Gå til innhold

Test: Acer P243W


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

En annen ting å passe seg for er kvaliteten på Acer skjermer.

 

Hadde en Acer 20" for 2 år siden som jeg måtte bytte fordi alt hakket rett og slett.. erstatningsskjermen har "striper" som likner på interlacing, men har ikke orket bytte.

 

For ikke altfor lenge siden bestilte jeg en Acer AL2423W... Den klarte ikke motta DVI signal i max oppløsningen fra noen av skjermkortene mine. Det klarte heller ikke erstatningsskjermen(!!), og ifølge flere på nett så er det vanlig. Så venter på å få byttet en tredje gang...

Lenke til kommentar

Flott at dere sier fra når noe ikke fungerer, dårlig innsynsvinkel kan jo være ganske ødeleggende for bruk til bildebehandling.

 

Men jeg har noen spørsmål til testen.

 

1. På side 4 står det "Katodene skinner ikke gjennom". Trodde dette var en LCD-skjerm og de har vel ikke katoder, i hvertfall ikke som kan skinne gjennom skjermen?

 

2. Er litt interessert i metoden dere bruker for test av bildekvalitet. Du skriver at skjermen kalibreres, men hva slags utstyr brukes til kalibreringen?

 

3Du skriver også at den ikke støtter sRBG, hvordan måler dere det? Bruker dere Gamut plot så hadde det vært interessant om dere kunne publisere disse også slik vi kunne se hvor bra/dårlig det er.

Endret av se#
Lenke til kommentar
Flott at dere sier fra når noe ikke fungerer, dårlig innsynsvinkel kan jo være ganske ødeleggende for bruk til bildebehandling.

 

Men jeg har noen spørsmål til testen.

 

1. På side 4 står det "Katodene skinner ikke gjennom". Trodde dette var en LCD-skjerm og de har vel ikke katoder, i hvertfall ikke som kan skinne gjennom skjermen?

 

2. Er litt interessert i metoden dere bruker for test av bildekvalitet. Du skriver at skjermen kalibreres, men hva slags utstyr brukes til kalibreringen?

 

3Du skriver også at den ikke støtter sRBG, hvordan måler dere det? Bruker dere Gamut plot så hadde det vært interessant om dere kunne publisere disse også slik vi kunne se hvor bra/dårlig det er.

1. LCD benytter seg av en filtrerende matrise og et baklys som filtreres. Lysskilden en som regel katoder. Her varierer det fra så lite som tre katoder til hele ni.

 

2. Med bildekvalitet regner jeg med at du mener fargerenhet. Her er vi så analoge at vi sammenligner mot fargekort. Det er ikke høypresist, men vesentlig mer effektivt enn digitalt måleutstyr da vi tester skjermer i et reelt miljø, ikke på en lab.

 

3. sRGB er et fargerom som benyttes til å samkalibrere ulike enheter. Støtte for sRGB implementeres ved å kalibrere en skjerm digitalt hos produsenten, for så å lagre dette som en fargeprofil.

Lenke til kommentar

Ok. Har dere ikke testet nok design-fjasete TN-panel skjermer? Hva med noen seriøse skjermer med IPS-paneler etc.? Etter min mening er markadet overfodet av billige TN skjermer, der produsentene håper på å få en naiv PC-noob på kroken.

Lenke til kommentar

Disse problemene (særlige dårlig innsynsvinkel) finnes mer eller mindre på alle 24" som bruker TN-panel. TN-panelen fungerer greit på 22", men 24" blir for mye for den dårlige innsynsvinkel. Du trenger ikke å beveger hodet mye, før begrensningen i synsviklen kikker inn og fører til dårlig bildekvalitet.

 

Jeg kjøpt en Samsung 245B, og i løpe av de 25 dagene jeg hadde den, brukte jeg alle knepene for å få strying på farge og bildekvaliteten, men jeg endte opp med å lever den tilbake. Det var rett og slett elendig.

 

Jeg brukte en god del tid for å finne en annen 24", og det finnes mange rundt 4000 kroner, men disse bruker TN-panel. Du må betale nesten det doublte for S-PVA eller S-IPS paneler, derfor endte jeg opp med å kjøpe en 22" Asus VW22U, fordi den var veldig biliig og jeg vil bruke dette intil prisene på S_PVA 24" faller til overkommelige priser. Denne nye 22" er basert på TN-panel også, men siden den er litt mindrem, har den mye bedre bildekvalitet.

 

Men jeg savner den gode palssen jeg hadde på 24" og håper at prisene faller snart. Jeg har en mistanke at prisene er kuntig holt høye og kommer til å falle snart. Er det rimlige å forvente at prisen på S-PVA og S-IPS vil falle i løpe av sommeren?

Lenke til kommentar
sRGB

Hva sa, liten forbokstav i iPod, sa du?

 

Half-life 2
Stor forbokstav er normen vi ønsker å følge. Vi har ikke noe ønske om å omformatere navn til det ugjenkjennelige. Store bokstaver i flere ledd tillates også. Altså: Ipod, Ringenes Herre Sony Ericsson, Half-Life (som i Tor, Frank Vidar, Jens-Arne) dersom dette er naturlig. Dette gjør vi for å gjøre det enklere å skille ut navn i teksten.

Konsensus = full forvirring! :thumbup:

Lenke til kommentar
Disse problemene (særlige dårlig innsynsvinkel) finnes mer eller mindre på alle 24" som bruker TN-panel. TN-panelen fungerer greit på 22", men 24" blir for mye for den dårlige innsynsvinkel. Du trenger ikke å beveger hodet mye, før begrensningen i synsviklen kikker inn og fører til dårlig bildekvalitet.

 

Jeg kjøpt en Samsung 245B, og i løpe av de 25 dagene jeg hadde den, brukte jeg alle knepene for å få strying på farge og bildekvaliteten, men jeg endte opp med å lever den tilbake. Det var rett og slett elendig.

 

Jeg brukte en god del tid for å finne en annen 24", og det finnes mange rundt 4000 kroner, men disse bruker TN-panel. Du må betale nesten det doublte for S-PVA eller S-IPS paneler, derfor endte jeg opp med å kjøpe en 22" Asus VW22U, fordi den var veldig biliig og jeg vil bruke dette intil prisene på S_PVA 24" faller til overkommelige priser. Denne nye 22" er basert på TN-panel også, men siden den er litt mindrem, har den mye bedre bildekvalitet.

 

Men jeg savner den gode palssen jeg hadde på 24" og håper at prisene faller snart. Jeg har en mistanke at prisene er kuntig holt høye og kommer til å falle snart. Er det rimlige å forvente at prisen på S-PVA og S-IPS vil falle i løpe av sommeren?

 

Jeg skjønner ikke at noen kan påstå at TN panel er så mye bedre på 22 enn 24. Selv har jeg brukt en Acer 22 med TN panel i 1 1/2 år og det må være den absolutt dårligste LCD skjermen som er laget. Hvis 24 er enda verre så kan den ikke brukes til noe som helst!

Endret av Spartan
Lenke til kommentar
sRGB

Hva sa, liten forbokstav i iPod, sa du?

 

Half-life 2
Stor forbokstav er normen vi ønsker å følge. Vi har ikke noe ønske om å omformatere navn til det ugjenkjennelige. Store bokstaver i flere ledd tillates også. Altså: Ipod, Ringenes Herre Sony Ericsson, Half-Life (som i Tor, Frank Vidar, Jens-Arne) dersom dette er naturlig. Dette gjør vi for å gjøre det enklere å skille ut navn i teksten.

Konsensus = full forvirring! :thumbup:

 

QFT

 

Jeg brukte en god del tid for å finne en annen 24", og det finnes mange rundt 4000 kroner, men disse bruker TN-panel. Du må betale nesten det doublte for S-PVA eller S-IPS paneler, derfor endte jeg opp med å kjøpe en 22" Asus VW22U, fordi den var veldig biliig og jeg vil bruke dette intil prisene på S_PVA 24" faller til overkommelige priser. Denne nye 22" er basert på TN-panel også, men siden den er litt mindrem, har den mye bedre bildekvalitet.

 

Eizo har 22/24" med S-PVA til ~4k-5,5k.

Lenke til kommentar
Disse problemene (særlige dårlig innsynsvinkel) finnes mer eller mindre på alle 24" som bruker TN-panel. TN-panelen fungerer greit på 22", men 24" blir for mye for den dårlige innsynsvinkel. Du trenger ikke å beveger hodet mye, før begrensningen i synsviklen kikker inn og fører til dårlig bildekvalitet.
Nå synes jeg ikke du skal skjære alle paneler over en kam. Det finnes betraktelig bedre TN-paneler med bedre innsynsvinkel enn P243w. Samtidig gir jeg deg rett i at TN kunne holdt seg til størrelser under 24 tommer. Den dagen det kommer noe større enn 24 tommer som er TN-basert bør de ha ha en mirakelkur på lager for å takle innsynsvinkel. Hvis ikke stør jeg først i testkøen for å slakte :)

 

 

[...]
Du har fått svar i tråden som faktisk omhandler denne problemstillingen. Det holder sikkert å ta det opp ett sted, eller til og med sende meg en PM dersom du mener jeg har skrevet feil :)

 

Jeg skjønner ikke at noen kan påstå at TN panel er så mye bedre på 22 enn 24. Selv har jeg brukt en Acer 22 med TN panel i 1 1/2 år og det må være den absolutt dårligste LCD skjermen som er laget. Hvis 24 er enda verre så kan den ikke brukes til noe som helst!
Det er en vesentlig forskjell i størrelsen på 22- og 24-tommere. Dette medfører en ganske markant økning i innsynsvinkelen ytterst mot kantene. På 22-tommere vil et godt TN-panel gjøre det vesentlig bedre enn på 24-tommere.
Lenke til kommentar

Godt mulig at S-PVA skjermer er holdt kunstig høyt i pris, men så har det vel ikke akkurat vært storsalg av slike skjermer heller. Det er litt med tilbud og etterspørsel igjen. Altså ikke nok etterspørsel (som ender i et salg). Selger de mindre antall må stykkprisen være høyere for at de skal tjene godt nok.

 

Vi vil helst bruke så lite penger som mulig og da kan vi godt kompromittere litt.

 

Jeg har en 19 tommer nå, men gidder ikke kaste bort tid på å kjøpe en billig 24 tommer nå selv om det frister aldri så mye. Skal vente til jeg får skaffet meg en skikkelig 24 tommer til en overkommelig pris. Den som venter lenge, venter på noe godt.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

LOL jeg tar ikke testene som hardware gjør helt seriøst søk på Acer P243 Review så for dere opp andre tester av denna skjermen se her.

 

http://www.overclockersclub.com/reviews/acer_p243w_24/9.htm :new_woot:

 

Og les gjennom alle de 300 sidene review på folk som har denna skjermen

 

http://www.newegg.com/Product/ProductRevie...N82E16824009125 :new_woot:

 

Dette er den beste 24 tommeren på salg nå. BenQ 2400W er sikkert ikke dårlig, men 5ms - 2ms og 1000 - 3000 contrast er som er forskjell og hvis du er gamer er det ingen tvil selv om skjermen koster 400-500 kr mere.

 

Har aldri tatt testene av hardware noe seriøst. Et produkt får dårlig kritikk her mens andre tester rundt i verden får bra logisk :tease:

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Noen har tydligvis ikke hørt om annet enn det elkjøp ansatte sier. Masse høye tall, og dette er bra altså 2 ms er værsting o.s.v :D

 

0-5 input lag <3 best gaming results gi F'en om det er 2-5-6 eller 12 ms i spesifikasjonene. Det har lite og si altså hvis ikke inputlaggen er stabil :)

Fps spilling i høy klasse foregår fortsatt på Hi-end CRT FlatScreen. De fleste venter til teknologien blir bedre, men da mener jeg at de som har hatt LCD blir et hakk vassere for de er vant med bildebehandlingen :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...