Gå til innhold

Er dette HTCs nye råtass?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Må si denne artikkelen var i overkant positiv med ord som "sylskarp", "supernøyaktig", "lynraskt" og "masse" når vi har sett like skarpe skjermer før, hatt like rask internett og sett langt mer innebygd minne før. Det eneste som kanskje er "supert" er E-GPS'en, men noe sier meg forskjellene mellom A-GPS og E-GPS er minimale.

Endret av Sigmund_Freud
Lenke til kommentar
Så vidt jeg vet, finnes det ikke AGPS-servere hos Netcom, Telenor eller andre norske operatører.
A-GPS-servere? A-en er jo CellID, noe som fungerer utmerket i Norge, feks på iPhone. :)

 

Hmm... Hvor har du denne informasjonen fra?

Correct me if am wrong, men det du beskriver her høres ut som "E"en i EGPS... Altså triangulering via telefonmaster, som f.eks det en del iPhone-applikasjoner bruker for å oppgi omtrentlig nøyaktighet... Mens AGPS er avhengig av en aktiv dataoppkobling til en lokaliseringsserver...

Endret av neofix
Lenke til kommentar
CellID er kort og greit triangulering via telefonmaster, og det iPhone benytter. A'en er CellID så hvilken teknologi E'en står for vet jeg ikke, men jeg mistenker E-GPS for å være mye av det samme.

 

An A-GPS receiver can address these problems in several ways, using an Assistance Server:

 

The Assistance Server can locate the phone roughly by what cell site it is connected to on the cellular network.

The Assistance Server has a good satellite signal, and lots of computation power, so it can compare fragmentary signals relayed to it by cell phones, with the satellite signal it receives directly, and then inform the cell phone or emergency services of the cell phone's position.

It can supply orbital data for the GPS satellites to the cell phone, enabling the cell phone to lock to the satellites when it otherwise could not, and autonomously calculate its position.

It can have better knowledge of ionospheric conditions and other errors affecting the GPS signal than the cell phone alone, enabling more precise calculation of position. (See also Wide Area Augmentation System)

 

Så jeg spør igjen, hvor har du fra at AGPS er ren triangulering via telefonmaster?

Altså, ja, den bruker telefonmastene - men den må ha tilgang til en AGPS server - altså ikke en hvilken som helst form for server med random oversikt over tårn som frivillige har satt opp, men en fra operatøren sin side.

 

iPhone på sin side, bruker triangulering, men kan ikke kalles for en "A"-løsning, fordi den bruker diverse andre opensource/community-servere for å finne ut sin posisjon...

 

Slik jeg tolker det: EGPS = Triangulering, AGPS = Noe som de færreste operatører støtter - og så vidt jeg vet, ingen i Norge.

 

MEN - Jeg er likevel ikke 100% sikker, så hvis du klarer å fortelle meg hvor du har fra at AGPS kun er CellID, så biter jeg kanskje på ;)

Lenke til kommentar

Etter litt research har jeg funnet noen svar.

 

Slik jeg tolker det: EGPS = Triangulering, AGPS = Noe som de færreste operatører støtter - og så vidt jeg vet, ingen i Norge.
A-GPSen henter tidsdata (nett-tid) og ved hjelp av CellID en ca-posisjonering (nøyaktighet på noen km feil ved vanlig celletetthet, noen hundre meter i bykjerner). Så får A-GPSen hjelp av en "assistence server" som med sin overlegne maskinkraft regner ut posisjonen kjappere på grunnlag av data fra mobilnettet, posisjoneringsdata fra GPSen/CellID og data om hvor de enkelte satelittene befinner seg.

 

chart1.jpg

Figure 1 A stand-alone GPS receiver (a) must search for satellite signals and decode the satellite navigation messages before computing its position - tasks which require strong signals and additional processing time. A cellular telephone network can assist a GPS receiver (b) by providing an initial approximate position of the receiver and the decoded satellite ephemeris and clock information. The receiver can therefore utilize weaker signals and also more quickly determine its position.

Det er derimot et par 'men' her, og det er at denne serveren ikke trenger å være tilgjengelig fra operatørens side og at selve posisjoneringen ikke nødvendigvis krever datatilgang (det skal dog gå fortere med).

 

CSRs (produsenten bak E-GPS) hovedkonkurrent Broadcom har nemlig en løsning kalt LTO-AGPS (LTO står for Long Term Orbits) som ikke bare er operatøruavhengig, men som også gjør at telefonen kun trenger såkalte LTO-data hver sjuende dag mot mens vanlige A-GPSer trenger data fra en server hver fjerde time.

 

In poor satellite coverage areas E-GPS provides an immediate high accuracy location. This contrasts with current solutions whereby there is a significant delay before GPS fails and a Cell-ID location is returned which can be several km’s in error.
I et intervju sier en fra CSR at det virkelig store med E-GPS "matrix"-teknologien som alltid velger det beste signalet (GPS eller CellID). Og slik jeg forstår det gjør dette E-GPSer langt mer nøyaktig når GPS-signalet forsvinner samt at den bytter over fortere. Endret av Sigmund_Freud
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...