Gå til innhold

Test: Samsung M110


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 7 måneder senere...

Noen ting ved denne telefonen får meg til å lure på om de som har utviklet den er noen ondskapsfulle jævler eller noen komplette idioter.

 

Telefonen har fire piltaster som du kan bevege deg med i menyene, og som i "hvilemodus" har snarveisfunksjoner. Disse kan du ikke velge selv. Hadde det vært så jævlig vanskelig å få til? Hva er det som får Samsung til å tro at de vet best hvilke snarveier som er praktiske for absolutt alle mobilbrukere? Jeg kunne i det minste levd med at du ikke kunne velge snarveisfunksjonene selv hvis oppsettet var noenlunde fornuftig. Men det er helt hinsides idiotisk. Snarveiene er: "Skriv melding", "Kamera", "Bluetooth", "Kalender" og "Wap". Kanskje jeg er sær, men jeg blar i telefonboken og leser meldinger mer enn jeg bruker wap eller forbanna blåtann. For å bla i telefonboken trengs to tastetrykk. Hvordan noen kan lage en telefon hvor telefonboken ikke har egen snarvei er helt forbanna uforståelig for meg. For å komme til innboksen trengs fire tastetrykk (ev. fem hvis du blar i menyen istedenfor å trykke direkte for valg 2 "Innboks"). For å skru av og på blåtann: to. Hvem i helvete er det som skrur oftere av og på blåtann enn de leser innboksen?

 

Navn på kontakter kan kun inneholde 20 tegn. Det er ikke så veldig mye, og jeg har mange kontakter som har lengre navn enn det. Kanskje det funker fint på koreanske navn, men for meg er det jævlig irriterende at Samsung tvinger meg til å forkorte navnene i telefonboken min. Kanskje jeg ikke hadde fått plass til 500 kontakter med lange navn. Men hvorfor i helvete skal Samsung bestemme hvordan jeg vil fordele minnet? Hva om jeg vil ha 250 kontakter med lange navn i stedet for? Noen god grunn til at jeg ikke skulle kunne det? Og hvis du skulle bruke tegnet "ø", tilsvarer det tolv vanlige tegn, så folk med "ø" i navnet kan bare ha til sammen ni tegn. Stor "Ø" er bare ett. Hva i helvete er det for noe?

 

Kontaktene kan du legge inn i grupper. Men du kan ikke velge en gruppe og f.eks. se hvem som er med i den. Da må du bla igjennom hele jævla telefonlisten og sjekke hvilken gruppe de er satt i. Og det virker ikke som om du kan sende meldinger til disse gruppene heller. Det eneste som synes å være poenget med gruppene er at du kan tildele felles ringetoner til grupper (men du sparer ikke noe arbeid på det. Det er like lett å tildele egne ringetoner til kontakter som det er å tildele kontaktene grupper), og et elendig bilde som kommer opp når de ringer.

 

Etter du har gjort noe kommer det gjerne opp en liten melding med at et eller annet er utført. Denne henger gjerne i halvannet sekund, og du kan ikke gjøre noe mens den er der; den kan bare fjernes med den ene funksjonstasten. Så når du skrur av tastelåsen for eksempel, så må du se på meldingen "Informasjon: tastatur ulåst" i to sekunder, eller trykke "avbryt"-knappen før du kan gjøre noe annet. Høres det ut som en lur idé? Jeg vet da for faen at tastaturet er ulåst, jeg låste det nettopp opp. Og jeg gjorde det for en grunn: fordi jeg skulle gjøre noe på telefonen. Som dere ikke lar meg gjøre før den helvetes håpløse informasjonsmeldingen er gått vekk, eller jeg trykker på "avbryt"-knappen. Helvete! Er det om å gjøre å gjøre det vanskelig for meg eller?

 

Dette er kanskje småting. Telefonen ringer jo, og det går jo an å sende meldinger osv. Men det er så helt forbanna idiotisk, og det tar ca. fem minutters omgang med telefonen før du oppdager hvor jævla korka det er, at det virker som om Samsung gir meg fingen og sitter og ler av meg borte i Korea. Og den følelsen har ikke jeg lyst å ha hver gang jeg bruker telefonen.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...