Gå til innhold

Cell får nye bruksområder


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Spennende! Lurer på hvilket OS de vil kjøre på den bærbare og TVen.

 

Så vidt meg bekjent finnes det bare noen få OS til Cell: Cell BE, CellMD og Yellow Dog Linux (og avarter av denne).

Veldig spennende dette ja!

 

Jeg vet at blant annet Ubuntu kjører på PS3 (som har Cell-cpu), så det finnes minst en velkjent linuxdistro som kan kjøre på Cell

Lenke til kommentar

spennende lesning, for det minner meg på at når cell først var lansert så var det snakk om at den kunne dyttes inn i alt mulig av produkter.

om jeg husker rett så skal den til og med ha en spesiell interconnect på plass slik at en potensielt kunne la disse enhetene snakke sammen på ett helt annet nivå den hva som er vanlig i dag.

Lenke til kommentar
Hvilken klokkefrekvens vil disse kjøre på?

Spør heller om ytelsen siden antall MHz ikke kan gi noen fornuftig indikasjon på ytelsen når man sammenligner med AMD/Intel-prosessorer.

 

Ytelsen er faktisk ganske god sammenlignet med AMD/Intel-prosessorer, men også betydelig mer rettet inn mot bestemte arbeidsoppgaver som grafikk og lyd.

 

Bruker ikke Cell-prosessorer ganske mye strøm?

Cell tilbyr et svært bra effekt-/ytelse-forhold. Prosessoren utvikler ca 10-20 watt avhengig av utgave (antall nm og klokkefrekvens)

 

Mer interessant info: Toshiba starts sample shipping of SpursEngine

SpursEngine is a co-processor that integrates a hardware codec for Full HD encoding and decoding of MPEG-2 and H.264 streams with four SPEs derived from Cell/B.E. These advanced processing elements offer high performance media streaming capabilities, with a clock frequency of 1.5GHz, while achieving low power consumption range of 10W to 20W.
Lenke til kommentar
Spennende! Lurer på hvilket OS de vil kjøre på den bærbare og TVen.

 

Så vidt meg bekjent finnes det bare noen få OS til Cell: Cell BE, CellMD og Yellow Dog Linux (og avarter av denne).

Veldig spennende dette ja!

 

Jeg vet at blant annet Ubuntu kjører på PS3 (som har Cell-cpu), så det finnes minst en velkjent linuxdistro som kan kjøre på Cell

 

 

Men etter det jeg har fått med meg så har ubuntu veldig dårlig ytelse på cell, og at kun hovedkjernen kan brukes.

Lenke til kommentar

Cell kan nok bli interessant i ulike datamaskiner, men den må bygges om om den skal støtte PC, noe jeg ikke tror de vil gjøre. Kilden omtaler heller ikke "PC" men bærbare datamaskiner som er to forskjellige ting. Det er forøvrig ikke noe problem å kjøre programvare på Cell.

Lenke til kommentar
Spennende! Lurer på hvilket OS de vil kjøre på den bærbare og TVen.

 

Så vidt meg bekjent finnes det bare noen få OS til Cell: Cell BE, CellMD og Yellow Dog Linux (og avarter av denne).

Veldig spennende dette ja!

 

Jeg vet at blant annet Ubuntu kjører på PS3 (som har Cell-cpu), så det finnes minst en velkjent linuxdistro som kan kjøre på Cell

 

 

Men etter det jeg har fått med meg så har ubuntu veldig dårlig ytelse på cell, og at kun hovedkjernen kan brukes.

 

Er ikkje det fordi sony har «blokkert» tilgangen til dei andre kjernen?

Endret av Blackslash
Lenke til kommentar
Hvilken klokkefrekvens vil disse kjøre på?

Spør heller om ytelsen siden antall MHz ikke kan gi noen fornuftig indikasjon på ytelsen når man sammenligner med AMD/Intel-prosessorer.

 

Ytelsen er faktisk ganske god sammenlignet med AMD/Intel-prosessorer, men også betydelig mer rettet inn mot bestemte arbeidsoppgaver som grafikk og lyd.

 

Bruker ikke Cell-prosessorer ganske mye strøm?

Cell tilbyr et svært bra effekt-/ytelse-forhold. Prosessoren utvikler ca 10-20 watt avhengig av utgave (antall nm og klokkefrekvens)

 

Mer interessant info: Toshiba starts sample shipping of SpursEngine

SpursEngine is a co-processor that integrates a hardware codec for Full HD encoding and decoding of MPEG-2 and H.264 streams with four SPEs derived from Cell/B.E. These advanced processing elements offer high performance media streaming capabilities, with a clock frequency of 1.5GHz, while achieving low power consumption range of 10W to 20W.

 

Cellen i ps3 kjører da 3,2 ghz og spurs engine er jo ikke det samme som cell prosessoren, det står jo i artikkelen at spursengine har halvparten så lite spe'er som cell og kjører under halve frekvensen(som den som er i ps3).

Lenke til kommentar
Hvilken klokkefrekvens vil disse kjøre på?

Spør heller om ytelsen siden antall MHz ikke kan gi noen fornuftig indikasjon på ytelsen når man sammenligner med AMD/Intel-prosessorer.

 

Ytelsen er faktisk ganske god sammenlignet med AMD/Intel-prosessorer, men også betydelig mer rettet inn mot bestemte arbeidsoppgaver som grafikk og lyd.

 

SPE sub prosessorene er vel hovedproblemet med den om du skal bruke den til standard ting som linux pcer. Du må ha programmer som nytiggjør seg av de åtte små prosessorene for at den skal bli kraftig. Den yter godt når programmer er skrevet for den, men ikke særlig bra om du rekompilerer X86 kode.

Hørt det var kronglete å porte spill til PS3. Xbox360 bruker også powerpc kjerne men en standard dual eller trippel kjerne løsning, PS3 har kun en powerpc kjerne og du ønsker å bruke de SPE prosessorene mest mulig. Er du lat som EA ignorerer du dem helt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...