Gå til innhold

Hitachi med ny toppdisk


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

På grunn av ulike målemetoder for støy så er det umulig å sammenligne dB-tall med andre produsenter og tester på nettet. Men det er nok brukt samme målemetode som for 15k300 så hvis man vet støynivået på den fra før så kan man jo få et forhold til hva 2dB ekstra vil si. (les: lite merkbar forskjell) Ellers så må jeg bare si som MrLee: Støynivået betyr ingenting på serverrom (der de aller fleste slike disker havner).

 

Jeg regner med at Hitachi med denne lanseringen tar tronen som verdens raskeste (platebaserte) harddisk. Velociraptor 10k, Seagate 15k Cheetah, 15k Savvio og Fujitsus 15k MAU-serie vil nok bli kraftig forbikjørt i ytelsetester av den nye Hitachi-disken.

 

SSD blir nok en helt annen utfordring der Hitachi 15k450 kan bli kraftig forbikjørt i I/O-tester.

 

Hvis noen har lyst på denne disken så vil jeg anslå prisen til å bli fra ca 5000 kr pluss fra ca 1000 kr for en SAS-kontroller.

Lenke til kommentar
Forskjellen ligger imidlertid i den sekvensielle hastigheten - 15K450 skal klare rundt 30 % høyere overføringshastighet enn den tidligere toppmodellen. Dette vil si lesehastigheter fra 100 MB/s (slutten av platen) til 160 MB/s (begynnelsen av platen).

 

Er begynnelsen innerst eller ytterst?

Artikkelforfatteren må være så vennlig å forklare oss hvor en plate begynner. Vær så snill, jeg er veldig spent.

Lenke til kommentar

Begynnelsen er ytterst, der omkretsen er størst og man dermed får flest bit per runde. Siden hver runde ytterst gir flere bit lest per runde så går lesingen raskest ytterst. Med andre ord: Disken er raskest på starten.

 

På CDer er det omvendt. Der starter disken innerst og har lavest hastighet i starten.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
Så vidt meg bekjent, så må økningen i støyen være >= 3dB for at det skal være hørbart. En økning på 2dB er derfor ikke hørbar.

 

3dB er en dobling av støy matematisk pga logaritmisk skala. Må vel opp i 6dB for at støyen "oppleves" som en dobling for oss mennesker. 2dB kan godt høres.

 

DrE

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...