Gå til innhold

Olympus E-520


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Fordømt tidlig lansering, ja.

 

Ikke ille, får håpe prisen legger seg på et rimelig nivå.

Absolutt noe for deg, Simon. Da kan du beholde din gamle 400 som reisekamera, og det rettferdiggjør jo sin eksistens på grunn av den annerledes/gamle sensoren, selv om ikke-olympiere kanskje ikke forstår hvorfor. Jeg forstår hvorfor, og det er derfor jeg synes den kunne vært perfekt for deg. Moderne Oly + "klassisk" Oly i samme bag.

Lenke til kommentar

Kanskje jeg likevel burde ha utsatt kjøpet av mitt E-510?

- Nei da. Det har blitt mange flotte bilder i den tiden jeg har brukt det, og flere skal det bli!

Gøy er det likevel å se oppgraderingen og får Olympus dynamikken på plass som i E-3 vil E-520 være et særdeles godt, lett og anvendelig reportasje- og ekspedisjons kamera.

Det neste på min personlige ønskeliste vil være en oppgradering av E-330...

Lenke til kommentar

Fint dette her. Bedre bildekvalitet er alltid velkomment. Men når skal Oly lage en entusiastmodell med skikkelig søker? Jeg merker at E-3-hungeren blir stadig sterkere. Men 18000 for E-3 + 12-60 er rett og slett altfor mye penger. Med 14-54 blir det litt mindre ille, da. Men det er et stort hull mellom E-520 og E-3, E-3 koster jo over dobbelt så mye!

Lenke til kommentar

Kult!

 

Prisen på E-510 er jo latterlig lav nå... E-520 kommer til å ligge litt over, men alikevel, så er dette mye kamera for penga!

 

Skjønner jpsalvesen's behov for større søker; Jeg har nylig levert inn mitt E-3 til rep pga en av lamellene i søkeren nektet å trekke seg bort fra søkeren etter bruk av live preview og et litt over middels "dunk" i siden...., så nå er det tilbake til E-500 .. og selv med 1,2x forstørrer forran søkeren er det jo bare trist i forhold til E-3. Regner med at E-510 og 520 er mye bedre og raskere enn E-500, så det er nok ikke dumme kameraer..., men søkeren savnes...

Lenke til kommentar
men søkeren savnes...

 

Sliter litt med det samme syndromet. Egentlig ville jeg hatt en værtett e-520 eller deromkring, men etter at e-3 en har vært brukt en stund så blir det å dra på den uansett hvor fint været er. 510'en er direkte snippelig søkermessig (med 1.2x) i forhold, og blir derfor igjen hjemme, og e-1 lider også litt av det samme.

 

Får håpe det er noe i ryktene om at e-3 ble laget større enn nødvendig for å få litt mer "pondus", og at det er mulig å lage en mindre greie med værtetting og (tilnærmet) samme søker.

 

M.v.h.

 

Goffen

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Fordømt tidlig lansering, ja.

 

Ikke ille, får håpe prisen legger seg på et rimelig nivå.

Absolutt noe for deg, Simon. Da kan du beholde din gamle 400 som reisekamera, og det rettferdiggjør jo sin eksistens på grunn av den annerledes/gamle sensoren, selv om ikke-olympiere kanskje ikke forstår hvorfor. Jeg forstår hvorfor, og det er derfor jeg synes den kunne vært perfekt for deg. Moderne Oly + "klassisk" Oly i samme bag.

Hihi.

 

Vel, E-520 lover bra, spesielt det jeg har sett av bildeprøver fra E-420 virker lovende, detaljgjengivelsen ved ISO1600 er slett ikke ille. Natteksponeringer på ISO1600 frarådes, men på lengre eksponeringer er det jo uansett sjelden man går over ISO100. :)

 

For min del er dette et tveegget sverd. På den ene siden fristes jeg. Det er rimelig, gir ypperlig bildekvalitet, og det har en finfin bildestabilisator.

 

MEN. Det er ikke værtettet, det har ikke E-3s søker, ei heller E-3s AF eller E-3s batterigrep. Jeg trenger rett og slett de tingene. Men E-400 forlater ikke min samling - noensinne. Det er mitt første dSLR, og det vil stå på samme hylle som min fars OM-2 når jeg forteller barnebarna om tiden da digitale speilreflekser i budsjettklasse ikke klarte brukbare bilder på ISO6400. :) Og om den tiden da man benyttet noe som het "film".

 

E-400 er et fantastisk kamera til portretter, forøvrig. Kodak-sensoren er nydelig når det kommer til fargegjengivelse, gotta love it.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...