Gå til innhold

– Steve Jobs er en forferdelig fyr


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Ingen av produktene er teknisk nyskapende, men selger likevel som varmt hvetebrød.

 

Er dette virkelig fakta? Er det journalisten eller Njål Berge som sier dette? Hvorvidt f.eks. iPhone er nyskapende eller ikke må kunne diskuteres. Det behøver ikke være fakta at den ikke er det. Tipper mange vil hevde at multi-touch og måten skjermen tolker trykk fra fingrene med stor presisjon var nyskapende for et års tid siden.

Endret av Marasmus
Lenke til kommentar
Ingen av produktene er teknisk nyskapende, men selger likevel som varmt hvetebrød.

 

Er dette virkelig fakta? Er det journalisten eller Njål Berge som sier dette? Hvorvidt f.eks. iPhone er nyskapende eller ikke må kunne diskuteres. Det behøver ikke være fakta at den ikke er det. Tipper mange vil hevde at multi-touch og måten skjermen tolker trykk fra fingrene med stor presisjon var nyskapende for et års tid siden.

Mange telefoner hadde touch før det, og Prada - som ble lansert en måned før iPhone - var en av de første telefonene med touchscreen som man brukte med hendene.

Lenke til kommentar

Telenor, Netcom og alle andre mobiloperatørar må få ut fingen!

Kvifor er Finland så langt framme i dag med blant anna Nokia? Jo, fordi dei i Finland satsa tidleg på gsm, medan Telenor framleis ville halda på det gamle nmt450.

Og slik har det fortsatt. Særleg Telenor har vore svært bakstreversk med å lansera ny teknologi. Kven hugsar ikkje alle forsøka deira på å lura folk til å halda på for eksempel isdn i staden for bredbånd? (Eg blei til og med råda av Telenor til å fortsetja med isdn, etter å ha installert bredbånd).

Og slik har det fortsatt. Operatørane vil melka mest mogleg den gamle teknologien før dei ein gong kanskje satsar på noko nytt, som i andre land allerede er blitt gammalt. Ei mengd med nye kommunikasjonsteknologiar ligg klare framfor oss, men det går så vanvittig tregt på grunn av blant andre operatørane.

Dermed er Finland blitt ein verdensledande nasjon innan mobil kommunikasjon som gir ein masse positive ringverknader, medan me her i landet stort sett må venta.

Lenke til kommentar

Prada har ikke Touch skjerm, den har trykkskjerm. I forhold til iPhone sin skjerm så vil jeg kalle alle andre såkalte "touchskjermer" for trykkskjermer. De er avhengig av et fysisk trykk på selve skjermen for og registrere en handling. Mens iPhone reagerer på berøring av glasset utenfor skjermen, selve skjermen blir aldri direkte trykket på. Det er selvfølgelig fordeler og bakdeler med begge deler, men jeg mener iPhone systemet er revolusjonerende i forhold til vanlige trykkskjermer som trenger et fysisk trykk for og registrere en handling.

Lenke til kommentar
Neonode har vell optisk touch? denne var vell tidligere ut enn iPhone?

 

Neonode sin skjerm er ikke samme type som iPhone bruker.

 

iPhone's skjerm reagerer på varmen fra fingrene. På Neonode's skjerm går et nett med laserstråler over skjermflaten, og når du bryter strålene vet telefonen hvor du holder fingeren.

Lenke til kommentar
iPhone's skjerm reagerer på varmen fra fingrene.
betyr det at den ikke kan brukes med hansker?

 

Jepp, stemmer nok det ;) Husker i vinter når jeg var hos en kompis som har iPhone. Da jeg skulle ta en titt på den, så reagerte den ikke. Ikke pga. den var defekt, men fordi fingrene mine var for kald etter å ha vært uti kulden :p

 

Skal også bare nevne at man heller ikke kan bruke stylus (penn) på skjermen. Men hva skal man med stylus på iPhone. Trengs nok ikke.

Lenke til kommentar
Jeg skjønner ikke hva som er så stas med iPod og at halve klassen min har en

 

Er vel ikke noe stas å ha en iPod nei. iPod har vel heller blitt ett ikon, og derfor vil folk ha dem.

 

"iPod er ikke en mp3-spiller. iPod er iPod" ;)

 

(Og til de som fikk høyt blodtrykk nå, JA jeg vet at iPod er en ren mp3-spiller, so back off)

Lenke til kommentar

Til operatørene: Det hjelper ikke med hastighet eller innhold når man skal flå kundene på prisen på datatrafikk!

 

Om alle kundene til telenor fikk et skikkelig tilbud på datatrafikk med et pristak på 500 kroner så blir det mye klingende mynt i kassen der i gården. Det samme må kunne sies om netcom.

 

iPhone er mindre avansert enn f.eks P1i fra SonyEricsson, men det var en lettelse å starte bruken av iPhone istedenfor. Gleder meg til exchange sync kommer skikkelig opp så har jeg i stor grad dekket alle mine behov.

 

Jeg er ikke enig i at jeg kommer til å bruke mobilen mer til internett. Internett fungerer aller best på maskinen med en skikkelig skjerm og det kommer jeg aldri til å ha med meg i lommen. Jeg kommer også til å bruke telefon nr 2 som ikke er teknisk avansert i det hele tatt i mye større grad enn tidligere da iPhone ikke er noen byturtelefon for andre enn de som skal vise den fram.

Lenke til kommentar
Jeg skjønner ikke hva som er så stas med iPod og at halve klassen min har en

 

Er vel ikke noe stas å ha en iPod nei. iPod har vel heller blitt ett ikon, og derfor vil folk ha dem.

 

"iPod er ikke en mp3-spiller. iPod er iPod" ;)

 

(Og til de som fikk høyt blodtrykk nå, JA jeg vet at iPod er en ren mp3-spiller, so back off)

 

på samme måte som at levis er levis, ikke dongibukser osv...

 

jeg undres på hvor mye som er marketing...

 

nåja, jobs minner meg om noen folk i nabolaget. som snakker nord og ned om alskens teknologi helt til dem får det i hus selv, så er det 180 og guds gave til folket.

 

forøvrig, er/var ikke output på ipod justert etter jobs smak heller den etter hva som var lydteknisk "korrekt"?

 

forresten, har folk sett denne? ;)

 

Om alle kundene til telenor fikk et skikkelig tilbud på datatrafikk med et pristak på 500 kroner så blir det mye klingende mynt i kassen der i gården. Det samme må kunne sies om netcom.

 

http://telenor.no/privat/mobil/abonnement/...ibruk/index.jsp

Lenke til kommentar
Ingen av produktene er teknisk nyskapende, men selger likevel som varmt hvetebrød.

 

Hva mener artikkelforfatter definerer "teknisk nyskapende"? Jeg mener iPhone er (teknisk) nyskapende da den gjør teknologien brukbar for folk flest. Hvem bryr seg om telfonen har GPS eller roterende laserbarberhøvel hvis det er vanskelig å bruke?

 

Det samme gjelder forøvrig iPod. Spilleren er enkel i bruk og har et fint design, akkurat hva folk vil ha. Nyskaping er ikke bare for folk som har tid og energi til overs til å sette seg inn i detalj hvordan ting virker. Det handler også om å gjøre det lett å ta i bruk for folk flest.

 

Man kan på mange måter trekke paralleler til linux, de fleste distroene er for vansklige for folk flest. Derfor er det mer attraktivt å kjøpe en ferdig installert pc med windows eventuellt en mac for den gjevne forbruker. Den dagen man får ferdigpcer med Ubuntu (eller annen lett å bruke distro) på elkjøp, da kan det hende at folk flest tar det i bruk. Enda linux er bedre teknisk enn windows, kommer ikke folk flest til å ta det i bruk før det er lett å fa tak i, og ikke minst: lett å bruke. Selv er jeg forøvrig bruker av alle tre platformene (mac, windows (bare via parallels dog) og linux), før noen annklager meg for å være [insert type] fanboy.

Lenke til kommentar

Nyskapende og nyskapende ... alle låner ideer de synes er gode, forbedrer dem, om andre liker forbedringene deres låner de av dem igjen og kanskje forbedrer det igjen. Jeg er absolut ingen fan av Apple, spesielt ikke lock-in løsningene deres, men at de er nyskapende kan jeg ikke si meg imot.

 

Som også er diskutert, skulle ikke forundre meg om at navnet iPod blir et generelt navn på MP3-spillere, det har skjedd flere ganger for at forskjellige varemerker har fått en felles betydning for noe ... som f.eks Walkman og Google.

Lenke til kommentar
iPhone's skjerm reagerer på varmen fra fingrene.
betyr det at den ikke kan brukes med hansker?

 

Jepp, stemmer nok det ;) Husker i vinter når jeg var hos en kompis som har iPhone. Da jeg skulle ta en titt på den, så reagerte den ikke. Ikke pga. den var defekt, men fordi fingrene mine var for kald etter å ha vært uti kulden :p

 

Skal også bare nevne at man heller ikke kan bruke stylus (penn) på skjermen. Men hva skal man med stylus på iPhone. Trengs nok ikke.

 

Haha, ser for meg et scenario hvor man befinner seg i skogen på vinteren i en nødsituasjon.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...