Robocoop skrev 13/05-2008 : 21:55:
Simen1 skrev 13/05-2008 : 21:45:
Det er en lav pris å betale for at Norge skal tjene vanvittig mye. Penger som drysser gjennom statsbudsjettet og ned på hver enkelt av oss på en eller annen måte.
Ser man litt dypere på det enn bare til bunnen av lommeboka så er vi alle økonomiske vinnere oppi dette. Gratulerer Norge, inkludert meg selv

Det gjør oss til en sedat Kuwaitøkonomi.... Synes ikke det er noe positivt. Hva gjør vi nå oljeproduksjonen bli lav? Regner vi med at de internasjonale selskapene som oljefondet består av skal innfri sine forpliktelser og betale ut store verdier til oss? Selv etter Peak-Oil.....? Hvem vet hva USA og G8 finner på da.
"Norway are hereby required to sell a certain amount of its oil at a discount price, later to be determined by the Security council....."
Doh!!!
Kuwaitøkonomi = Økonomi der oljepenger brukes til å importere alt utenifra , mens fremmedarbeidere utfører det meste av arbeidet. Ingen valutainntekter utenom olje.
Det er akkurat det.
jeg fant igjen et NAF blad her. Det står i 1978 tjente en håndtverker 35 kroner timen, da kostet bensinen 2,8 kroner per liter. Nå tjener en håndtverker gjerne 200 kroner i timen, iallefall 150. Med 200 kroner skulle bensinen nå koste 16 kroner for å matche det. Men så kommer det med at nå finnes det biler som bare bruker halvparten i forbruk.
Så egentlig skulle dieselen kostet 32 kroner liter før vi matchet 1978, det er og sikkert flere avgifter på drivstoffet nå, tar jeg med det så blir forskjellen enda større, altså er vi langt unna noen topp, og 1978 var slett ikke toppen, det var enda dyrere i 1980. Så det er ikke dyrt. Og det må koste 32 kroner literen eller mer for å matche 1978 i forhold til inntekt for oss.
Problemet med økonomien i Norge, er at nesten alle jobber men nesten ingen gjør noe fornuftig:) Jeg har en følelse av at det kommer en slags smell, kanskje et slags krakk i Kina som river ned oljeprisen. Men det er ingen garanti for det. Økonomien i endel vestlige land begynner å ligne mer og mer på bananrepublikker. En bananrepublikk kjennetegnes av høy inflasjon, ghettoer, overklasse, stor forskjell på folk og mye politi i gatene for å holde orden.
Jeg ser muligheten til at Norges Bank nå hever renta en eller to ganger til, og så ser de at hensynet til å holde økonomien i gang er viktigere enn å ha inflasjon på 2,5 %. Stagflasjon kommer det da. Da nytter det ikke lenger å måle avkastning på aksjer i forhold til penger i banken. Da må alt måles i forhold til gull.