Gå til innhold

XO får dualboot


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er vel noen saker som er viktig her:

 

Disse maskinene vil om de kommer med XP generere millioner av nye brukere av Windows som kanskje velger dette også senere. Det vil også slå ut på statistikkene over antall brukere. Videre gir dette Microsoft et godt image der disse maskinene vil bli brukt.

 

Det hindrer også millioner i å bli vant til Linux (barn lærer fortere enn Windowsbrukere generelt ser det ut til - kunne ikke dy meg) ;)

 

Det er åpenbart at Microsoft ser på Linux som en stor trussel og gjør hva de kan for å underminere. Ikke det at jeg tror det hjelper på sikt - problemet til Microsoft er ikke Linux - det er Windows.

Lenke til kommentar

I en tid hvor flere og flere PCer hjemme (ivertfall hos meg) blir konvertert til Ubuntu føler jeg at det berettiget å stille spørsmål ved olpc og XP, hvorfor skulle noen ønske XP i den ????

Hadde det vært som i "gamle" dager da Apple II, C64, Mac, PC og videre ikke utvekslet dokumenter mellom hverandre kunne jeg skjønt det !

Alle ting du vil ønske (ev. maskinen har kapasitet til) å bruk olpc til vil Linux klare. Alle dokumenter du lager på olpc kan åpnes på en Windows maskin, ev. med enkel konvertering.

 

Har vi så liten tro på oss selv at vi ikke tror vi klarer å bruke Linux, eller at vi ikke klarer å bruke XP om vi bruker Linux som første OS ?

Lenke til kommentar

Jeg lurer på hvordan Microsoft har klart å snu Negroponte og OLPC-prosjektet 180° på bare et år.

 

Mai 2007: OLPC project clarifies: no plans for Windows support

 

Jeg regner med det er pengene som har snakket og dermed at Microsoft sponser hver eneste OLPC med en viss sum, f.eks 20 dollar. Men at sponsingen reduseres dersom Linux skal inn på maskina med dualboot og at sponsinga fjernes helt dersom det bare skal være Linux på maskina.

 

Microsoft gjør selvsagt ikke dette for å være snill. De sikter inn på langsiktig profitt ved å venne fattige folk til Windows og dermed øke sannsynligheten for at de kjøper en lisens til å bruke Windows i framtida. Sponsingen er nok beregnet ut fra sannsynlighet om framtidige lisensavgifter.

 

Et annet poeng er at Microsoft vil utarme Linux-miljøet ved å lokke potensielle utviklere bort fra Linux.

 

En fordel med denne kampen er at Microsoft møter konkurransen med ekstremt rabatterte lisenspriser. Siden vi lever i et globalt marked og det er umulig å hindre salg av maskiner og lisenser over landegrensene så kan det på sikt bety lavere lisenspriser for oss også. Med andre ord en mer reell pris.

 

Ellers så tviler jeg på at særlig mange fattige vil velge å starte Windows når de har mulighet til å starte Linux på samme maskina via dualboot. Grunnen til at jeg tror det er fordi Linux-distroer er fullstappet av nyttig programvare som kontorprogrammer, bildebehandling, osv mens Windows er relativt strippet for nytteprogrammer.

Lenke til kommentar

OLPC-prosjektet er i utgangspunktet glimrende, uavhengig av hvilket operativsystem som kjører. Problemet er at OLPC-organisasjonen ser ut til å være litt vel tjalloi, for ikke å snakke om alle de sterke følelsene som lisensiering tydeligvis bringer frem i folk.

 

Har ikke fått lest denne, men det ser ut til at den er relevant: http://radian.org/notebook/sic-transit-gloria-laptopi

Lenke til kommentar

Det er helt latterlig at M$ blir pushet inn på dette produktet... det legger på 10$ totalt (3$ for lisens fra microsoft per pc) og 7$ for hardware oppgraderinger.

 

+10% totalt på prisen på PC-en, for å få windows. Det er jo selvfølgelig ett push fra M$ på å holde windows PC-er som basis for opplæring av OS, for å holde på markedet, men at de tar betalt for dette er latterlig.

 

Dette prosjektet har helt tydelig byttet fra fokus på undervisning til fokus på penger :/

Lenke til kommentar
kunne dette vært noe for norske skoler.

 

Siden Norge har en fordelingsøkonomi tilnærmet et afrikansk land så hadde det vært glimrende?

Norsk vidregående utleverer gratise PCer evt. 3-4000kr for en PC.

 

Glem ikke at den er gratis.

Lenke til kommentar

Det som er enda mer deprimerende er at XP når end of life (EOL) om ikke lange stunden, og vi ender opp med millioner av fattige barn i afrika med en laptop uten sikkerhetsoppdateringer eller support. Fra Slashdot: OBNPC (One Botnet Node Per Child), anyone?

 

Alternativet er at de først punger ut $110 for maskinen, og seks måneder senere må de ut med $200 til for å få en oppgraderingslisens til Vista, som igjen fører til at de må betale $500 for en ny maskin som er kraftig nok til å kjøre Vista. MS har en win-win-situasjon her. Enten dør OLPC-prosjektet som følge av dette (MS vinner, sammen med Intels Classmate (som kjører Windows)), eller så ender en opp med at millioner av mennesker som aldri har brukt en datamaskin før, får sin første opplevelse med MS Windows, og MS vinner igjen. :(

 

Forresten, er ikke det å selge en Windows-lisens for $3 til OLPC-kunder det en her i Norge kaller for prisdumping? Kan vi kreve å få kjøpe Windows-lisenser til samme pris her i Norge, eller blir EU nødt til å gi MS enda en herlig bot? :)

Lenke til kommentar
Forresten, er ikke det å selge en Windows-lisens for $3 til OLPC-kunder det en her i Norge kaller for prisdumping? Kan vi kreve å få kjøpe Windows-lisenser til samme pris her i Norge, eller blir EU nødt til å gi MS enda en herlig bot? :)

 

Litt forskjellig med salg til u-land. Det er helt latterlig at de tar penger for det men, selv om de hadde gitt det bort (noe jeg regnet med når jeg så at de pushet inn i prosjektet) er dette å sabotere OLPC. Det er ikke mye penger det er snakk om her per lisens, så å ta penger for det er ... svært overaskende. De tjener jo på det uansett med å lage nye windows avhengige brukere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...