Gå til innhold

10 land uten Edge får Iphone


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Om Vodafone har fått salgsretten eksklusivt opplyser ikke operatøren noe om, og vi må trolig vente til en eventuell lansering før de eksakte detaljene kommer på bordet.

Ikke i Italia, der vil den også bli tilbudt av Telecom Italia

 

Ser ut som Apple har lært at folk vil ha fler enn en operatør å velge mellom.

Endret av eisa01
Lenke til kommentar
Så da må de benytte GRPS nettet da.. Det er jo litt kjipt, men nå kommer jo snart 3G versjonen (forhåpentligvis) og da er det ikke vits å kjøpe Edge iPhone nå.

 

Øøøø... Hvordan klarte du å _ikke_ lese mellom linjene da? iPhone er jo udugelig med kun GPRS. Så dette fastslår jo bortimot at 3G iPhone er på vei.

 

-C-

Lenke til kommentar
Øøøø... Hvordan klarte du å _ikke_ lese mellom linjene da? iPhone er jo udugelig med kun GPRS. Så dette fastslår jo bortimot at 3G iPhone er på vei.

 

-C-

Alt tyder vel på at iPhone med 3G er på vei, men det at den lanseres i land uten EDGE betyr egentlig ingenting. Såvidt meg bekjent, er det vel bare en patch eller to som behøves på serverne for å gi et nettverk EDGE-støtte.

 

Altså er det først og fremst viljen for å gi EDGE-støtte som mangler. Ikke ulikt hvordan det var her til lands hvor det drøyde lenge før både Telenor og Netcom fikk ut fingeren.

Lenke til kommentar
Øøøø... Hvordan klarte du å _ikke_ lese mellom linjene da? iPhone er jo udugelig med kun GPRS. Så dette fastslår jo bortimot at 3G iPhone er på vei.

 

-C-

Alt tyder vel på at iPhone med 3G er på vei, men det at den lanseres i land uten EDGE betyr egentlig ingenting. Såvidt meg bekjent, er det vel bare en patch eller to som behøves på serverne for å gi et nettverk EDGE-støtte.

 

Altså er det først og fremst viljen for å gi EDGE-støtte som mangler. Ikke ulikt hvordan det var her til lands hvor det drøyde lenge før både Telenor og Netcom fikk ut fingeren.

 

Bare en patch ^^ Den var fin.. Du har vell ikke tenkt på at nettverket bak som skal ta den større belastningen(som garantert var gammel og underdimensjonert) måtte betydlig oppgraderes over hele linjen før de kunne lansere? Må tenke på at før EDGE/3G tiden så var databruken veldig veldig lav. Den er mye høyere idag, bare tenk på mobilt bredbånd, EDGE og 3G telefoner.. Ser enn del flere av de idag enn det du gjorde før det ble lansert nett før det? Så databruken er nok betraktlig høyere idag enn det nettet kunne tålt med "bare en patch"

Endret av Litek89
Lenke til kommentar
Vodafone lanserer Iphone i 10 land. Men samtlige av nettene har kun 3G.

Ehh, det var da voldsomt til dramatisk ingress. Nekter å tro disse tiltenkte nettene kun støtter 3G! Til det ville alt for mange mobiler blitt eksludert. Mulig at EDGE ikke er på plass, men GPRS er selvfølgelig der.

 

Til nå har Iphone kun blitt lansert i nettverk med Edge ettersom telefonen kun har dette og ikke 3G
Nei, iPhone/Iphone har ikke kun EDGE. Uff.. Jeg forstår jo hva dere mener, men for utenforstående virker denne artikkelen som om telefonen/Vodaphone har gjort tiårets tabbe.

 

Det er lov å dempe krisehysteriet bittelitt, amobil! Håper på en opplysende artikkel neste gang, i stedet for en forvirrende ;)

Lenke til kommentar
Bare en patch ^^ Den var fin.. Du har vell ikke tenkt på at nettverket bak som skal ta den større belastningen(som garantert var gammel og underdimensjonert) måtte betydlig oppgraderes over hele linjen før de kunne lansere? Må tenke på at før EDGE/3G tiden så var databruken veldig veldig lav. Den er mye høyere idag, bare tenk på mobilt bredbånd, EDGE og 3G telefoner.. Ser enn del flere av de idag enn det du gjorde før det ble lansert nett før det? Så databruken er nok betraktlig høyere idag enn det nettet kunne tålt med "bare en patch"

 

Greit, "bare en patch" var å sette det på spissen. Men det er nok likevel en del sannhet i det. EDGE ble i sin tid betraktet som et økonomialternativ til 3G. EDGE benytter seg av GSM-nettets infrastruktur som allerede er på plass. Artikkelen jeg kommenterte tok også utgangspunkt i at Vodafone pr i dag har GSM- og 3G-nett side ved side. Da er det vel nærliggende å tro at basestasjoner også står i nærheten av hverandre? Isåfall skal det å aktivere EDGE faktisk være en smal sak.

 

At databruken har økt er en en selvfølge. Jeg oppdager selv at datatrafikken har økt såpass mye at EDGE ofte er raskere enn 3G pga mindre pågang. Hvilket bare er et argument for at Vodafone skal aktivere EDGE for å minske belastningen på 3G-nettet.

 

Nå skal det sies at jeg ikke er noen ekspert på området (noe sier meg at du ikke er det heller), men det jeg har av informasjon kommer fra pålitelige kilder fra 4-5 år tilbake. Altså lenge før norske operatører fikk ut fingeren og oppgraderte sitt nett. Da andre operatører gjorde det. Server-side. Uten at det ga de store utgifter.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...