Gå til innhold

Felleskjøp av Openmoko - Freerunner (Runde nr2)


Anbefalte innlegg

Det blir snart lansert en ny modell, forløperen ble en kjempe suksess! Merk at modellen ikke er kommet i produksjon enda! Dette blir kjempe knall, denne telefonen har wifi, gps og stor touchskjerm. Nå skal det sies at det som er viktig med denne telefonen er at den kjører linux, ikke at den blir vanskelig å bruke av den grunn. Den blir levert med telefonfunksjonalitet. Jeg har sakset ut spesifikasjonen til dere her:

 

Spesifikasjoner:

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

What are the specs

 

The specs share some features with the previous Neo1973 such as

 

* A very high resolution touch screen (1.7" x 2.27" - 43mm x 58mm) 480x640 pixels

* 128MB SDRAM memory to allow operation of many applications at once

* Internal GPS module for map and tracking programs

* Bluetooth for local data exchange

* Physical appearance will be the same as the Neo1973. See openmoko.com for more.

 

but will gain the additional features of

 

* 802.11 b/g WiFi for fast web browsing and data transfer

* A faster 400Mhz processor (up from 266MHz)

* A hardware Graphics Accelerator chip allowing the acceleration of a limited set of operations.

o Unfortunately, this is on a shared slow (7M/s) bus with the SD card.

* 2 3D accelerometers so that the phone can know its orientation for example switching to landscape mode automatically

* 2 LEDs illuminating the two buttons on the rim of the case (one bicolor [blue|orange] behind the power button, 1 unicolor [red] behind the aux button)

* Tri-band GSM and GPRS for North America (850/1800/1900 Mhz) and the rest of the world (900/1800/1900 Mhz)

* USB Host function with 500mA power allowing you to power USB devices for short periods (will drain the FreeRunner battery faster)

Specs

 

Produsenten har to hjemmesider:

Openmoko.com og openmoko.org

 

Prisen: Når det kommer til pris er den satt til 399$, dette er uten avgift. Når vi kjøper 10-pack får vi hver enhet for 369$. Så man sparer frakt, avgifter (mindre pris) og 31$. Det er også en form for organisering av groupsales via den siden, men det er så som så.

Hvis du skulle ha lyst på en slik telefon nevn det i tråden eller send meg en Pm!

 

Kjøpere Gruppe 1

Xecuter88 -- Tromsø

jorgis -- Bergen

AlecTBM -- Bodø

reckey

Ståle -- Bergen

olefiver -- Sarpsborg

Kagee

Matshaugl

sveinung

pooze

 

Gruppe nr 2

 

BorN (Skal ha to stykker)

Øby

papparonny

bosannes

LaStrada

Edorph

Lysgaard (SKAL HA TO STYKKER)

axelbo

smartypants (SKAL HA TO STYKKER)

bepe86

luser32

 

(Jeg må begynne å forhandle på prisen med leverandørene så nå stenger jeg døren for flere, men meld interessen. Jeg kan mulig øke antallet, men det kan jeg ikke garantere)

 

Imponerende mange som har vist interesse over så kort tid! Jeg skal sende noen mail idag og se hvor det blir mulig å bestille neste batch. Så snart gruppen er fulltallig skal jeg få laget en ny kontrakt, samme som første gruppen brukte. Der etter skal dere få tilgang til samme mini-community som den første gruppen! Mini-Community Version 2.0-3 © AlecTBM

Det står mellom openmoko.se og truebox.co.uk, truebox har 35 telefoner "available" på den neste batchen de mottar. Jeg venter på svar fra Sverige. Det gjenstår og se om vi får dem for $369 per enhet.

Endret av data_jepp
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg hadde ikke den første modellen, men jeg vil tippe at systemet (openmoko) den kommer med er klart til bruk. Det står også på siden, den blir levert med telefonfunksjonalitet. Videre, så man være villig til å installere nye oppdateringer. Den kjører linux, en vanilla kernel. Ergo, det er mye dilling for dem som vil dille. Hvis du ikke har tenkt å leke med linux-delen har du heller ikke bruk for telefonen, derimot. Hvis du er en avansert sluttbruker vil du like mulighetene denne gir deg.

Endret av data_jepp
Lenke til kommentar
Det skal sies at det kan være arbeid og bugs, dette er en avansert telefon med mye valgfrihet. Alle vet at valgfrihet øker sjansen for at man må lese noe for å få ting til. Folk på irc sier også at det vil være litt å fikse på i starten, men sånn er det nå med alt. Se på windows ffs? Last ned updates, verre er det ikke ;)
Jeg lurer nå på om det ikke blir litt verre enn det. :p Jeg liker veldig godt muligheter til å "dille rundt", men når jeg har tweaket den i stykker et par ganger vil det være viktigere at den fungerer som den skal, uten daglig fikling.
Lenke til kommentar

Masseproduksjon skulle starte denne uken, litt avhengig av om de finner noen feil eller ikke. Dette er elektronikk, det er laget mange "utgaver" av denne versjonen. De blir forbedret, og denne versjonen er mye bedre enn den første.

 

Hehe, det vil alltid være en mulighet til å ligge inn "default" image hvis du roter noe til. Akkurat som med windows kan du formatere hvis du ødelegger noe. Om du vil ha et bleeding-edge system på mobilen din er opp til deg, du får den. Du installerer et par apps som du finner å være nyttig, ut over det trenger du ikke å tulle så mye mer med den. Litt tweaking må nok til, men det burde gå greit. Det er veldig mye hjelp og få via irc.

Lenke til kommentar
mangler kamera dog :/

kamera er must

Ja, jeg ble litt skuffet over dette jeg også. Selv om jeg skal innrømme at jeg aldri bruker kameraet på min k810i. Savner nok kamera. Men resten med telefonen veier opp, fantastisk telefon. 400mhz cpu, det er nok til å gjøre mye på farten.

 

Man installerer pakker på telefonen som man gjøre på f.eks ubuntu, bare pakkehåndtereren har et annet navn. Dog den har et grafisk GUI, man kan også ssh inn i telefonen via usb. Denne er laget for linux, så jeg vet ikke om det er mulig på windows. Når man kobler opp til telefonen via ssh, vil man kunne bruke terminalen på pc til å gjøre endringer på telefonen.

Endret av data_jepp
Lenke til kommentar
Er denne telefonen brukbar for avanserte sluttbrukere, eller er den fortsatt for dev-interesserte?

 

Den vil fremdeles være for dev-interesserte, men ikke på et like beinhardt nivå som GTA01 var. Du kan trolig forvente å få et relativt ferdigstilt OS med en del røffe kanter. Forventer du helt feilfri oppførsel eller full funksjonalitet fra dag en er dette ikke en telefon for deg. Om du vil ha noe du kan leke med, og bidra til å forbedre (på alle mulige plan), er dette definitivt en telefon for deg. :)

 

Trådstarter: Om det skaffes nok mennesker til å kjøpe en pakke, og frakten innad i norge ikke blir så dyr at det ikke lønner seg, er jeg lett med på å kjøpe en sånn. :)

Lenke til kommentar

Frakten innad i Norge blir aldri mer enn 99,-, servicepakke. Det er mindre enn frakten fra dem uansett. Greit med servicepakke siden telefonen koster litt, skeptisk til brev uten sporing. Så kjekt, jepp! Dere får alle lese litt mer om den, og bruke litt tid på å bestemme dere. Sånn som det ser ut nå så åpner nok ikke webshopen med det første, tar nok minst et par uker. Den første modellen(2007) var kun for hardcore only, dessuten tror jeg den hadde et par stygge problemer. Den brukte for mye strøm også klarte den ikke å våkne fra hibernate på signal ifra gsm-modemet. Gah.

Lenke til kommentar

Det er bitte liten sjanse for at det blir hw-feil på denne enheten, de feilene som var på den tidligere modellen (Neo) ser vi nok ikke på Freerunner. Dessuten går alle revisjonene igjennom ganske heftige tester, dette er ekstremt viktig. Litt kjipt å masseprodusere feilen. Hehe, så derfor har de ikke akkurat hastverk med å lansere telefonen.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...