Gå til innhold

Test: Ubuntu 8.04 LTS


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Takk for en fin test og "promotering". Det er fint at det er aktive skribenter som dekker Linux her også.

 

Jeg må si meg enig i at det kan virke som om lite er forandret fra hver utgave. Antakelig vil en finne mer ved å grave litt dypere. Men jeg liker det godt slik som det er jeg, og har ikke de store ønskene til nye funksjoner/porgrammer/etc. for øyeblikket.

Lenke til kommentar

Testa forskjellige linux distoer når jeg skulle sette opp linux på min bærbare her for en ukes tid siden. Testa Ubuntu, Linux Mint og Mandriva..

Som uerfaren Linuxbruker, så falt valget på Linux mint som fremstod mye bedre enn de to andre. Mandriva var den forrige distroen jeg prøvde, og bruke i noen uker (noen måneder siden, bruke da ikke Spring versjonen).

 

Opplever selv Linux mint som mye penere, og lettere å konvertere til fra Windows enn det Ubuntu er.

Lenke til kommentar

Takk for en flott test! Kan si meg ganske enig i mye, spesielt delen med utseende som skulle vært forandret for lenge siden... heldigvis er jo dette mulig å fikse ved hjelp av skins o.l.

 

Sitter selv med ubuntu 8.04, men vurderer å dual boote med en annen distro for å teste ut kde. Må liksom finne ut hva jeg liker best. Ellers har jeg beklageligvis opplevd endel lock-ups med Ubuntu 8.04 og har fått følelsen av at dette ikke bare gjelder meg. Men dette er vel noe man må forvente når en ny versjon skal presses ut hver 6. måned.

Lenke til kommentar

Er selv en nybegynner når det gjelder linux og

ubuntu 8.0.4 er den distroen som har tiltrukket meg.

Bruker nå ubuntu 8.0.4 på laptop og installerer as we speak Ubuntu 8.0.4

på den stasjonere med wubi forsiden av vista..

 

Ubuntu we love you :love:

 

Men ubuntu eller linux i seg selv vil aldri erstatte windows plattformen når det gjelder spilling..

er jo som regel mye knoting for å få det til og det er ikke så stabilt.

Lenke til kommentar

Har lekt litt med Mandriva på skolens linux-kurs (bare for min klasse :D) og må si jeg liker den veldig godt, og har Ubuntu Gutsy Gibbon på VMware på laptop'en. En annen distro jeg prøvde på kurset helt i sarten var Ultimate Edition, som er basert på Ubuntu. Krever riktignok DVD siden ISO'et er på 1.5GB, men skiller seg meget fra Ubuntu på det visuelle og kommer med masse ekstra, hvilket tilsier størrelsen. Har til og med eget Fiefox-ikon :!:

 

Måtte kjøre Mandriva på skolen da den lille tullemaskinen fra kjelleren ikke hadde DVD-drev....Men skulle sett en test av Ultimate: http://ultimateedition.info/

 

Forresten, hvor får man tak i Tux-dukker? MÅ HA DET! BARE MÅ HA DET!!!

Lenke til kommentar

Fin test. :) Kjører Ubuntu 8.04 på heltid selv og er veldig fornøyd. Det eneste jeg sliter med er Firefox. Nettleseren som fulgte med fryser veldig ofte. Den har også en lei tendens til å plutselig bli avsluttet av seg selv. Kjører nå Firefox 2 og den er litt mer stabil, men låser seg kanskje 1-2 ganger om dagen.

 

Håper på en Fedora 9 test i nær framtid. Det kommer jo ut i overmorgen. :)

Lenke til kommentar
Vi har Ubuntu i stua hjemme, men jeg ble meget skuffa da jeg merket den ikke kjørte Shockwave, noe som gjør den veldig lite "populær" for lillebrødrene mine..

 

Har store flash problemer også...

Lyd som forsvinner, svart bilde. Flash program som restarter seg omat og omat.

Finner heller ikke Flash i synapic for reinstall.

Lenke til kommentar
Opplever selv Linux mint som mye penere, og lettere å konvertere til fra Windows enn det Ubuntu er.
Jeg opplever Mint som intet annet en et Ubuntu-skin. Mint-menu kan du skaffe i Ubuntus pakekbrønner, og Bianca-skinet er ikke stort å skryte av. Det hender til og med at ubuntu-ikonet popper opp istedenfor Mint-ikonet i menyer og slikens. Etter å ha sett Mr. Heggelund Hansens foredrag på TG forsto jeg det sånn at Mint hadde mer propetier(leif?) programvare installert, men etter å ha gått igjennom Mintmenu er den eneste forskjellen jeg kan se at Thunderbird er installert i steden for Evolution.

 

De samme feilene som Ubuntu 7.10 er også tilstede i Mint. Alsa må kompileres på nytt for at lyd-kortet i den bærbare skal starte(noe det er litt vanskelig å finne ut av for en nybegynner som meg), og har en like fæl tendens til å henge seg titt og ofte. Ikke like brukervennlig som alle vil ha det till med andre ord.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...