Gå til innhold

Denne mobilen kan vise Riks-TV


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nei, nrk skal en kunne motta gratis.

 

Men virker jo veldig bra dette, da slipper en jo og bygge ut en egen platform for mobiltelefonene, og en sparer da bånbredde (radiofrekvenser). Kan ikke se annet en positive ting med dette. Altså EU taper kanskje, og de som har satset på "mobil tv", selv er jeg ikke for og bygge ut et eget nett for mobilene, men og bruke en eksisterende standard blir det samme for meg. Godt tiltak.

Lenke til kommentar
[EU] vedtok nylig at medlemslandene skal bruke den noe enklere teknologien DVB-H for mobil-TV
Det var vel mer enn oppfordring?

 

Dette blir vel litt som WAP vs. handheld-media-debatten, og kanskje kan man bruke DVB-T like godt DVB-H om man legger litt arbeid i legge til rette for DVB-T på mobiltelefoner?

 

Om akkurat det lar seg gjøre er heller tvilsomt, ettersom Riks-TV krever et eget abonnement og brukerinformasjon.
Jeg antar denne telefonen har en ekstra smartcard-leser i samme størrelse som et SIM-kort, og i så fall vil det vel ikke være noe problem så lenge RiksTV godkjenner telefonen på samme måte som de fire Sony-seriene med innebygd mottaker?
Lenke til kommentar

DVB-H er riktignok ikke noen absolutt standard, men det er vel produsentenes valg? I Norge har man vært skeptisk til DVB-H, med NRK i spissen, men jeg har på følelsen at man her har overvurdert sin påvirkningsevne overfor produsenter ganske mye.

 

All erfaring tilsier at i det beslutninger skal tas her til lands, så er mobil-tv oppe og går for fullt i en hel rekke av våre naboland. Skjer det, tviler jeg på at man her har mulighet til å gå mot strømmen.

 

Selv har jeg forlengst mistet troen på at mobil-tv blir å ta av. Mener det nærmer seg 4 år nå siden jeg fikk mobil-tv over DVB-H demonstrert første gang. Husker jeg var veldig imponert, men jo mer jeg har tenkt på det i ettertid jo større har skepsisen blitt. Mye pga at det virker uklart hvem som skal bygge ut nettet. Jeg synes det har vært tendenser til at man har ventet at mobiloperatørene skal stå for infrastruktur etc. Med tre ulike nett og stor konkurranse forventer jeg ikke at noen av de ønsker å gamble på mobil-tv.

 

Det naturlige valget i mine øyne er Riks-TV. Uavhengig av standardvalg vil jeg tro at utbyggingen skiller seg en hel del fra hva de nå driver med. Det som derimot taler til deres forhold er eierforholdet (NRK/TV2). Det ideelle er nok et nettverk som er skilt ut fra mobiloperatørene. Gjerne hvor evt. betalingstjenester ikke går over telefonregningen.

 

Når det gjelder dagens bakkenett her til lands, skiller det seg fra hva som finnes i større markeder. Så det er nok tvilsomt at telefonen omtalt i artikkelen kan benyttes for det norske bakkenettet.

 

En annen ting som artikkelen ikke nevner, er at dagens bakkenett på ingen måte sender kanaler tilpasset små skjermer. At en mobiltelefon skal motta og behandle de samme signalene som fremstår som bra på en 50" tv-skjerm lukter det overkill av. Stiller nok i overkent store krav til både hardware og strømforbruk.

Endret av knutaj
Lenke til kommentar
kan ikke finne ut om denne støtter DVB-T mpeg4 sendinger som de fleste bakkenett leverandører IKKE gjør. Tviler dermed på at denne kan brukes i Norge.

Er enig her! Jeg kan heller ikke finne noe om dette.. Den støtter MPEG-4 filmopptak og avspilling. Står ikke noe om DVB-T(MPEG-4), hm.. lurer på kilden til skribenten her på Amobil...

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...