Gå til innhold

Topline har "stjålet" 8000kr fra meg - Hva skal je


Anbefalte innlegg

Denne sørgelige historien er fra en misslykket handel med Topline.

Håper noen gidder å lese historien og kan komme med noen gode råd.

 

På QXL så jeg en Moka datamaskin. Den hadde alt jeg hadde lett etter, og jeg snakket med selgeren, og sa jeg kunne kjøpe den utenom auksjon. Jeg sa det sikkert er bedre å kjøpe via auksjon, men han overtalte meg til å kjøpe en utenom.

 

Torsdag 28 februar avtalte vi at jeg skulle hente den. Jeg møtte han, og han sa at den skulle bli sendt fra frabrikken (www.moka.nl) samme dag via TNT og komme neste dag, 28 februar. Jeg stusset over dette da han sa at han hadde en hos seg først, men han kunne snakke for seg, og etter en stund lagde vi en avtale. Jeg måtte betale 8000kr av beløpet på forhånd. Først så sa han at jeg skulle få den når jeg kom til ham. Fredag 29 februar sa han at han hadde snakket med frabrikken, men den hadde ikke blitt sendt denne dagen. Han klarte å få sendt den med et med et fly på kvelden. På fredag sa han at han hadde ordnet med tollpapirer, men på grunn av tollfolkene som ikke jobber i helgen kunne jeg ikke få den før mandag. Da sa han at jeg måtte vente til tirsdag fordi han ikke hadde fått tak i lageret hvor den var. Han hadde på forhånd sagt at han skulle levere den på mandag 3 januar til meg personlig. Tirsdag fikk jeg ikke tak i ham. På onsdag sa han at kan skulle komme neste dag klokken 3. Han dukket ikke opp, og ringte ikke. Etter svært mange forsøk fikk jeg tak i ham, og han sa at han var på vei med maskinen. Jeg har ikke fått tak i ham siden.

 

Hva bør jeg gjøre? Jeg er nå 8000kr fattigere, men jeg har ikke fått noe igjen for pengene. Han sa at han sendte pengene forrige fredag, men de har ikke kommet.

 

Har noen noen råd? 8000kr er svært mye penger, spesielt for en 16 åring.

Takker på forhånd for seriøse tips/råd om hva jeg bør gjøre.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du en skriftlig kontrakt av noe slag? En avtale begge har signert på?

 

Hvis ikke, forsøk å fremskaff dette. Hvis den ordnes i ettertid, få det til å gå klart frem at beløpet alt er betalt.

 

Sørg for å få se gyldig, ekte legitimasjon ved signering.

 

Hvis du så ikke får noe, og det hele viser seg å være svindel, har du papirer på avtalen, og kan gå lovens vei for å få beløpet tilbake.

Lenke til kommentar

Skaff deg 4 store venner og adressen hans og ta penga tillbake :grumpy: Nei men ærlig, tror det er på tide å ta av silkehanskene. Jeg ville først kontaktet forbrukertilsynet i min kommune og hørt hva de mener. Så ville jeg prøvd å finne ut konsist hva du har rett på og hva du ikke har rett på. Lovdata er et bra sted å starte. Vet du hva han heter? Da ville jeg prøvd å finne ut mest mulig om han, kansje lagt navnet hans ut her, er en del her som er gode på å finne info(og det ville ungå at noen her blir lurt av han). Så ville jeg kontaktet han igjenn og nevnt forbrukerådet og politiet så ofte du kan. Er kansje en fordel om faren din eller en som ikke lar seg snurre rundt fingeren noe lett tar den tellefonen. Om det ikke fungerer ville jeg politi anmeld han.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-p4PIYwb6
Må man ikke være 18 år for å selge/kjøpe via QXL?

(Kan godt hende at det ikke er rett, isåfall bare smekk til meg)

"Smekk" Man må ikke være over 18 for å kjøpe eller selge på qxl.
Lenke til kommentar

Jepp. Sånne folk sku hatt smekk på pung! Håper du får tak i han igjen. Prøv å få ordnet en skriftlig kontrakt som nevnt ovenfor. Si at du vil anmelde om du ikke får varen eller pengene tilbake snarest.

 

Håper det ordner seg. Slikt som det der gjør meg forbanna :evil:

Lenke til kommentar

I og med at han jobbet i en nettbutikk regnet jeg med at alt var greit, og ja, det er nok siste gang jeg betaler på forhånd, iallfall når det er store beløp.

 

Det jeg har er en kvitering. Der står det Firmaet, mitt navn, fakturanummer ol. Betegnelse: Moka 5820d (maskinens navn). Han har skrevet: Betalt kontant og dato, og underskrift Ivar Botn. Navnet stemmer, dette har jeg sjekket opp.

 

Kan jeg komme noen vei med dette? Skal true med å politianmelde ham hvis han ikke gir meg pengene tilbake. Andre ting jeg kan gjøre?

Lenke til kommentar
Må man ikke være 18 år for å selge/kjøpe via QXL?

(Kan godt hende at det ikke er rett, isåfall bare smekk til meg)

"Smekk" Man må ikke være over 18 for å kjøpe eller selge på qxl.

Dobbelsmekk. Sakset fra qxl.no: "Merk: Du må være minimum 18 år for å registrere deg."

Lenke til kommentar

Du har nå i utgangspunktet ei kvittering på en vare han ikke har betalt. Send ham en sms om at du kommer til å gå til politiet og anmelde ham med denne kvitteringen som grunnlag, hvis du er under 18 år ta med deg en foresatt (foreldre eller noen som har ansvar) og forklar at du har blitt lurt av denne karen. Forklar hva som skjedde (bruk gjerne litt tid på å forbrede deg).

 

Stå hardt på kravene dine, eller få noen fra politistasjonen til å ringe nummeret hans (med en gang di snakker med onkel politi blir saken en annen) og ta en liten prat med ham. Uansett så ønsker jeg deg lykke til.

Lenke til kommentar

Det var moren min som skulle ha bydd uannsett (hun er seff over 18år), men det er ikke problemet da han lurte meg til å kjøpe utenom auksjon.

 

Det jeg vet om personen er:

 

Ivar Botn

Har tlf nummer og addresse

 

Angrer sinnsykt på forskuddsbetalingen, men lite å gjøre med det nå.

 

Skal først prøve å få tak i ham, derretter snakke med forbrukerrådet og politiet.

 

Noe mer å prøve? Hva er egentlig oddsene for å få tilbake pengene?

Lenke til kommentar

Dette er jo tyveri i aller høyeste grad...

 

I Norge har vi en regel som heter "lovlig selvtekt". Som vil si at du har rett til å stjele ting tilbake som andre har stjålet fra deg..

 

Siden du har adresse til denne karen her, kan du rett og slett stjele pengene tilbake.. Kanskje du må betale for ruta du evt må knuse for å komme inn, men det er jo ingenting i motsetning til 8000 kroner..

 

Go for it! :woot:

Lenke til kommentar
Må man ikke være 18 år for å selge/kjøpe via QXL?

(Kan godt hende at det ikke er rett, isåfall bare smekk til meg)

"Smekk" Man må ikke være over 18 for å kjøpe eller selge på qxl.

Dobbelsmekk. Sakset fra qxl.no: "Merk: Du må være minimum 18 år for å registrere deg."

Trippelsmekk, handelen ble gjort utenfor QXL.
Lenke til kommentar

Du har addressen til han. Jeg vet hvad jeg ville gjørt. Politiet hjelper ikke vannlige folk og straffer dem for at få frem rettferdighet. Eneste som dagens system gjør er at gi kriminelle masse rabatt på lovbrudder og nye sjanser men for offrene, de kan bare dra til helvete. Folk blir ikke straffet for noen ting i dagens Norge, asyl søkere kan voldta barn og blir ikke engan utvist, pedofiler for navn beskyttelse og like lang straff som de som jukser på skatten. Jeg og min kone komme sikkert til at flytte til USA innen få år fordi vi er sikker om at jeg ender i Norskt fengsel fordi jeg vet at hvis noet ting skjer for min familie jeg vil ta hevn siden systemet gjør ikke en drit. USA er ikke så veldig familie vennlig land men når noet gjør noet mot deg har man rett til at forsvare seg og systemet straffer de som blir tatt!!

 

Simon

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...