Gå til innhold

Guide: Innstaler usignerte applikasjoner på din Symbian 9.x (S60v3) mobil. Update: Nå også for Symbian 9.1.


Anbefalte innlegg

Dette er en guide for å hacke mobiler med Symbian 9.1 eller 9.2 (S60v3) OS så man kan innstalere usignerte applikasjoner. Det er ingen risiko for å ødelegge telefonen med å bruke denne guiden og en eventuell reset av mobilen vil fjerne denne hacken.

 

Før du starter trenger du: En del strøm på mobilen, en micro USB til USB kabel (følger en med mobilen) og PC suite på PC-en din. Du må også vite om du har Symbian 9.1 eller 9.2. Det kan du sjekke her.

 

Jeg kan ikke garantere at denne guiden fungerer selvom du har en Symbian 9.x mobil. Funket i hvert fall på min Nokia N82 og min PC med Windows XP.

 

Hvis du ikke får innstalert programmene på mobilen din kan det hende du må stille tilbake datoen. Dette gjør du enkelt med å gå inn på "Verktøy -> Innstillinger -> Generell -> Dato og tid". Bare å prøve seg fram, men mai 2007 skal funke. Etter at applikasjonene er innstalert er det bare å flytte den fram igjen.

 

1.

 

Først laster du ned ActivePython som du kan laste ned HER hvis du har Windows XP 32 bit eller fra DENNE siden (last ned versjon 2.5.2.2 som er til venstre på siden) hvis du har et annet OS på PC-en din. Innstaler "ActivePython". Så laster du ned disse filene: S60_hack.zip (bilde 1).

Innstaler programmet "PySerial" med .exe filen hvis du har Windows XP 32-bit eller med .zip filen hvis du har et annet OS (det står i read-me hvordan man gjør det). Så innstalerer du "AppTRK" på mobilen din.

 

 

 

Bilde 1:

post-99953-1208710524_thumb.jpg

 

 

 

 

2.

 

Koble mobilen din til PC’en via USB.

 

 

3.

 

For de med Symbian 9.1 (resten av punkt 3 må også gjennomføres).

 

 

Innstaler "HelloCarbide.sis" på mobilens internminne (ikke minnekort). Flytt så filen som heter "HelloCarbide" (.exe fil) til minnekortet på mobilen. Kopier så "HelloCarbide" (.exe filen) med hjelp av "Filbehandler" til "C:\" (C:\ er mobilminnet).

 

 

 

Åpne programmet som heter TRK og avslutt bluetooth autosøk (bilde 1). Trykk på ”Valg -> Settings” (bilde 2) og skift til USB under ”Connection” (bilde 3). Dra så tilbake og trykk ”Valg -> Connect” (bilde 4). Det skal da se sånn ut (bilde 5).

 

Bilder:

 

 

Bilde 1:

post-99953-1208623838_thumb.jpg

 

Bilde 2:

post-99953-1208623869_thumb.jpg

 

Bilde 3:

post-99953-1208623912_thumb.jpg

 

Bilde 4:

post-99953-1208623962_thumb.jpg

 

Bilde 5:

post-99953-1208623982_thumb.jpg

 

 

 

 

4.

 

For de med XP: Gå inn på ”Kontrollpanel (klassisk visning) (bilde 1) -> System -> Maskinvare (bilde 2) -> Enhetsbehandling (bilde 3)”.

For de med Vista: Gå inn på "Kontrollpanel -> Maskinvare og Lyd -> Enhetsbehandling -> Porter".

De med andre OS må nesten finne ut det selv.

 

Finn så ut hvilken port mobilen din er koblet til, dette finner du under ”Porter (COM og LPT)”.

 

Bilder:

 

 

Bilde 1:

post-99953-1208621805_thumb.jpg

 

Bilde 2:

post-99953-1208621817_thumb.jpg

 

Bilde 3:

post-99953-1208621829_thumb.jpg

 

 

 

 

5.

 

Åpne filen ”hack_perms.py” (Python fil) i notepad/notisblokk med å høyreklikke på filen og velge ”Åpne i -> Velg program…” (bilde 1). Søk så på “ser =”, dette gjør du med å trykke ”Ctrl + B” inni programmet (bilde 2). Du vil da finne denne linjen: ”ser = serial.Serial(5) # I have COM6” (bilde 3). Endre nummeret inni parantesene (…Serial(5)…) til én mindre enn COM porten mobilen din er koblet til. Er mobilen din koblet til COM port 5 skal du skrive 4 inni parantesene, er mobilen koblet til COM port 4 skal du skrive 3 inni parantesene osv. Lagre så filen (ikke ”lagre som”) og lukk den. Så åpner du filen igjen (ikke i notepad denne gangen) og en MS DOS boks vil komme opp. Boksen vil kun vise seg i et veldig kort øyeblikk, men hvis du ser meldingen ”****candidate****” har du lyktes (bilde 4).

 

Bilder:

 

 

Bilde 1:

post-99953-1208623102_thumb.jpg

 

Bilde 2:

post-99953-1208623216_thumb.jpg

 

Bilde 3:

post-99953-1208623253_thumb.jpg

 

Bilde 4:

post-99953-1208623283_thumb.jpg

 

 

 

 

6.

 

Overfør filene ”cert.cer”, ”key.key” og ”00000001” til en mappe på mobilminnet/minnekortet (husk mappen).

 

Bilder:

 

 

Bilde 1:

post-99953-1208710513_thumb.jpg

 

 

 

 

7.

 

Innstaler ”X-plore.sisx” på mobilen din og ”SignSis.sisx” på mobilen sitt intern minne (ikke minnekort).

 

 

8.

 

Start ”X-plor” og dra inn på ”Menu -> Tools -> Configuration (hurtigtast: 0)” (bilde 1) og kryss av for ”Show system files/folders” (bilde 2). Bruk ”X-plor” og kopier filene ”cert.cer” og ”key.key” fra mappen hvor du hadde lagt dem til ”c:\PRIVATE\EC696702”. Dette gjør du med å merke av filene du skal kopiere med ”Menu -> Mark -> Selected” (bilde 3) kopier de så med å velge ”Menu -> Edit -> Copy (hurtigtast: 1)” (bilde 4). Bla så til ”c:\PRIVATE\EC696702” med å trykke høyre og venstre navigeringsknapp og lim inn filene med å trykke OK knappen (bilde 5). Du får nå et spørsmål om du vil overskrive eksisterende filer. Velg "Overwrite all (hurtigtast 1)" (bilde 6).

 

Bilder:

 

 

Bilde 1:

post-99953-1208624042_thumb.jpg

 

Bilde 2:

post-99953-1208624096_thumb.jpg

 

Bilde 3:

post-99953-1208624241_thumb.jpg

 

Bilde 4:

post-99953-1208624352_thumb.jpg

 

Bilde 5:

post-99953-1208624437_thumb.jpg

 

Bilde 6:

post-99953-1208624541_thumb.jpg

 

 

 

 

9.

 

Bruk ”X-plor” og lag en mappe som heter ”swicertstore” inni ”c:\RESOURCE\”, lag så en mappe som heter ”dat” inni ”swicertstore” mappa. Dette gjør du med å trykke ”Menu -> File -> Make Dir (hurtigtast: 9)” (bilde 1). Så flytter du fila som heter ”00000001” til ”c:\RESOURCE\swicerstore\dat” (bilde 2). Ta så å endre ”swicerstore”, ”dat” og ”00000001” til ”Read-only” en for en. Dette gjør du med å dra inn på ”Menu -> File -> Attributes (hurtigtast: 6)” og krysse av for ”Read-only” (bilde 3).

 

Bilder:

 

 

Bilde 1:

post-99953-1208624986_thumb.jpg

 

Bilde 2:

post-99953-1208624864_thumb.jpg

 

Bilde 3:

post-99953-1208624896_thumb.jpg

 

 

 

 

10.

 

For å innstalere usignerte applikasjoner flytter du innstalasjonsfilene til applikasjonene til minnekortet. Ta så å åpne applikasjonen ”MobileSigner”. Trykk OK knappen der det står ”Sis File”. Bla til innstalasjonfilen og velg den (bilde 1). Så trykker du på ”Options -> SelfSign” (bilde 2). Det vil nå havne en signert fil i den samme mappen hvor den usignerte filen ligger. Bruk ”Filbehandler” som du finner inni ”Verktøy” mappa på mobilen din til å bla til filen. Det er den nederste av filene som bestandig er signert (bilde 3). Nå er det bare å innstalere applikasjonen :) .

 

Bilder:

 

 

Bilde 1:

post-99953-1208625046_thumb.jpg

 

Bilde 2:

post-99953-1208625079_thumb.jpg

 

Bilde 3:

post-99953-1208625507_thumb.jpg

 

 

 

 

Håper dere setter pris på guiden siden jeg har brukt en del timer på den. Har du noen spørsmål er det bare å spørre i tråden.

 

Det hadde vært bra om de som har brukt denne guiden og fått det til å funke hadde skrevet hvilken mobil de har og hvilket OS de har på PC-en.

 

Denne guiden er så langt blitt testet på:

 

 

 

Grønn = Fungerer

Rød = Fungerer ikke

 

OS:

Windows XP Home (32-bit).

 

Mobil:

Nokia N82 (Symbian 9.2).

Nokia 6110 Navigator (Symbian 9.1).

Nokia N95 8 GB (Symbian 9.2).

Nokia N95 (Symbian 9.2).

 

 

 

 

Endringslogg:

20.04.08: La til ActivePython og PySerial for flere OS og la til hvordan man hacker Symbian 9.1.

21.04.08: La til liste med mobiler denne guiden har blitt testet på. Denne listen vil bli oppdatert.

22.05.08: La til hvordan man kan fikse problemer med innstalering av applikasjonene på mobilen.

Endret av KnewtFan
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Du er en knupp KnewtFan!!!!!

 

Det funket som fot i hose på min N95!!!

 

Windows XP

 

Takk for du tok din tid til dette!

Kan jeg spørre deg hvor du fikk tak i flipsilent og rotateme? Jeg har forstått det slik at du MÅ donere?

Ingen problem ;) .Rotateme og Flip Silent er begge freeware så du trenger ikke å donere noe :) .

 

Her er en .zip fil med Flip Silent, Rotateme og Shake SMS:RotateMe_FlipSilent_ShakeSMS.zip

 

EDIT: Ingen vits å innstalere Shake SMS siden det nå har kommet en ny versjon.

Endret av KnewtFan
Lenke til kommentar
Det hadde vært bra om de som har brukt denne guiden og fått det til å funke hadde skrevet hvilken mobil de har og hvilket OS de har på PC-en.
Fungerte fin-fint! Takk for hjelpen og for at du gadd å lage en så genialt enkel guide!

Windows XP Pro (32-bit) / N95 8GB (Symbian 9.2).

Takk for tilbakemeldingen :) .

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Får ikke til å starte X-plore, skjer ingenting. Hvorfor? Har N82..

Får du ikke startet den på mobilen? Eller er det innstaleringen du ikke får startet?

Jo fikk det til nå, måtte bruke en annen versjon. Og flytte datoen bakover. Men resource files mangler, er det kart som mangler. Har ikke det enda, men leter nå.

Endret av vegrande
Lenke til kommentar
Godt å høre :) . Hvilket OS har du på PC-en?
WinXP

Okey ;) . Bare å si i fra om du ikke får det til å funker :) .

 

Vurderer å lage en guide til programmer og spill til S60v3 (tenkt på dette lenge), men bør vel kansje vente til etter eksamen i morgen :p .

Ja alt slik mottas med takk, men jeg sliter enda med resource files som mangler. Er det at det mangler kart? Driver og leter etter nordisk, men det går tregt..

Lenke til kommentar
Godt å høre :) . Hvilket OS har du på PC-en?
WinXP

Okey ;) . Bare å si i fra om du ikke får det til å funker :) .

 

Vurderer å lage en guide til programmer og spill til S60v3 (tenkt på dette lenge), men bør vel kansje vente til etter eksamen i morgen :p .

Ja alt slik mottas med takk, men jeg sliter enda med resource files som mangler. Er det at det mangler kart? Driver og leter etter nordisk, men det går tregt..

Skjønte ikke helt spørsmålet. Har du husket å gjøre mappene ”swicerstore” og ”dat” og filen ”00000001” til ”Read-only”?

 

Kan jeg få spørre deg til hvilken dato du stilte tilbake mobilen for å få X-plore til å funke? Hadde vært fint å fått dette inn i guiden :) .

Lenke til kommentar
Godt å høre :) . Hvilket OS har du på PC-en?
WinXP

Okey ;) . Bare å si i fra om du ikke får det til å funker :) .

 

Vurderer å lage en guide til programmer og spill til S60v3 (tenkt på dette lenge), men bør vel kansje vente til etter eksamen i morgen :p .

Ja alt slik mottas med takk, men jeg sliter enda med resource files som mangler. Er det at det mangler kart? Driver og leter etter nordisk, men det går tregt..

Skjønte ikke helt spørsmålet. Har du husket å gjøre mappene ”swicerstore” og ”dat” og filen ”00000001” til ”Read-only”?

 

Kan jeg få spørre deg til hvilken dato du stilte tilbake mobilen for å få X-plore til å funke? Hadde vært fint å fått dette inn i guiden :) .

 

Read Only ja, sjekket der nå, jeg flyttet datoen 1 år tilbake bare.. Men det går å bruke y-browser også da. noe lignende som x-plore. Feilen jeg får er relatert til navigasjonsprogrammet og er vel litt offtopic....

Lenke til kommentar
Read Only ja, sjekket der nå, jeg flyttet datoen 1 år tilbake bare.. Men det går å bruke y-browser også da. noe lignende som x-plore. Feilen jeg får er relatert til navigasjonsprogrammet og er vel litt offtopic....

Hmm, er litt off-topic ja. Har selv ikke hatt problemer med noen programmer så er fornøyd :) .

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...