Gå til innhold

DNG-formatet revideres


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
snedig at et filformat må forandres for å bli støttet i vista.

Så er det heller ikke FILFORMATET som er forandret for å støtte Vista. Adobe har gitt ut en CODEC som støtter Vista 32bit. Denne gjør at du får miniatyrbilder i f.eks utforsker.

 

Men skjønner godt at du trodde det du trodde..... artikkelen er jo ikke særlig nøyaktig skrevet.

 

EDIT : Filformatet er også forandret, men dette er for å få plass til mer metadata typer.

Endret av kka2
Lenke til kommentar

er du så sikker på at de ikke gjorde spesifikke endringer i formatet for å bedre støtten i vista?

en sluppet kodek er jo ikke endring i formatet.

 

jeg har miniatyrbilder av raw bildene mine som er i cr2 formatet, og selv om jeg måtte installere

noe ekstra for å få til det, så var det ikke snakk om endring av filformatet.

Lenke til kommentar
Adobes bildeformat Digital Negative (DNG) ble nylig revidert fra versjon 1.1 til 1.2 og skal nå støtte Windows Vista.

Snu det andre veien og legg til ordet codec så begynner det å ligne på noe:

 

Adobe har nylig levert en beta-codec for å vise DNG-filer i utvalgte Windows Vista-programmer, deriblant Windows utforsker og fotogalleriet. I tillegg har DNG blitt revidert fra versjon 1.1 til 1.2 for å få inn mer metadata.

 

Personlig er jeg mer interessert i å høre om Adobe slipper noen codec for frie operativsystemer også.

Lenke til kommentar

akkurat det er jeg enig i, men om formatet prøver å etablere seg som en standard, så regner jeg med at det er åpent, og at det bør være mulig uten større problemer

for andre å lage støtte for det i sine programmer.

 

grunnene til at vista blir prioritert er nok flere, men det at adobe prøver å få standardisert dette formatet er nok en av de større grunnene.

Lenke til kommentar
grunnene til at vista blir prioritert er nok flere, men det at adobe prøver å få standardisert dette formatet er nok en av de større grunnene.
Eller at det rett og slett er på tide med ein slik codec. Eg trur dei fleste kameraprodusentar har gitt ut slike kodekar for sine råformat, som lar ein vise bileta i Utforsker og Windows Fotogalleri. Skulle nesten berre mangle at Adobe gjorde det same for sitt råformat.
Lenke til kommentar
Jeg dirver å konverterer direkte fra minnekort til .dng i tro om at dette er fremtidsrettet. Er dette bare noe adobe har fått meg til å tro eller stemmer dette. Hva er anbefalt? Og er det fare på fære dersom jeg fortsetter med dette?

 

Jeg koverterer også til DNG, men tar vare på RAW filene i tillegg. Med DNG unngår du sidecar filer da disse blir bakt inn i selve DNG fila. Workflow guru Peter Krogh anbefaler å slette RAW filene etter konvertering til DNG.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...