Gå til innhold

Nettverkslagring for de fleste


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg lurer på hvordan overføringshastigheten er, jeg hadde en NAS enhet for en tid tilbake hvor man koblet til usb disker, og den var jæ....g treg og jeg brukte den 1 dag før den ble fjerna. Så siden denne har gigabit lan bør hastigheten være akseltabel. Men skulle gjerne sett en test av denne.

Lenke til kommentar
Jeg lurer på hvordan overføringshastigheten er, jeg hadde en NAS enhet for en tid tilbake hvor man koblet til usb disker, og den var jæ....g treg og jeg brukte den 1 dag før den ble fjerna. Så siden denne har gigabit lan bør hastigheten være akseltabel. Men skulle gjerne sett en test av denne.

 

Jeg har vært borti flere NAS med 1 gigabit nett, som allikeevel yter dårlig, 10-15MB har hittil ikke vært uvanlig ytelse i raid, så det blir interessant å se hvordan denne klarer seg.

 

AtW

Lenke til kommentar

En ting jeg lurer på om sånne hjemme-NAS har støtte for, er WOL. Synes det hadde vært kjekt, både med tanke på strømforbruk og varmeutvikling i boden (som er der jeg helst skulle hatt noe sånt stående.) Noen som vet om dette er implementert på noen NAS i det hele tatt?

Lenke til kommentar
Jeg lurer på hvordan overføringshastigheten er, jeg hadde en NAS enhet for en tid tilbake hvor man koblet til usb disker, og den var jæ....g treg og jeg brukte den 1 dag før den ble fjerna. Så siden denne har gigabit lan bør hastigheten være akseltabel. Men skulle gjerne sett en test av denne.

 

Jeg har vært borti flere NAS med 1 gigabit nett, som allikeevel yter dårlig, 10-15MB har hittil ikke vært uvanlig ytelse i raid, så det blir interessant å se hvordan denne klarer seg.

 

AtW

 

Har selv en Mybook World Edition med gigabit ethernetinterface, og jeg tror du skal leite lenge etter noe som er så tregt.. Utnytter ikke halve 100mbit'en. (Dog den kjører ikke noe raidoppsett, men er treg pga treg chipset/maskineri)

Er ikke lenge før jeg napper ut disken og mekker meg en egen liten NAS vha mini-itx hovedkort.

Endret av 4-Dante
Lenke til kommentar
NAS vil aldri kunne sammenligne seg med en USB 2.0/Firewire disk. Om ikke lenge regner jeg med at SNB tester denne og legger ut resultatene her: http://www.smallnetbuilder.com/component/o...nas/Itemid,190/

 

Såh.... "aldri" er et ord man gjerne bør bruke like sparsomt som "alltid".

Nå har NAS gjerne litt andre bruksområder enn en lokalt tilknyttet disk, men hva angår rå båndbredde kan NAS utmerket godt kjøre over USB 2.0, gitt riktig NAS-hardware. Latency vil gjerne fortsatt være klart i favør av en lokal disk. (Har ikke målt latency selv.)

 

Jeg ser ellers frem til å teste min D-Link DNS-323 med firmware 1.05 snart. Dingsen støtter GbE, og fra 1.05 også med jumboframes. (Og bittorrent. Med mere.)

http://forum.dsmg600.info/viewtopic.php?id=1974&p=3

Lurer på throughput med ny firmware og et ordentlig OS i andre enden... Jeg liker dingsen veldig godt, og har ingen problemer med å anbefale den på det varmeste.

 

Se ellers denne linken:

http://www.smallnetbuilder.com/component/o...d,190/chart,18/

 

 

Dag B

Lenke til kommentar

Flere som er lite fornøyd med sine NAS'er altså? Jeg har en netgear sc101, og DEN er garantert den treigeste av alle :p I tillegg så kjører den via noe proprietære greier som kun finnes for windows. Vil ikke kalle det for NAS engang. Elendig overføringshastighet, må installere klient på hver maskin som skal ha tilgang (eventuelt installere klient på èn maskin og share videre fra den, jeg gjør dette via winxp på virtualbox på en ubuntupc, mongo opplegg..), hver gang jeg skal gjøre noe på pcen må diskene spinne opp før det skjer noe, mongo filsystem på diskene slik at hvis noe skjærer seg så er dataene fortapt omtrent. Ikke noe å satse på altså. Jeg har planer om å bare ta ut igjen diskene fra boksen og putte de i noe annet. Kanskje jeg klarer å få prakket søppelet på noe andre. Det ser jo fint ut i produktbeskrivelsen :) Noen som vil kjøpe?

 

Jeg tror jeg skal holde meg til bortgjemt pc fremfor sånne NAS-bokser fremover. Eneste grunnen til å kjøpe en sånn boks må være voldsomme plasseringsproblemer. Et skap, bod, kott, kjeller, loft, garasje osv passer fint som "serverrom" :p

Lenke til kommentar
Flere som er lite fornøyd med sine NAS'er altså? Jeg har en netgear sc101, og DEN er garantert den treigeste av alle :p I tillegg så kjører den via noe proprietære greier som kun finnes for windows. Vil ikke kalle det for NAS engang. Elendig overføringshastighet, må installere klient på hver maskin som skal ha tilgang (eventuelt installere klient på èn maskin og share videre fra den, jeg gjør dette via winxp på virtualbox på en ubuntupc, mongo opplegg..), hver gang jeg skal gjøre noe på pcen må diskene spinne opp før det skjer noe, mongo filsystem på diskene slik at hvis noe skjærer seg så er dataene fortapt omtrent. Ikke noe å satse på altså. Jeg har planer om å bare ta ut igjen diskene fra boksen og putte de i noe annet. Kanskje jeg klarer å få prakket søppelet på noe andre. Det ser jo fint ut i produktbeskrivelsen :) Noen som vil kjøpe?

 

Jeg tror jeg skal holde meg til bortgjemt pc fremfor sånne NAS-bokser fremover. Eneste grunnen til å kjøpe en sånn boks må være voldsomme plasseringsproblemer. Et skap, bod, kott, kjeller, loft, garasje osv passer fint som "serverrom" :p

 

Nevnte som sagt farta til Mybook'en lengere oppe, og jeg måtte få installert SSH for så å få aktivert NFS'en. (Den kjører en liten tux). Også der var det noe spesielt programvare jeg måtte installere for å gjøre den første konfigureringen.. *snøfte på sjaiten*

 

Er ikke langt unna å enten oppgradere min egen "bredbåndsrouter" som er en mini-itx (2 ethernetporter + spinpoint harddisk) med en litt nyere hovedkort + større harddisk, eller en ny liten vifteløs maskin.. Spesielt nå som mybook'en fylles opp.

Endret av 4-Dante
Lenke til kommentar
Såh.... "aldri" er et ord man gjerne bør bruke like sparsomt som "alltid".

Nå har NAS gjerne litt andre bruksområder enn en lokalt tilknyttet disk, men hva angår rå båndbredde kan NAS utmerket godt kjøre over USB 2.0, gitt riktig NAS-hardware. Latency vil gjerne fortsatt være klart i favør av en lokal disk. (Har ikke målt latency selv.)

 

Jeg ser ellers frem til å teste min D-Link DNS-323 med firmware 1.05 snart. Dingsen støtter GbE, og fra 1.05 også med jumboframes. (Og bittorrent. Med mere.)

http://forum.dsmg600.info/viewtopic.php?id=1974&p=3

Lurer på throughput med ny firmware og et ordentlig OS i andre enden... Jeg liker dingsen veldig godt, og har ingen problemer med å anbefale den på det varmeste.

 

Se ellers denne linken:

http://www.smallnetbuilder.com/component/o...d,190/chart,18/

 

Aldri og alltid passer meget godt i denne sammenhengen...

 

Jeg hatt en N5200 med både 4k/8k jumboframes i RAID 5 hjemme til test. Performance på den var meget svak, så svak at jeg sendte dritten tilbake. Komplett tok den imot uten å blunke (flere som har klagd tro?)

 

I etterkant har jeg kjøpt inn en HP 380 maskin med hardware RAID og det er først nå man opplever performance som er akseptabelt (dog i RAID6).

 

En NAS boks skal kun kjøres via nettverk men kan ha USB støtte, der av navnet Network Area Storage. Den har i teorien 1000Mbit/s tilgjenglig båndbredde på gigabit nettverk.

Pga forsinkelser i flere ledd, harddisk, nic NAS, switch (backbone last, båndbredde og gen. cpukraft), nic mottaker og harddisk vil NAS aldri kunne måle seg med en USB 2.0/Firewire disk.

USB 2.0 har en 480Mbit/s bus nesten rett inn på PCI-bussen (eller Firewire som faktisk kan være transparent på hele 400 eller 800Mbit/s).

 

D-Link DNS-323 er sikkert en OK NAS, men et NAS på under 5 disker anseer jeg som totalt uinteressant.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...