Gå til innhold

Prøv Flash Player 10


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Positivt at linux-versjonen kommer samtidig med de andre. Husker linux-folket måtte slite lenge med Flashplayer 7 mens 9'ern var tilgjengelig for andre OS.

 

Ser også at en av de nye featurene er "Ubuntu OS support", hva nå enn det måtte bety.. positivt at det er en offisiell støtte, ihvertfall!

 

Håper denne versjonen blir litt mer stabil enn den foregående.

 

De mangler dog fortsatt en 64-bit-versjon, det kan da ikke være så vrient å få til?

Lenke til kommentar

Flash er veldig CPU-intensiv og setter ofte ganske mye stress på sytemet, vi får se om det blir bedre i denne versjonen.

 

Jeg trodde at Flash skulle pakke sammen og gi seg etter at Microsft har kommet med SilverLight. Men denne lanseringen antyder at de har planer om å ta opp kampen med SilverLight, vi får se om de klarer det.

Lenke til kommentar

Vil den slutte å suge?

 

Ikke ta meg feil, jeg synes Flash er en fin ting til sitt bruk. (Og er skeptisk til at MS skal så igjennom med Silverlight.)

 

MEN: Per i dag så går Flash noe ihuga dritt-tregt. Ikke bare i Opera eller i Linux, men på samtlige plattformer og browsere. Hvis en har et problem med en browser, at den går tregt, bruker mye minner eller klikker så er det veldig ofte Flash som har skylda.

 

Joda, nye funksjoner er fint det, men kan ikke Adobe leve en Flash-spiller som funker?

 

Forøvrig så burde de bare gjøre absolutt alle specs tilknyttet til Flash åpne. Da kunne GNASH-gjengen kommet med en implementasjon som var mye lettere. De fleste opensource varianter av PDF er jo mye mye kjappere, og bedre enn Acrobat.

 

EDIT: Unnskyld at jeg er så negativ, men jeg har hatt så mye trøbbel med Flash-spilleren at jeg har et lettere ampert forhold til den. :p

 

EDIT2:

Visual Performance Improvements – Applications and videos will run smoother and faster with expanded use of hardware acceleration. By moving several visual processing tasks to the video card, the CPU is free to do more.

Dette høres jo ut som et skritt i riktig retning. Og som Sokkulf sier: bra at de offisielt støtter en linux-variant.

 

Jeg trodde at Flash skulle pakke sammen og gi seg etter at Microsft har kommet med SilverLight. Men denne lanseringen antyder at de har planer om å ta opp kampen med SilverLight, vi får se om de klarer det.

Både og.

 

Virker som mye av de nye funksjonen her er foksuert på hvordan ting ser ut. Det betyr at de forsatt ligger en del tilbake i forhold til Silverlight når det gjelder å hente ned og manipulere data. (Silverlight på sin side er mer svak på det visuelle.)

Endret av TLZ
Lenke til kommentar
Ser også at en av de nye featurene er "Ubuntu OS support", hva nå enn det måtte bety.. positivt at det er en offisiell støtte, ihvertfall!
Er garantert at en DEB-fil vil være tilgjengelig på nedlastningsiden i tillegg til RPM og TAR.GZ-filene Endret av Rabbid
Lenke til kommentar
greit nok at det komer ny flashplayer, men 3d animasjoner... altså man må jo snart ha en quad core for å få åpnet vg. Syns så synd på folket der ute som fortsjatt må overleve på modem og ISDN...

Flash 10 skal komme med støtte for HW-akselerert 3d nå, syns det blir mega tøft i forhold til gamle SW som er nå. Dette betyr med andre ord at skjermkortet vil ta over mye av jobben som cpuen i dag får og ikke er egnet for.

Stor pluss i margen til flash!

 

Og til alle dere som klager over at det går treigt, det er ikke flash sin feil, det er de som har laget swf applikasjon som bør henges. Noen lager god kode og noen ikke fult så god.

Lenke til kommentar

Ble absolutt positivt overrasket over at de utgir en versjon for linux på linje med windows. Har vært ett strev for meg før det ja.

 

Adobe sin filosofi om å bloate programmene sine. Store sjanser for at dette på lang sikt vil ødelegge for dem.

 

Det at adobe reader tar godt over 100 MiB på disk, og flash sluker CPU er rett og slett forferdelig.

 

Noen her som har Ubuntu 8.04 installert og vil test om Flash 10 er bedre enn 9'ern?

Endret av picatta
Lenke til kommentar

Du forbanner satan for at det finnes flash, jeg takker gud for at det eksisterer addblock og scriptblokker :D

Merker ikke noe til reklamene overhodet. Eneste jeg savner er støtten mot tjenester som youtube, men de har nå utgitt en beta spiller som for meg er mye bedre enn den forrige.

 

For hver pol finnes det alltid en motpol ;)

Lenke til kommentar
Det at adobe reader tar godt over 100 MiB på disk, og flash sluker CPU er rett og slett forferdelig. Noen her som har Ubuntu 8.04 installert og vil test om Flash 10 er bedre enn 9'ern?
Det er mange år siden jeg sluttet å bruke Adobe Reader - den er feit og ringer hjem til mamma. I Windows: bruk FoxIT reader istedet, i Linux finnes det flere alternativer å velge mellom.

 

Jeg har flash10beta installert og foreløpig ser det bra ut. Har fortsatt lyd via libpulseaudio etter å ha fjernet libflashsupport som besørget dette for Flash 9.xx.

 

Avinstallér eldre flashversjon først! - Pakk deretter ut tar.gz-filen og åpne en terminal:

cd install_flash_player_10_linux
sudo sh flashplayer-installer

Man får spørsmål om hvilken katalog flash skal installeres til og i min installasjon av Ubuntu 8.04 386 med FF 2.0.x, FF 3.0b5 og Opera 9.5b2 var det:

/usr/lib/firefox
/usr/lib/firefox-3.0b5
/usr/lib/opera

Lenke til kommentar

Flash er nå vel både bra og dårlig sånn opplevesesmessig sett.

 

Overdreven bruk av Flash i reklame og fancy "bling, bling" er både irriterende og ressurslukende. Nå er vel det faktisk mer effektkåte markedsfolk og ukritiske (kunnskapsløse?) utviklere sin feil i langt større grad enn Flash i seg selv.

 

Flash brukt fornuftig til mindre applikasjonsbiter og funksjonalitet er faktisk svært fornuftg. Et godt eksempel er Rica Hotels sin bookingløsing, laget i Flash, og etter min mening en av de bedre løsningene som finnes. Også bruk av flashplayer til video, som f.eks YouTube er meget fornuftig.

 

MS Silverlight kommer så lenge mengden av nettsteder som bruker Flash, antall utviklere og tilgangen på mer eller mindre gratis løsninger ikke å bli noen trusel for Flash. Det er ikke mange sider i dag som bruker Silverlight

Endret av Bolson
Lenke til kommentar

Enda mer bloatware fra Adobe.. At de ikke kan optimalisere og stabilisere en versjon før de legger til enda flere funksjoner. Jeg venter fortsatt på 64bits versjonen!

 

Om Microsoft spiller kortene sine rett med Silverlight skal man ikke se bort i fra at de kan ta en del andeler fra Adobe og Flash.

Lenke til kommentar

Heh, Silverlight har jeg aldri vært borti i bruk.

 

Kult at de lanserer til Linux umiddelbart denne gangen, uansett. Det er vel et skritt i riktig retning. Og jeg kan være enig i at mye av CPU-bruken er utviklere sin feil, og ikke Flash i utgangspunktet. Det skal sannelig ikke mange bytene med kode til før du har en Flash-greie som bare spiser opp prosessor til hele systemet går sakte men sikkert i stå.

Også positivt til at flere og flere ønsker å utnytte disse ekstreme GPU'ene vi uansett sitter på. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...