Gå til innhold

Guide: Nytteprogrammer for harddisken


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Noen grunn til at dere ikke har nevnt O&O Defrag?

 

 

Sjermbeskytteren er genial!

 

At programmene skulle være gratis, noe O&O Defrag ikke er.

 

Men at både O&O Defrag 10, og Diskeeper Pro Premier er glimrende programmer er fakta, faktisk verdt det de koster synes jeg. Bruker selv O&O Defrag, og har hatt null problemer med fragmentering siden jeg startet å bruke den.

 

Enig med RamGuy når det gjelder partisjonering.

Lenke til kommentar

Ja Acronis har gode produkter, True Image Home kan jeg anbefale ogsa. Forresten noen som har hatt problemer med ccleaner og Opera i det siste? Tar ikke bort tempfiler osv fra opera lengre, star ikke i listen heller. Vet ikke om det er ny opera, ny ccleaner eller kanskje vista sp1 som evt forarsaker dette..

Lenke til kommentar

Flott guide, det er slike egenproduksjoner som hever kvaliteten på hw.no :)

 

Jeg lurer bare på en ting, fins det et program for å initialisere/avinitialisere disker, slik at de ikke bråker når man ikke bruker dem?

Jeg har ikke lyst å ha 6 disker spinnende hele tiden når jeg som regel bare bruker én, og de andre har media på. Noen tips?

Lenke til kommentar
Jeg lurer bare på en ting, fins det et program for å initialisere/avinitialisere disker, slik at de ikke bråker når man ikke bruker dem?

Jeg har ikke lyst å ha 6 disker spinnende hele tiden når jeg som regel bare bruker én, og de andre har media på. Noen tips?

 

Det er innebygd i Windows.

 

Gå på Kjør > Skriv inn mmc.exe (Står for Microsoft Management Console) > Vindu med navn enhetsbehandling vil dukke opp, og du kan velge å aktivere/deaktivere forskjellige enheter, bl. annet Diskstasjoner.

 

Hvis dette ikke funker gå på Egenskaper til Min Datamaskin, og enhetsbehandling vil ligge der. Litt forskjell mellom Vista og XP, men det er lett å finne.

 

Edit: For å få opp Kjør, trykk Windowstasten + r

Endret av Eirichr
Lenke til kommentar
Igjen viser man at man kan google frem programmer og liste disse opp (ukritisk) med en kort forklaring.

Svakt. Igjen.

 

Enig. Spesielt seksjonen om defragmentering ser mangelfull ut. Hvilken av disse 8 + windows innebygde er best? Litt av poenget med en slik artikkel burde jo være at vi slipper å installere alle gratisprogrammer som finnes bare for å finne et som fungerer.

Lenke til kommentar
Flott guide, det er slike egenproduksjoner som hever kvaliteten på hw.no :)

 

Jeg lurer bare på en ting, fins det et program for å initialisere/avinitialisere disker, slik at de ikke bråker når man ikke bruker dem?

Jeg har ikke lyst å ha 6 disker spinnende hele tiden når jeg som regel bare bruker én, og de andre har media på. Noen tips?

 

 

Sett på strømsparing på maskinen:

* Høyreklikk skrivebordet og velg Egenskaper

* Velg flippen Skjermsparer og klikk Power (eller Strøm eller hva det heter i norsk Windows)

* Der kan du velge at harddisker skal skrus av etter en viss tid med inaktivitet.

Lenke til kommentar

Begynte å bruke Diskeeper Enterpriser Server igår. Har ikke defragmert harddiskene siden jeg formaterte sist gang (vel over ett og et halvt år siden), og gud som jeg merket forskjell! Nesten så jeg skulle tro jeg nettopp hadde formatert om igjen :)

 

Diskeeper Enterprise Server defragmenterer diskene kontinuelig, så det blir aldri fragmenterte filer (or so i've heard...)

 

Virker bra så langt i alle fall :D

Lenke til kommentar
Igjen viser man at man kan google frem programmer og liste disse opp (ukritisk) med en kort forklaring.

Svakt. Igjen.

 

GODT POENG!

 

Men... faktisk! Hittil noe av de mer fornuftige ariklene skrevet av abene. For en gang skyld klarte man i alle fall å skrive en halv artikkel uten å nevne uinteressante agurkfrø i hytt og gevær, men heller lage en ENKEL LISTE (og noe annet trengs seriøst ikke i en slik sammenheng). Arsæll: Bra utgangspunkt. Dette heller mot noe bedre.

 

Men ang O&O Defrag? MÅ nevnes i defragsammenhenger! Selv om det ikke er gratis.

 

Til noens opplysning: Windows-defragen er utviklet av samme selskap som har produsert diskkeeper; HVILKET SUGER. Diskkeeper er ikke annet enn en wannabe bloated versjon av defragen i windows. O&O gjør ting mye bedre.

 

Har ikke prøvd gratisalternativene nevnt i publikasjonen... men dette var interessant. Ser ikke bort i fra at det er noen gode gratisalternativer til O&O her.

Lenke til kommentar

Og du klager på artikkel forfatteren?

 

Du skriver jo helt usaklig selv? O&0 Fanboy eller?

 

 

Har snakker vi freeware, ergo er det overhode ingen grunn til å nevne O&O om det så gjorde maskinen din 100x så rask..

 

Og alt du nevner om Diskeeper er jo bare sprøyt, at defragmenteringen i Windows XP er bygget på en eldgammel Diskeeper kjerne gjør jo ikke dagens Diskeeper dårlig av den grunn. Var O&O så bra på den tiden da? Nei, om du sammenligner den tidens O&O så er det jo ikke det.

 

For noen håpløse og idiotiske påstander.

Diskeeper Pro Premier er jo et veldig godt og anbefalt program, enten du liker det eller ikke.

 

PerfectDisk Pro er også meget godt, det er O&O også, men trenger ikke å komme slike tåpelige usakligheter for det.

Lenke til kommentar

 

Det er innebygd i Windows.

 

Gå på Kjør > Skriv inn mmc.exe (Står for Microsoft Management Console) > Vindu med navn enhetsbehandling vil dukke opp, og du kan velge å aktivere/deaktivere forskjellige enheter, bl. annet Diskstasjoner.

 

Hvis dette ikke funker gå på Egenskaper til Min Datamaskin, og enhetsbehandling vil ligge der. Litt forskjell mellom Vista og XP, men det er lett å finne.

 

Edit: For å få opp Kjør, trykk Windowstasten +

 

 

Ikke helt det jeg mente, jeg må greie å få dem til å snurre igjen rimelig kjapt, tenkte mer på å få dem til å slå seg av av seg selv..

 

 

Sett på strømsparing på maskinen:

* Høyreklikk skrivebordet og velg Egenskaper

* Velg flippen Skjermsparer og klikk Power (eller Strøm eller hva det heter i norsk Windows)

* Der kan du velge at harddisker skal skrus av etter en viss tid med inaktivitet.

 

 

Vil alle diskene begynne å spinne igjen med en gang jeg bruker maskinen i det tilfellet?

Lenke til kommentar
...

Og alt du nevner om Diskeeper er jo bare sprøyt, at defragmenteringen i Windows XP er bygget på en eldgammel Diskeeper kjerne gjør jo ikke dagens Diskeeper dårlig av den grunn.

...

Er egentlig XPs innebygde defragmentering så dårlig? Såvidt jeg har forstått det er den grei nok, det eneste du mangler er muligheten for å sette opp scheduled defragmentering.

 

 

Er forøvrig ikke noen stor tilhenger av defragmentering. Det er så mye annet som gjør en windows installasjon treigere, en fragmentert disk havner langt ned på lista over ting jeg gidder å bry meg med. Ikke merker jeg noen forskjell heller men det er vel helst placebo-effekten hos brukerne man er ute etter ;)

Lenke til kommentar

 

Sett på strømsparing på maskinen:

* Høyreklikk skrivebordet og velg Egenskaper

* Velg flippen Skjermsparer og klikk Power (eller Strøm eller hva det heter i norsk Windows)

* Der kan du velge at harddisker skal skrus av etter en viss tid med inaktivitet.

 

 

Vil alle diskene begynne å spinne igjen med en gang jeg bruker maskinen i det tilfellet?

Ja, men skal du bruke slik strømsparing, så bør du ikke ha på for kort tid.

Harddisken har ikke godt av å skrus av og på hele tiden.

Lenke til kommentar
...

Og alt du nevner om Diskeeper er jo bare sprøyt, at defragmenteringen i Windows XP er bygget på en eldgammel Diskeeper kjerne gjør jo ikke dagens Diskeeper dårlig av den grunn.

...

Er egentlig XPs innebygde defragmentering så dårlig? Såvidt jeg har forstått det er den grei nok, det eneste du mangler er muligheten for å sette opp scheduled defragmentering.

Det er da ikke så vanskelig å legge inn diskfragmentering i "Planlagte Oppgaver" i Windows, så å skedulere det går helt fint.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...