Gå til innhold

Brukervennnlig Linux blir bedre


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Når har Linux Mint planlagt å slippe versjon 5.0?

Sannsynlegvis kjem det ingen versjon 5.0. Frå og med versjon 5 brukar dei nemleg ei anna versjonsnummerering, altså 5, 6 og 7 i staden for 5.0, 6.0 og 7.0.

Men bortsett i frå det er eg spent på den nye versjonen; eg har allereie lasta den ned. Kjem sikkert til å prøve den seinare i dag.

Lenke til kommentar
Så det går an å bruke Debian/Ubuntu sin pakkebrønn fremdeles sant?

Mener mint er en modifisert ubuntu, så regner med at mint5 bruker pakkebrønnen til ubuntu 8.04. Er ikke 100% sikker men

 

Ettersom mint er en modifisert versjon av ubuntu, og ubuntu er bygd ut ifra debian, så bruker de alle samme pakkebrønn..

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9018234

Ubuntu - Rundt 3+ GB ISO-fil

 

Mint - 674MB ISO

 

Mint er basert på Ubuntu, men særdeles mye mindre i installasjonsmedia. Går brukerne glipp av enkelte ting og/eller funksjonalitet her?

 

mvh

Lenke til kommentar
Ettersom mint er en modifisert versjon av ubuntu, og ubuntu er bygd ut ifra debian, så bruker de alle samme pakkebrønn..

 

Ubuntu er basert på Debian, ja. Men dei brukar ikkje same pakkebrønn. Dei brukar same pakkeformat, .deb.

Ubuntus pakkebrønn

Debians pakkebrønn

 

Ofte vil du kunne bruke Debian-pakker på Ubuntu og omvendt fordi dei er svært like, men det er ikkje offisielt støtta på nokon av dei. :)

 

-Edit-

 

Mint er basert på Ubuntu, men særdeles mye mindre i installasjonsmedia. Går brukerne glipp av enkelte ting og/eller funksjonalitet her?

 

Nei. Mint tilbyr bare litt mindre programvare på CD-en. Når du koblar deg til internett kan du laste ned all programvara som er på Ubuntu-DVD-en, og meir til. :)

Endret av enixitan
Lenke til kommentar
Når har Linux Mint planlagt å slippe versjon 5.0?

Etter versjon 4 tror jeg, så kommer Mint kun til å utgi en utgave for hver Ubuntu release, derfor blir det kun 4, 5, 6, osv i motsetning til tidligere da det hendte det var flere release mellom Ubuntu sine. Legger til svaret jeg fikk frar atlef i en annen tråd under.

 

Lasta ned og sitter i Mint live-CD nå, liker det jeg ser! Alternative Carbon theme ser utrolig bra og ut også. Ser ikke ut til at det er noe jeg savner fra forrige distro heller ... alt av codecs, dvdavspilling, flash, osv er der fortsatt forhåndsinstallert :)

 

Hørt noe om når final release kommer?

 

De regner med i slutten av måneden, men har ingen fastsatt dato. Dette avhenger litt av hvor mange som tester og rapporterer bugs.

 

Det kommer og en 64bit utgave om ca. en uke om jeg har forstått utgiveren. Noe som er meget gledelig for de av oss som foretrekker dette.

Kjører selv Mint 5.0 i virtualbox akkurat nå, og den ser meget bra ut.

 

atlef.

Lenke til kommentar
Ubuntu - Rundt 3+ GB ISO-fil

 

Mint - 674MB ISO

 

Mint er basert på Ubuntu, men særdeles mye mindre i installasjonsmedia. Går brukerne glipp av enkelte ting og/eller funksjonalitet her?

 

mvh

Du vil nok ikke se Wubi installer som følger med Ubuntu på Mint, og noe programvare er nok ofret. Til gjengjeld har Mint noen egne, som f.eks Envy, i tillegg støtte out-of-the-box på ting man må legge til manuelt i Ubuntu.

Lenke til kommentar
Ubuntu - Rundt 3+ GB ISO-fil

 

Mint - 674MB ISO

 

Mint er basert på Ubuntu, men særdeles mye mindre i installasjonsmedia. Går brukerne glipp av enkelte ting og/eller funksjonalitet her?

 

mvh

Du får da Ubuntu i en ISOfil på rundt 700MB også :hmm:

Forskjellen på den og DVD versjonen er vel at cdversjonen laster ned alle tilleggene, mens DVD-en har de liggende.

Lenke til kommentar

Mange ser på Linux Mint som Ubuntu for late mennesker som ikke gidder og styre med codecs, flash, dvd-støtte, osv. etter installasjon. For mange så stemmer nok dette, men Mint er mye mer enn Ubuntu med diverse codecs forhåndsinstallert. Virker ikke som om det er noe spesielt rettet mot multimedia da den ikke inneholder noe særlig mer programvare av dette enn andre desktop-distroer.

Lenke til kommentar
Mange ser på Linux Mint som Ubuntu for late mennesker som ikke gidder og styre med codecs, flash, dvd-støtte, osv. etter installasjon. For mange så stemmer nok dette, men Mint er mye mer enn Ubuntu med diverse codecs forhåndsinstallert. Virker ikke som om det er noe spesielt rettet mot multimedia da den ikke inneholder noe særlig mer programvare av dette enn andre desktop-distroer.

?

 

Mint inkluderer multimediecodecs, dvd-støtte, flash og annet som ubuntu ikke vil eller kan inkludere som default av forskjellige grunner.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...