Gå til innhold

Test: Sony mot Nikon mot Pentax


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja. Jeg hadde tenkt å ta en samletest til, men jeg tror verken at jeg orker (har jobbet med denne uavbrutt i over tre uker nå) eller at det kan forsvares rent ressursmessig.

 

450D får en full, egen, test. Men etter K20D.

K20D er fysisk nesten helt lik K10D, så den kan kortes litt ned (og får også egen test).

 

I tillegg hadde det vært artig å sett nærmere på dette med filter eller ikke filter.

 

Har nok å henge fingrene i fremover ja.

Endret av Aetius
Lenke til kommentar

Veldig fin test !

Kjøpte meg et Pentax k200d for en uke siden nå, vurderte da egentlig ikke andre merker grunnet at vi hadde Pentax-optikk liggende hjemmme, men valgte da Pentax k200d over Samsung/Pentax GX/K 10(d). Hadde egentlig tenkt i å kjøpe i butikk, men de hadde ikke noen av de nevnte kameraene inne og når da Japan Photo solgte K200d til 6295 med AL II objektivet hang jeg meg like godt på det tilbudet. Kanskje burde jeg ha valgt 10'ern, men det tenker jeg ikke noe på, nå har jeg fått meg et kamera som passer mine hender som smurt, så vil jeg heller ut å ta bilder enn å sitte inne å tenke på at kanskje 10'erne hadde vært bedre i noen situasjoner :)

 

PS: Ser at det står feil i produktguiden, på iso verdier, bare 200,400,800 og 1600 er oppgitt. No big-deal, men da er det nevnt.

Disse er tilgjengelige hvis man tar med 1/2 og 1/3 EV-trinn:

100, 125,140, 160, 200, 250, 280, 320, 400, 500,560, 640, 800, 1000,1100,1250, 1600

Lenke til kommentar
PS: Ser at det står feil i produktguiden, på iso verdier, bare 200,400,800 og 1600 er oppgitt. No big-deal, men da er det nevnt.

Disse er tilgjengelige hvis man tar med 1/2 og 1/3 EV-trinn:

100, 125,140, 160, 200, 250, 280, 320, 400, 500,560, 640, 800, 1000,1100,1250, 1600

 

Ah, det er info som ved en feil henger igjen fra K100D. Me fix.

Lenke til kommentar

Kjempebra test! Veldig kult at dere ikke kårer noen konkret vinner. 10 poeng for det! :)

 

Ser at det er mange som klager over mangel på autofokus på Nikons billige kamerahus. Hvorfor er egentlig det noe problem? Selv har jeg en D40 som jeg kjøpte for en stund siden som en introduksjon dSLR-verdenen. Jeg har så godt som aldri brukt autofokusen på kitobjektivet, og da jeg kjøpte en tele uten autofokus (Tamrons dritbillige 70-300mm med makrofunksjon; den med servo var ikke tilgjengelig da jeg kjøpte) ble jeg overraska over hvor enkelt det var å skyte uten AF også med tele. Det eneste jeg kan forestille meg å kunne trenge AF til må være sports- eller barnebilder. Har tatt sylskarpe bilder litt av hvert fra hyperaktive band til flygende helikoptre, alt sammen med manuell fokus. Det hører med til hisotiren at jeg er relativt uerfaren med foto.

Mitt spørsmål er derfor: hva gjør det til et problem at D60 (og D40/D40x også, for den saks skyld) ikke har AF-motor? Hevder ikke at AF er unyttig, jeg bare lurer litt^^

 

-GG

Lenke til kommentar

Saken er ganske enkelt at det faktisk er svært vanskelig å få 100% nøyaktig manuellfokus med et hus som er ment for AF og derfor ikke har mattskive med splittprisme. Da vi brukte Nikon D60 med en 50mm f1.4 til å ta testbilder måtte vi som jeg nevnte falle tilbake på kitobjektivet fordi fokusangivelsen i huset ikke var nøyaktig nok. Autofokus vil i mange tilfeller også være raskere, spesielt dersom man fotograferer bevegelige motiver. Jeg ville for eksempel aldri i verden ha fotografert flygende lundefugler med manuellfokus. Det hadde vært rimelig håpløst for en med min litt - eh - begrensede tolmodighet. ;)

Endret av Aetius
Lenke til kommentar

Sony har ikke allverdens jpeg kvalitet i kameraet, og støydempingen i kameraene er ikke all verdens å skrive hjem om.

 

Råformat bilder er i en helt annen klasse, og forskjellen er større enn hos konkurrentene. At iso3200 er ubrukelig er ikke det jeg hører fra andre forum.

 

Det å ikke kunne kjøpe ett billig 50mm f1.8, en 35mm f2.0, eller ett 85mm f1.8 er en gigantisk mangel hos Nikon. Det blir dermed ett reinspikka amatør kamera uten tilgang til billig og god optikk.

Lenke til kommentar
Kjempefin test! Vurderer å kjøpe nikon d60 eller canon eos 450d. Hvor lenge er det til testen av 450d kommer sånn ca.? Er det store forsjeller på disse?

 

Blir nok en stund. Skal ta Pentax K20D først, og så Canon EOS 450D etterpå. Innimellim skal jeg jo også gjøre annet, og kanskje titte nærmere på dette med filter vs ikke filter.

Lenke til kommentar
... og kanskje titte nærmere på dette med filter vs ikke filter.
Nei, nei! Hva skal vi da krangle om her? ;)

 

Bra test forresten. Godt ballansert. Jeg slutter meg til alle de som synes det er bra at dere ikke har utrpot en vinner. Det viser at vi snakker om gjennomgående gode kameraer, med ulike styrker og svakheter.

 

MaritimTim

Endret av fototim
Lenke til kommentar

Et lite hjertesukk uten noen bestemt adresse: Kan vi bruke disse trådene til å diskutere selve testen, ikke til å sloss om hva som er best.

 

Sånn ala; Pentax er best fordi det er finest å se på og har det kuleste navnet, og så har onkelen min det og han tar fine bilder ;)

 

MaritmTim

Lenke til kommentar
[...]

Det å ikke kunne kjøpe ett billig 50mm f1.8, en 35mm f2.0, eller ett 85mm f1.8 er en gigantisk mangel hos Nikon. [...]

Det gjelder vel også for Sony, med mindre en kjøper brukt eller punger ut en del mer for et mer lyssterkt objektiv?

 

Nei!

 

Du kan benytte alle linser på Sony, også dem uten fokusmotor i linsa. Det finnes ikke mange linser med fast brennvidde med integrert fokusmotor for Nikon, og enda færre tilgjengelig brukt.

 

Det å velge kameramerke betyr også at man velger hvilken linser som er tilgjengelig. Det hele koker ned til preferanser og hva man selv liker, da alle de fire store har mye å by på.

 

Jeg tar mye bilder på firhånd under eksisterende belysning. Da trenger jeg ett lyssterkt objektiv og stabilisering. Jeg kan benytte råformat og kjenner Minolta fra før. LiveView løsningen til Sony passer min fotograferingsstil glimrende, slik at jeg vil ta best bilder med ett Sony kamera, særlig ved svak belysning.

 

Hvis du kun skal ta jpeg bilder stiller ikke Sony så sterkt.

 

Adobe ACR er heller ikke en god Sony venn, så jeg håper Bibble Pro får støtte for A200/A300/A350 snart.

Lenke til kommentar
Du kan benytte alle linser på Sony, også dem uten fokusmotor i linsa. Det finnes ikke mange linser med fast brennvidde med integrert fokusmotor for Nikon, og enda færre tilgjengelig brukt.

Poenget mitt var at Sony ikke har noe særlig utvalg av rimelig optikk med fast brennvidde i det hele tatt, hverken med eller uten fokusmotor. Sony har ikke noen 50mm f/1.8, det nærmeste er en f/1.4 som koster ca. 3 ganger så mye som en f/1.8 fra Canon eller Nikon. Og de har ikke noen 35mm f/2, men en f/1.4 til den nette sum av kr. 11680 hos Japan Photo. Så hvis man foretrekker fast-optikk, er Sony Alpha neppe noe godt valg hvis man ikke har et passende arsenal av Minolta-optikk fra før, eller er villig til å bruke en del tid på å tråle bruktmarkedet.

Lenke til kommentar
Poenget mitt var at Sony ikke har noe særlig utvalg av rimelig optikk med fast brennvidde i det hele tatt, hverken med eller uten fokusmotor. ...

I følge ryktene vil ikke dette vare så lenge. De har vistnok noen godbiter på gang.

Så lenge ikke primærbehovet er fastoptikk, burde egentlig ikke dette representere noe hinder for å satse på Sony. Ting tar bare litt tid.

 

I pentaxverdenen har vi hatt problemer med teleoptikk, men det viser seg at litt tålmodighet betaler seg.

 

MaritimTim

Endret av fototim
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...