Gå til innhold

Firefox 3.0 straks lanseringsklar


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har brukt FF3 i noen måneder nå, er fornøyd med den, liker det nye utseende og funksjonaliteten. Det at den har vært i beta "så lenge" har gitt folk tid til å tilplasse addons til FF3. Iallefall alle addonsene jeg bruker funker flott i FF3.

 

Har faktisk opplevd flere stabilitetsproblemer med FF2 når jeg har brukt det enn FF3.

 

Men, FF bruker fremdeles en del minne. (dog 150mb minne av 2gb merkes knapt nok)

Lenke til kommentar
Avansert adressefelt

 

Blant andre nyheter er at adressefeltet har fått en ny og utvidet funksjonalitet. Dersom du starter å skrive et eller annet inn i feltet, vil det dukke opp en rekke forslag til nettsider etter hvert som du skriver mer. Informasjonen blir hentet fra historikken i nettleseren og fra dine favoritter.

 

Denne funksjonen vil lære etter hvert som du bruker Firefox, og lagrer nye bokmerker. Det skal nå være enklere å finne frem nettsidene du tidligere har besøkt.

Mulig jeg misforstår men dette høres ut som en funksjon som har vært standard i Firefox siden versjon 0.9. Jeg bruker det hele tiden.

 

Firefox 3.0 skal ifølge Mozilla være raskere enn tidligere versjoner, og minnehåndteringen skal være forbedret.

Bra! Dette er noe Firefox har fått mye kritikk for før her på forumet.

 

Jeg liker egentlig ikke uferdig programvare men jeg tror jeg drister meg til å installere den som standard på én PC.

Lenke til kommentar
Mulig jeg misforstår men dette høres ut som en funksjon som har vært standard i Firefox siden versjon 0.9. Jeg bruker det hele tiden.

Adressefeltet i Fx 3 er kraftig forbedret siden Fx2, litt vanskelig å forklare, men du skjønner det etter å ha brukt det litt.

Lenke til kommentar

Bruker nå 3.0 RC med Flash 10 i Ubuntu 8.04 386 med Compiz 0.7.4 og Nvidia 173.08 (kort testing) og den er en vesentlig bedre opplevelse enn 2.0.0.14 og 3.0b5. Har den installert lokalt og har ikke giddet å sette opp javaplugins og multimediaplugins. Men så langt er dette absolutt den beste "surfeopplevelsen" jeg har hatt uten brett. Det ser ut til at all lagging ved scrolling er borte og det samme ser ut til å være tilfelle med "småcrash" - har ikke hatt noen crash på sider hvor jeg har vært vant til at det crashet - f.eks http://www.aftenposten.no

 

Anbefaler testing på http://www.dagbladet.no - videosidene og denne reklamen http://doc.mediateam.no/aviser/expert.htm

 

Tror ikke det drøyer veldig lenge før dette havner i repoene (evt backports) i Ubuntu.

Lenke til kommentar
Mulig jeg misforstår men dette høres ut som en funksjon som har vært standard i Firefox siden versjon 0.9. Jeg bruker det hele tiden.
Adressefeltet i Fx 3 er kraftig forbedret siden Fx2, litt vanskelig å forklare, men du skjønner det etter å ha brukt det litt.

Aha, jeg merker det nå. :) Det er en forbedring men det er fortsatt mer potensiale. Jeg skulle f.eks gjerne sortert de på dato eller brukt søkeord i lista.

 

Ellers: Bare 4 av 11 tillegg fungerer nå. Jeg venter utotmodig på:

- Aging tabs

- Close Tab toolbar button

- Exif Viewer

- Greasemonkey

- Norsk bokmål og nynorsk ordliste

- Yahoo Mail Extra

- Yahoo Mail Notifier

Lenke til kommentar

For Ubuntubrukere: 3.0 rc er allerede pakket - men ikke sluppet enda...Det kan man imidlertid komme rundt (på egen risiko - ettersom de ikke har sluppet det)

 

Edit:

Installerte ved å legge til et nytt repo, og det ser ut til at det KAN være noen småproblemer. Er ikke helt sikker på om det skyldes xulrunner - 1,9 kommer opp som b5 og ikke rc selv om jeg installerte 1.9 rc, ELLER at jeg hadde koblet ut kompatiblitetssjekken. Jeg installerte xul 2.0 og aktiverte kompatiblitetssjekken og da ser det bra ut foreløpig. Den er litt tregere enn den lokale installasjonen - trolig fordi jeg har litt for mange plugins.

 

Det er nok en fordel å vente til denne oppdateringen ligger ute i standardrepo og man kan ikke klage om man får problemer dersom man ikke kan vente på dette. Så på eget ansvar - her er linjen man kan legge til i source.list eller via "programvarekilder":

 

deb http://ppa.launchpad.net/fta/ubuntu/ hardy main universe

Endret av omaha
Lenke til kommentar
Det er en forbedring men det er fortsatt mer potensiale. Jeg skulle f.eks gjerne sortert de på dato eller brukt søkeord i lista.
Du kan kanskje sende inn en enhancement-bug på dette hvis det ikke finnes allerede. Selv venter jeg på at jeg kan slå av søk i bokmerker fra adresselinja:

https://bugzilla.mozilla.org/show_bug.cgi?id=424557

 

Forresten har Places endelig fått et skikkelig ansiktsløft og det begynner å bli bra :)

Er også fornøyd med de visuelle oppdateringene, standardtemaet er rent og pent.

Endret av mandela
Lenke til kommentar
Mulig jeg misforstår men dette høres ut som en funksjon som har vært standard i Firefox siden versjon 0.9. Jeg bruker det hele tiden.
Adressefeltet i Fx 3 er kraftig forbedret siden Fx2, litt vanskelig å forklare, men du skjønner det etter å ha brukt det litt.

Aha, jeg merker det nå. :) Det er en forbedring men det er fortsatt mer potensiale. Jeg skulle f.eks gjerne sortert de på dato eller brukt søkeord i lista.

 

Ellers: Bare 4 av 11 tillegg fungerer nå. Jeg venter utotmodig på:

- Aging tabs

- Close Tab toolbar button

- Exif Viewer

- Greasemonkey

- Norsk bokmål og nynorsk ordliste

- Yahoo Mail Extra

- Yahoo Mail Notifier

 

Du kan jo override compatibility check hvis du vil da.

 

about:config -> ignorer advarsel -> høyreklikk -> ny -> boolean -> extensions.checkCompatibility -> sett til false

Endret av SBS
Lenke til kommentar

Eller bruke Nightly Tester Tool som gjør det på 2-3 klikk.

 

Det gjør at de fleste add-ons funker (alle hvis du bruker noen som er kompatible med en eller annen betaversjon av Fx 3), men hvis du oppgraderer direkte fra Fx 2 så kan det hende noen ikke funker. Det gjelder for det meste for add-ons som jobber mot bokmerkene da Fx 3 har et helt nytt bokmerkesystem (places).

Lenke til kommentar
Du kan jo override compatibility check hvis du vil da.

 

about:config -> ignorer advarsel -> høyreklikk -> ny -> boolean -> extensions.checkCompatibility -> sett til false

 

Jeg skal være forsiktig, jeg lover! :lol:

 

 

post-3851-1211049015_thumb.png

 

 

Jeg prøver det ut nå.

Redigert: Det fungerte ikke. De 7 tilleggene er like utilgjengelige.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...