Gå til innhold

Endelig ekte zoom for små kameratelefoner


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Gåseøyne rundt ordet ekte sier jo det meste :lol:

 

Ellers så finnes det jo "ekte" (legg merke til gåseøynene) zoom på mobilkameraer allerede. Det kalles digital zoom og er uten bevegelige deler. Enkelt forklart klipper programvaren bort kantene rundt bildet og forstørrer det som er igjen i midten, alt via programvaren. Noe som betyr at man kan gjøre det samme etter å ha lastet bildet over til PCen.

 

Når de sier optisk zoom så betyr det at optikken (ikke programvaren) endrer synsvinkelen. Siden det skjer uten bevegelige deler i dette tilfellet så ser jeg ikke andre muligheter enn at de må endre brytningsindeksen på linsene. Jeg er spent på hvordan det skal skje men regner med det involverer et spesielt elektro-optisk materiale.

Lenke til kommentar
Me uten bevegelige deler, er man da låst til linsens 3x zoom? Hvis det er slik, ville det være noen fordel?

 

 

Da hadde det nok ikke vært zoom, da zoomfaktoren på 3 ganger sier at brennvidden må være variabel. Den lengste brennvidden må altså være 3 ganger større enn den korteste brennvidden.

Lenke til kommentar
Me uten bevegelige deler, er man da låst til linsens 3x zoom?

Egentlig en gjentagelse av det Torbjs sier, men sagt på en annen måte:

 

Størrelsen på synsfeltet, hvor vidt eller smalt man ser, fra IMAX-utsikt til kikkert-syn, kalles for brennvidde.

 

Definisjonen på zoom er variabel brennvidde. Hvis ikke synsfeltet kan endres så er det per definisjon ikke en zoom. Mange kikkerter og teleskoper kommer f.eks uten zoom. Men de har lang brennvidde likevel. Lang brennvidde = lite synsfelt. Se gjennom hullet på en tørkerull så får du lite synsfelt. En tørkerull har fast, lang, brennvidde, men ingen zoom.

 

Det er en relativt utbredt misforståelse at brennvidde og zoom er det samme. Når det sies at denne dingsen skal ha zoom så menes det ikke at den har "kikkertsyn", men variabel størrelse på synsfeltet. Forvent altså å finne knapper på kameramobilen for å zoome inn og zoome ut.

Lenke til kommentar

På vanlige kameraer får man det ved å bevege linseelementene i forhold til hverandre. Omtrent som når man justerer avstanden mellom et ark og et forstørrelsesglass.

 

Dette kameraet skal vistnok gjøre det uten bevegelige deler. Jeg lurer også på hvordan de har tenkt til det uten å bevege på linseelementene (glassene) eller endre formen på de (som også er en bevegelse). Den eneste muligheten jeg kan se for meg er at de endrer glassets evne til å bøye lyset (brytningsindeksen). Forskjellige materialer har forskjellige brytningsindekser. Diamant har den høyeste på ca 2,4 hvis jeg husker rett. Vakuum har ingen brytningsindeks (1,000). Normale glasstyper ligger i området 1,5-1,9 hvis jeg husker rett. Jeg vet ikke om noen materialer som kan endre brytningsindeksen men ser for meg at det må være en eller annen spesiell opto-elektrisk effekt. F.eks flytende krystaller som i LCD-paneler eller noe sånt som kan påvirkes elektrisk.

Lenke til kommentar

Jepp

 

Jeg har gravd og lest mye teknisk informasjon nå. Det viser seg at dette ikke har noe med optisk zoom å gjøre. Amobil har misforstått. Dette er en teknologi for å produsere mikrolinser direkte på wafere (sensorer). Det forkorter et trinn i produksjonsprosessen og gir hver pixel rundt 10% mer lys. Det er jo vel og bra men har ikke noe med zoom å gjøre. Derimot er ordet zoom nevnt i mye av PR-materialet og den tekniske infoen. Leser man litt nøyere så kan den nye produksjonsteknikken brukes med ulike typer optikk, deriblant zoom-optikk. Det er ikke sagt at dette gir optisk zoom, men teknikken utelukker ikke bruk sammen med optisk zoom.

 

Dokumentasjon og mediakit'et finner dere her.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...