Gå til innhold

Test: Benq G2400W


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
"Grå hvitfarge" er tydeligvis et problem hos Benq, sitter bak two benq-skjermer nå som har det samme problemet, de er vannvitting mørke, selv med lysstyrken på maks. Ville ikke kjøpt denne hvis den har det samme problemet!

Tidligere var Benq kjent for blåstikk slik som de gamle Hyundaiene, men nå er det tydeligvis grått som er "motefargen" :wee:

 

Grå er den mest tilgivende av alternativene, men hvitt er uansett å foretrekke.

Lenke til kommentar

Denne skjermen er kanskje mitt beste skjerm-kjøp hittil, jeg synes man får veldig mye for prisen med tanke på størrelse og kvalitet. Bruker den ganske mye til spilling. Fungerer ypperlig i spill som Trackmania, WoW og de fleste nyere skytespill, men må nok koble om til den gamle CRT-skjermen min når jeg skal spille CS1.6. Merker etterslep, men bare når jeg sitter å ser etter det. Er ikke nok til at jeg irriterer meg over det mens jeg spiller. Bruker også skjermen en del til bildebehandling, og synes den er helt ok.

 

Hvilke innstillinger brukte dere?

 

Selv bruker jeg:

 

Brightness 90

Contrast 50

Sharpness 3

 

Rød 98

Grønn 96

Blå 84

Lenke til kommentar
Ser ok ut, men ingen normal 3.5mm ljudingång? Hur får jag in ljudet via HDMI då?

Har Samsungs SyncMaster 2493HM en vanlig gamaldags ljudingång?

 

Jo, det er det. Den ligger nederst på høyre side av skjermen.

 

Er det feil å si at artikkelen gir et inntrykk av at skjermen har høyttalere når den ikke har det forresten?

Lenke til kommentar

Jeg måtte stille ned til

Brightness 70

Contrast 50

Red 94

Green 93

Blue 77

 

for å få bort blåskjæret. Standard colorspace. (sRGB ble blass og grå).

Integrerte høyttalere er aldri høydepunktet i en test. I dette tilfellet regner vi med at høyttalerne skal akkompagnere HDMI-inngangen, noe de absolutt ikke er i stand til. Vi kan ikke komme på en eneste HDMI-kilde som har gjort seg fortjent til så flat lyd som disse høyttalerne av uspesifisert effekt presterer.

 

Høyttalere har den jo ikke!? Men lydUTgang på høyre side. Kanskje hw.no hadde et headset koblet til her, og tenkte lyden fra disse var fra innebygde høyttalere... ;) Tips: Det er bra lyd med headset i nærkontakt med ørene.

 

Edit: Må nevne at dette er en av forholdsvis få skjermer som kan ha 1:1 eller ascpect skalering på HDMI-inngangen, som gjør at 16:9-format kilde ikke blir strukket i høyden til 16:10. Så full HD 1920x1080 blir vist midt på skjermen med en ubrukt stripe oppe og nede.

OG det ser meget bra ut! :)

Endret av asdfteam
Lenke til kommentar

For de som er på jakt etter en riktig god 24", kan jeg med hånden på hjertet anbefale BenQ FP241W, som man kan få til rundt 6 000. Den har et sterkt VA-panel som gir meget god fargegjengivelse. Sort er sort, hvitt er hvitt, grått er grått, rødt er rødt, grønt er grønt og blått er, ja du gjettet riktig, blått. Det er ikke noe som er mer irriterende enn å se at hvitfargen i skjermbildet skjærer over til en f.eks. rødt. Slike problemer slipper man med denne skjermen. Innsynsvinkelen er meget god, man kan se skjermbildet både skrått fra siden og ovenfra. Til tross for at baklys ikke er noe problem er lysstyrken på skjermen meget god, man må nesten redusere den med 50% for å få optimalt skjermbilde. Jeg har også så vidt testet G2400W, og der er lysstyrken nesten litt knapp; med brightness på 100% skulle man nesten ønske å kunne gå høyere. Dette kunne godt denne testen nevnt.

 

Jeg skulle altså skifte ut min gamle Syncmaster 20" CRT, og fant til min overraskelse at skjermene på markedet fremdeles sliter med alt fra ghosting, til blå-/rødskjær og dårlig gjengivelse av de ulike fargene. Jeg brukte en uke på research og å sette meg inn i markedet for å finne skjermen for meg, og etter å ha lest flere tester bestilte jeg den nevnte skjermen. Etter å ha mottatt den og plugget den til har jeg aldri sett meg tilbake; det er en suveren skjerm i denne prisklassen.

 

Merk at jeg bruker skjermen mest til kontorbruk, bildebehandling og video. For øvrig kan også http://tftcentral.co.uk/ og deres selector-verktøy anbefales i jakten på den riktige skjermen.

Endret av Torbjørn S.
Lenke til kommentar
HVor i all verden har de gode S-IPS panelene blitt av? Jeg kjøper ikke ny skjerm før det kommer en med slik panel. Da har jeg heller min gamle Compaq 17" 98 mod litt lenger.

Hei Veggedyr! De finnes, men de er som oftest dyre i innkjøp! Et eksempel er NEC 26" (LCD2690WUXi) som ligger på over 10 000 i Norge, og rundt 6 000 + i utenlandske nettbutikker. Ellers kan du håpe at Hazro sine skjermer snart blir tilgjengelige i Norske butikker. De satser sterkt på S-IPS-paneler, og til en noe billigere penge enn konkurrentene i markedet. Hazro sin 24" S-IPS kan skaffes for ca 3 600 fra utenlandet (med alle ulempene det medfører), mens storebroren (26") kan kjøpes for i underkant av 5 000 kr. Begge før frakt. Fra norske nettbutikker vil de nok koste noe mer.

Endret av Torbjørn S.
Lenke til kommentar
Finnes det et bedre lcdpanel enn denne modellen under 4000 ?

Samsung SyncMaster 245B koster fra 3200 kroner i prisguiden (billigste butikk har dessuten fri frakt). Mener å huske at det var en test av denne her på HW for litt siden.

 

Ellers er det kanskje Samsung SyncMaster 2493HM som er den mest lovende skjermen på markedet til under 4500-5000 kroner. Den er griselekker, og har i alle fall på papiret veldig gode spesifikasjoner. Dessverre kan jeg ikke se at noen har testet den ennå.

Lenke til kommentar
Jeg har også så vidt testet G2400W, og der er lysstyrken nesten litt knapp; med brightness på 100% skulle man nesten ønske å kunne gå høyere.

 

Det kommer jo litt an på bruksområdet, selv måtte jeg skru ned brightness til 70 og kontrast til 45-50 for ikke å bli helt utslitt i øynene, men så har jeg ikke mye lys på i rommet heller.

Lenke til kommentar
Har hatt denne skjermen i en lengre periode nå. Det er da ikke høytalere på den?

 

Stusset på det samme. Jeg har sølv-utgaven, og den har hodetelefonutgang slik at lyden fra HDMI-kabelen kan videresendes til et anlegg. Det er ingen høytalere til tross for identisk størrelse og utseende.

 

Trodde sølv og svart var identiske. Det er visst en forskjell.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...