Gå til innhold

Bulldozer skal redde AMD


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Håper det blir fart på AMD igjen nå snart ja. Likte athlon\athlon 64 osv kjempegodt, men da core duo inntok markedet byttet jeg beite.

 

Du mener Core 2 :p

 

 

 

Håper AMD klarer å dra seg opp av søla.

 

Hater tanken på at Intel kan bli den eneste "seriøse" aktøren på x86 berget.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Denne artikkelen sier jo nesten ingenting, det eneste som går fram her er at K11 ikke bygger på A64 arkitekturen.

 

Forøvrig er det jo en selvfølge AMD må ha tiltro til sitt neste produkt, la oss håpe at de ikke blir altfor seine med å få denne ut (2011 er leeeenge til). Kan jo håpe de får til ting på GPU fronten sånn at de slipper å nedbemanne noe særlig.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC
hater dagens tanke med at intel sitter med "nesten" monopol, vertfall hos mange leverandører.

 

Ja, jeg håper stadig at AMD igjen kan konkurrere i det øverste segmentet, mens VIA kan yte reéll konkurranse på lavenergi/lavytelse CPU'er. Både VIA og AMD må imidlertid et hakk opp med produktspekteret.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar
I denne sammenheng er det en interessant artikkel i digi.no, Mener AMD må investere for mange milliarder.

 

Litt preget av at uttalelsen ikke kommer fra en nøytral person. Men jeg tror han har rett, og at realiteten er at klarer ikke AMD i løpet av 6 - 12 mnd å få et finansielt grunnlag for videre utvikling, så er hjelper det hverken med K11 eller annet for å redde AMD.

Ja de sliter ekstremt tungt for tiden, men jeg tror faktisk de kan overleve greit om de treffer bra med Fusion alene. De andre 3 punktene nvidia peker ut er ikke nok alene og vil kreve veldig mye av AMD.

Lenke til kommentar

Burde skje noe litt kjappere enn slutten av 2009->2011. Vil ikke innse det men er som regel dårlige tegn når nettsteder bruker titler som "K11 redder AMD?" Skriver man for mye om hvor dårlig det går er det dømt nord og ned, bare se på hd-dvd. Fler og fler folk som tok til seg nyhetene, så begynte de store selskapene sin flukt fra produktet mens det samtidig kom fler og fler store overskrifter, deretter var det slutt.

 

Vil helst slippe det med AMD cpuer, men ser litt mørkt ut.

Lenke til kommentar
Det ryktes vel også at man istedetfor å bruke x86-arkitektur, skal finne opp en helt ny arkitektur. Det ville i tilfelle vært svært spennende. (Og sikkert uhyre risikabelt.)

Det blir jo ny arkitektur i Fusion på sett og vis siden du vil få GPU kjerner, men x86 tør de nok ikke å gå bort fra. Selv Intel, som går så det suser for tiden, sliter med sitt prestisjeprosjekt for å bytte ut x86 i CPU kjernene.

Lenke til kommentar
Det ryktes vel også at man istedetfor å bruke x86-arkitektur, skal finne opp en helt ny arkitektur. Det ville i tilfelle vært svært spennende. (Og sikkert uhyre risikabelt.)

 

Alle x86 prosesorene etter Pentium 1 er gentelig andre akritekturer, men med en liten bit som oversetter x86 koden (denne er cisc) som proessoren får til risc (Reduced instruction set computer) kode som prosessoren da kjører.

Lenke til kommentar
Neste generasjon med prosessorer fra AMD skal designes fra bunnen av

Giuseppe Amato er en markedsføringsfyr. Jeg vil gjette på at han har bakgrunn med mye økonomi, reklame og markedsføring. Altså ikke noe teknisk grundig forståelse av prosessorene. Alle nye prosessorer har en viss grad av gjenbruk av teknologier. Ingen prosessorer designes fra bunnen uten å bruke god gammel kjent teknologi i hvert fall i deler av prosessoren. Graden av gjenbruk er faktisk ganske høy. Byggeklossene med cacher, kjerner, pipelines, TLB, busser osv er som regel de samme men bare "tilpasset" og "stablet" på en annen måte.

 

Men ikke se på gjenbruk som noen ulempe. Hadde AMD startet helt på bunnen ville ikke prosessoren vært ferdig før 2020 om det ble noe av den i det hele tatt. Gjenbruk av deler av prosessorene er nødvendig både for å korte ned utviklingstid og fordi det ikke nødvendigvis er noe nytt og bedre som står klart til å ta over for god og velprøvd teknologi.

 

Så "fra bunnen" vil jeg kalle rent tøv eller uvitenhet. Det hadde sikkert vært bedre å si "store og betydningsfulle endringer".

 

I følge Giuseppe Amato, technical director of sales and marketing for EMEA, vil den neste generasjonen ikke kunne sammenlignes med dagens Phenom.

Neste generasjon vil selvsagt sammenlignes med både forrige generasjon og med konkurrentens prosessorer.

Lenke til kommentar
Det ryktes vel også at man istedetfor å bruke x86-arkitektur, skal finne opp en helt ny arkitektur. Det ville i tilfelle vært svært spennende. (Og sikkert uhyre risikabelt.)

Hvis de gjør det så vil de ikke kutte ut x86 (og AMD64) ennå. Da vil det bli en tilleggsmodul i det modulære designet. Men jeg tviler sterkt på at det kommer til å skje. Bulldozer blir nok en generasjon kjerner med CPU+GPU som hovedattraksjon. CPU-kjernene tror jeg vil være en normal evolusjon av K10-kjernen.

Lenke til kommentar
I denne sammenheng er det en interessant artikkel i digi.no, Mener AMD må investere for mange milliarder.

 

Litt preget av at uttalelsen ikke kommer fra en nøytral person. Men jeg tror han har rett, og at realiteten er at klarer ikke AMD i løpet av 6 - 12 mnd å få et finansielt grunnlag for videre utvikling, så er hjelper det hverken med K11 eller annet for å redde AMD.

Ja kanskje det. I tillegg må de forsøke å lage noe som slår fra seg, men samtidig til billigst mulig penge. Montro hvor langt de tør å krympe kjernene denne gangen?

Lenke til kommentar
Det ryktes vel også at man istedetfor å bruke x86-arkitektur, skal finne opp en helt ny arkitektur. Det ville i tilfelle vært svært spennende. (Og sikkert uhyre risikabelt.)

 

X86 har vel ingenting med arkitektur å gjøre. X86 er ett instruksjonssett, prosessorene kan være bygget på mange forskjellige måter. Både Pentium Pro, Netburst, Core 2 og K8/K10 bruker X86 instruksjonssett, men det er helt forskjelige prosessorer

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...