark helt uten cache miss og branch missprediction. Det hadde vært mer interessant å sett SPECint/fp for de to prosessorene. Jeg vil tro VIA prosessoren hadde scoret vesentlig bedre da.

Endret av Anders Jensen
Lenke til kommentar

Å sammenligne Atom og Isaiah synst eg bare blir tull. Det går jo som kjent ikkje ann å sammenligne epler og appelsiner.

 

Atom er 32bit med <2w strømforbruk beregnet på pda etc. med 133mhz fsb (Z5xx familien)

Isaiah er beregnet for ultraportable eller micro størrelse systemer, og er 64bit med opp til 1333mhz fsb.

 

når isaiah også har 40-50% raskere alu, høgere klokkehastighet, langt meir cache 10x fsb hastighet etc er det no tullete å sammenligne dei. Da blir det bedre å sammenligne mot AMD geode eller intels ULV prosessorer.

 

Det som er trenden er at Via går meir mot desktop markedet, både med prosessor og grafikkkort (S3 pcie kort) medan intel og amd lager meir og meir low power/PDA prosessorer.

 

Hadde vært fint med en appelsin til appelsin benchmark ;)

Lenke til kommentar
Å sammenligne Atom og Isaiah synst eg bare blir tull. Det går jo som kjent ikkje ann å sammenligne epler og appelsiner.

 

Atom er 32bit med <2w strømforbruk beregnet på pda etc. med 133mhz fsb (Z5xx familien)

Isaiah er beregnet for ultraportable eller micro størrelse systemer, og er 64bit med opp til 1333mhz fsb.

 

når isaiah også har 40-50% raskere alu, høgere klokkehastighet, langt meir cache 10x fsb hastighet etc er det no tullete å sammenligne dei. Da blir det bedre å sammenligne mot AMD geode eller intels ULV prosessorer.

 

Det som er trenden er at Via går meir mot desktop markedet, både med prosessor og grafikkkort (S3 pcie kort) medan intel og amd lager meir og meir low power/PDA prosessorer.

 

Hadde vært fint med en appelsin til appelsin benchmark ;)

 

 

Effekt forbruket skal være max 18 Watt.

 

Meeen, ja de jobber vell for det meste på 2 watt, det er snakk om høyeste klokke frekvensen når vi snakker 18 watt her, det vil si 2 ghz.

 

jeg er spent på å se ossen dualcore'sa blir.

 

Atom er laaangt bak i ytelse ;) men har lavere effekt forbruk også, men via sine ting er som regel morsommere, pico itx for eksempel.

 

Verdt å nevne at VIA og NVidia har teamet opp.

 

Amd goer Mainstream, og tar ikke over segmentet her mer og mer, de holder på som før.

 

En 9850 BE har ingen problemer med noen spill, så det er ganske highend med amd og, kansje ikke 10k 3.2 ghz qx9770 som ingen igrunn trenger, de er rundt 200 mhz etter intel.

 

De nye cpu'ne her fra via ville jeg likt å se i mange laptopper sammen med nvidia, og amd kommer til å pushe ut noen snaxy laptopper og som kommer til å tvinge intel til å virkelig slutte å lage crappy IGP's.

 

Vi tjener på dette hvis via får større markeds andel sammen med nvidia, noe jeg håper. for å dele markedet mer i 3, intel blir sikkert ikke glade for at de må nå fighte enda mer alene og miste mer av markedet kansje.

Lenke til kommentar

Jeg synes VIA / nVidia sammerbeidet ser utrolig spennende ut! Unichrome grafikken som sitter på de fleste C7 hovedkortene i dag har elendige drivere og elendig ytelse. En kombinasjon av ny CPU og integrert grafikk fra nVidia med hardware akselerering av hd-video hadde vært utrolig bra i et mediecenter!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...